zondag, april 01, 2012

een scheet in een fles....

Nederlands: Bord Ronde van Vlaanderen - Promot...
Nederlands: Bord Ronde van Vlaanderen - Promotie - Hoek Rotelenberg en Ten Eede - Oudenaarde - Oost-Vlaanderen - België (Photo credit: Wikipedia)
Ofte twee keer niets, of om het anders te zeggen, er waren minstens de helft minder wielerterroristen dan vorig jaar. Vorig jaar was het heel de dag een volle straat, nu was het om drie uur al helemaal op en over, en het was slechts heel zelden dat er een groep voorbij kwam die de volle breedte van de straat helemaal benam... Kortom, had ik het geweten, ik was toch mijn huis uit geweest, ik had toch naar de rommelmarkt kunnen gaan...
En op de TV tonen ze dan beelden alsof het stikvol wielrenners zat... djudedju
Publiciteit... Olijk ding.
Op de site heb ik een paar dagen geleden eens gekeken naar het aantal inschrijvingen, en zag dat er toen een dikke 6000 waren... Niet meer, en ik denk dat er op de dag zelf niet heel veel zijn bijgekomen.
Wat ik ook zag was dat je voor de inschrijving van de volle toer de lieve som van 35 eurootjes mocht betalen. Wellicht is dit voor een groot gedeelte voor verzekering en dergelijke, maar ik begrijp steeds beter dat er veel zwartrijders zijn.   35euro is niet niets hé ! Dat is 1.400 oude frankjes, daar moet je al heel wat werk voor verrichten ! Allee, als je geen bigboss bent bij Bekaert... en de lonen van al wie je kunt afdanken zelf moogt opstrijken ... of daar lijkt het toch wel op.

Bovendien zag ik geen wielerdinges in de twee richtingen rijden... Met andere woorden, ze deden niet het parcours van de echte Ronde... Dat zal wel zijn redenen hebben gehad, maar ik denk dat de deelnemers niet echt gelukkig zijn dat ze dat genoegen niet kunnen smaken.

Ik hoop voor de organisatoren en voor Oudenaarde, dat het vandaag een mooie en spannende koers wordt... Anders dreigt het wellicht jaren te duren voor de zagerijen over de muur van Geraardsbergen zullen stoppen. Ik ken de geschiedenis niet van de Ronde van Vlaanderen, maar het parcours is al menig keer veranderd, en de muur was er niet altijd in... Alles went, en vroeger was daar veel minder spel over.
De koers in Vlaanderen is ook pas helemaal veranderd met het opkomen van de TV. Vroeger keken de mensen die langs het parcours woonden naar de koers, en misschien nog enkele echte supporters... Nu staan er zeeën van mensen langs het parcours, en zien wij hier in onze Vlaamse Ardennen de kijkers van hot naar her rijden om de koers meer dan één keer te zien... Of is het om gezien te worden ?
Ik ben bijna zeker, als de man nog leeft, dat we vandaag weer "LUC" ettelijke keren met zijn spandoek zullen in beeld zien passeren....

De velokoers is ook steeds meer een geldspel verworden... Renners zijn halfgoden, met dikke inkomens en struikelen dan ook eens over hun eigen grote geld en de luxe daarvan. Een Stommeke Boonen rolde zelfs de cocaïne in... met een paar jaar minder presteren. Gelukkig voor hem lijkt hij zich te herpakken, en rolt niet verder de spreekwoordelijke goot in, waarin we al talrijke grootverdieners voor hem zagen rollen...
Gelukkig voor hem, en ik denk hierbij niet aan de koers of aan zijn prestaties, maar aan het feit dat hij als mens niet verder de berg is afgerold...
Dat is veel belangrijker dan die koers.

Maar voor ons is het vandaag niet alleen een leuke dag, waarop de koers hier passeert, maar ook nu zien we hier weer de ene bende na de andere voorbijfietsen. Weer mensen die wel de rit eens willen doen, maar zonder de 35 euro ???

Ach, eigenlijk zijn ze nu vertrokken voor heel de zomer, en eigenlijk voor zo lang het weer het toelaat. Heerlijk voor die mensen. Het is bovendien gezond te bewegen, en zo lang ze het niet doen als wedstrijd (want dat is dan weer niet gezond), is het goed voor hen... En laat ons hopen, lezen, bidden dat ze dit jaar eindelijk tot de jaren van verstand komen... en eerbied hebben voor de andere weggebruikers. Dan wordt het voor iedereen heerlijk...
Oh ja, nog een klein vraagje... Is het niet mogelijk koerspakjes te maken waar een zakdoek in past ? Ik hou er echt niet van dat jullie één neusgat dicht houden en het andere leegblazen op mijn auto... Dank u...

Het is mooi zonnig weer, maar het gras was vanmorgen wit berijmd... Koud dus !

Oh ja, misschien zie je mij wel weer in beeld... Na de kasseien van Kerkgate (Mater) slaan ze links af, de Keirestraat in, en in die straat woon ik, midden in die heerlijke streek vol heuvels waar het heerlijk fietsen is ---- als je het niet iedere dag moet doen om naar je werk te gaan... Want dan vervloek je die heuvels !

Gek hé ?

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: