vrijdag, februari 22, 2019

smoor

Dat is het woord dat we gebruiken om mist aan te duiden. 't Smoort. 't Is mistig.
Ik ben geboren en getogen aan de Noordzee. En ik heb de tijd nog meegemaakt van de "maalboot", the mailboat Ostend - Dover. Een verlengde van de spoorweg over de zee, met schepen.
Ik heb er op "gewerkt", in mijn jonge jaren, en heb er veel herinneringen aan, vooral herinneringen aan Whisky, bier, drambuie... en veel en lekker eten aan boord.
Ik heb uren voor Dover "gelegen" op de "Roi Léopold" (die we oneerbiedig de Rock 'n Roll noemden omdat het het laatste schip was zonder deugdelijke stabilisatoren...) in een loeiende storm, we waren maar met enkelen meer die niet zeeziek waren, zelfs de meeste bemanningsleden voelden zich niet lekker en deden hun job, maar hadden veel liever in hun kooi gelegen, met een emmer naast zich.

Die storm deed me niets. Ik ben maar één keer echt bang geweest, en dat was in de mist... Je zag niets, en je hoorde overal om je heen motoren van schepen, het doordringende en trieste geloei van de scheepshorens, het gelui van de scheepsbellen. Radar of niet, al het personeel stond in dat weer op post langs de reling rondom het schip, te luisteren of er niets te dicht kwam...
Dat vond ik beangstigend.

Je zit niets, je hoort van alles.

Mist gaat niet gepaard met wind, de zee ligt plat, grijs als lood, overgaand, verdwijnend in de kleur van de mist, zodat je het gevoel hebt dat je niet meer op deze wereld bent, je zit ergens in het niets.

Misschien is dat het waar ik bang van was ? Het gevoel nergens meer te zijn?

Doet dit je -onbewust- denken aan de dood?

Zou de dood het niets zijn ?

Dood gaan... Er lijken me drie mogelijkheden aan het doodgaan:
1) alles stopt. Je bent niet meer. Net zoals voor je levensbegin.
2) Je komt terecht in de cirkelgang van het leven, en gaat naar een volgende geboorte.
3) Je gaat naar het eeuwige leven

Er is dus eigenlijk niets aan de dood om bang van te zijn, noch de ene mogelijkheid, noch de anderen hebben iets om bang van te zijn. Het "slechtste" (in ons denken) is dat we gewoon niet meer zijn. Maar daar is eigenlijk ook niets om bang voor te zijn, je bent er gewoon niet meer. Dat is alles.

(Maar misschien is de angst die de meeste mensen voelen dan wel een soort natuurwet, iets zoals "iets wat in beweging is, wil in beweging blijven. Het is door externe zaken dat er geen perpetuum mobile bestaat, zonder die externe dingen is het mobiele altijd eeuwigdurend. Meteen lijkt daarmee ook het verlan.gen naar verder bewegen, verder zijn, een logica te hebben.)

Mattheus 18 vers 6: 6 Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter, dat een molensteen aan zijn hals gehangen, en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.

Waarom houdt men momenteel eigenlijk een vergadering over de pedofilie ? Het evangelie lijkt me heel duidelijk: Een molensteen aan de hals en de zee in kieperen. Ik denk dat dit een van de heel weinige keren is dat er niet gepraat wordt van vergeving. Het lijkt of de Heer hier zelf lichamelijk wil straffen, en wel met de doodstraf.

Hier is het blijkbaar niet van "Wiens zonden men vergeeft..."
Wat zitten ze daar dan te tateren ?

Ach ja... ik schrijf immers over mist, die alles verdoezelt, verbergt...

djudedju !

Geen opmerkingen: