donderdag, juni 11, 2015

Oudenaardse liedjes



(Gelieve, vooraleer verder te lezen, hierboven de muziek van Steef Verwee eens aan te horen. Dank u)

Als je niet van Oudenaarde bent, dan zul je wellicht twee, drie keer moeten luisteren om het allemaal te begrijpen, maar de poëzie van het Oudenaards is duidelijk aanwezig.

Om eerlijk te zijn, tot voor kort wist ik niet eens dat wij in Oudenaarde een eigen liedjeszanger hadden. Ik ben niet meteen een persoon die vaak theaters en muziektempels ga bezoeken. Om niet te zeggen dat ik dat nooit doe. Mijn kennis van muziek gaat niet veel verder dan wat ik toevallig hoor op de radio, en wat ik me herinner uit mijn tiener-tijd, en dat is al héééééél lang gelden.

Ik had voor het eerst iets vernomen in een haartikeltje op Facebook, en ik had de bedenking gemaakt: "Tiens, die CD is te koop in het Stadhuis ! Als ik nog eens in Oudenaarde kom...) Maar ja, ik kom niet zo vaak in Oudenaarde, en ik was dat berichtje al lang en breed weer vergeten.

Maar op de evaluatie-vergadering van Onderstroom, hebben we zo'n CD als geschenk gekregen, en we hebben hier met volle teugen genoten van die volksliedjes in het Oudenaards. Volksliedjes zijn soms ondeugend, en zo zitten er ook tussen, liedjes waarbij je zit te monkelen, binnenpretjes hebt die je niet openlijk durft te tonen, maar die eigenlijk tot ons erfgoed behoren. Vlamingen durven wel eens spotten, grof zijn, boers, en soms dat alles samen met een laag seks er tussen...

Heb je er al op gelet? Het dialect is weer in !
Ik zie op Facebook een prachtig initiatief over het West Vlaams, ik hoor op de radio heel wat liedjes in het dialect, van uit zo wat alle regio's van ons Vlaanderland. Ik met mijn dada voor taal ben daar uiteraard héél gelukkig over. Taal en vooral de taal die leeft bij de mens, dat is altijd mooi ! Soms hoor je mensen zeggen "Gents is niet mooi" of "Oostends dat is zo plat" of iets van dergelijke strekking. Ik ben het daar niet mee eens. Taal is altijd mooi. Soms zit ik heel stilletjes te luisteren naar de taal in een van die filmpjes uit Syrië of andere Iraks, en ik doe mijn ogen dicht en luister ... Ik begrijp niets van die taal, maar je hoort de emotie en stelt vast dat ook die taal, net zo goed als de jouwe, emotie kan vertalen. Is dat niet prachtig ?

Ach, ik ga niet weer lamenteren over taal...
Alleen, voor wie echt de Oudenaardse liedjes niet begreep, hieronder de tekst...

De Riebedepie Song...

In 't zuipen en in 't neuzen een groot talent
Maar toch buisdegie in Gent
Liet het niet aan z'n herte komen
en ging gaan vechten tegen de Koreanen.
Achter zeven maanden front
nog nie geneusd, zelfs gienen stond
Dood van goestinge wastie verdomd

    refrein

Maar veur zijne riebedepie
was het bekend dat ie
achter de duizend geuzen
de grootste crak was in het neuzen.


Maar tons kwam eindelijk de congé
Loopte gie direct achter den thee
Vree rap bij die Japanezen
En neusdege daar mee een Oosters wezen.
Mee veel plezier achter zo een vasten
Weer aan 't front, uit mee het tasten.
Ie kost em weer mee't vechten belasten.

Maar al rap kreeg zijnen neuze couleuren
Rood en blauw en geel van veuren
En daarbij twie purperen bollekies
Op een fond van gouie streepkies.
Sunlight zepe, eaude javel,
Niets aan te doen 't bleef bij gekleurd vel
Jij naar tazet bij dokteur Crucke Koen.


DEDJU 't zijn de couleurs van de riebedepiet
'k zage dat subiet
'k schreef hem nen goeien brij veuren,
te leggen op zijn couleuren
In 't begin ging het reuze,
Maar al rap had hij geen keuze
Mee de couleurs verloor hij zijne neuze...




DE SEEVEE

Wat ee de Seevee gedaan? Eentje - eentje.
En hoe was de match? Oh, 't was just lijk Bontie op zijn verkie.

refrein
't was just lijk Bontie op zijn verkie, zijn verkie
't was just lijk Bontie op zijn verkie, zijn verkie zonder stert


De Seevee die moest ne keer spelen
Tegen Mons nen grote match
Maar het duurdege nog nie lang
of 't werd een partietje catch.
Den arbiter, kost het anders,
Was nen vieze Walenkop
Trok voor 't Walenvolk partieje
En subiet zot ter hem op.


Den arbieter floot pinantie
Om dat Schiete, onzen back,
Zo'n Waale, mee veel pretentie
Beentje trok op zijn gemak.
Bontemps was al aan 't manken
Dolfie Ingels gloeiend kwaad
Puitie liep langs 't lijntje al jankend.
Schiete allene bleef paraat.

Het publiek direct in actie
"zeg8 arbiter! ziede niet !
"Salle Flamand" riep er nen Waale.
De reactie kwam subiet.
Als Matthijs egaliseerde
Op de laatste match minuut
't was of dat ze beefdege, d'erde.
Was mij dat een groot tumult.

Den arbiter die moest vluchten
Langs de Schelde mee nen boot
Zo vree was't publiek te duchten
't Scheeldege geen haar of ie was dood.
Om den uitslag tons te vieren
Mee wa zang en pianospel
Gingen ze nog wat gaan pintelieren
In 't Trompetje bij Michel.


De maandag stond in 't nieuws van den dag te lezen:
"Oudenaarde ee nen kalmen match beleefd"
Maar den reporter was mee zijn stekelbeeze naar de cinema Lumen geweest. En...

Voila, neui wittiget oe da 't gaat in Aanarde..

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: