zaterdag, juni 02, 2007

Paters

Vanmorgen was er een rommelmarkt te Drongen. Ik herinner me twee dingen over Drongen, van uit mijn jeugdjaren...
Mijn vader is er ooit op retraite geweest bij de paters te Drongen. Anny becommentariëerde onmiddellijk: Er bestaan zekers geen retraites meer in uw werk??? Neen, nee, ik denk trouwens niet dat er veel volk zou naar toe gaan... De tijden veranderen !

De tweede herinnering is veel leuker. Ooit was er een bus op baan met allemaal mannen van het werk van pa, onder andere ook de aalmoezenier, toen der tijd Grijspeert (dt?) die later kanunnik werd. Op de bus waren er verschillende mensen die dringend moesten plassen, maar het was er precies om gedaan, er reden twee zwaantjes heel den tijd in de omtrek van de bus, zodat een plas-stop niet mogelijk was (wateren is nu nog altijd verboden op de openbare weg!)in die tijd was dat zelfs openbare zedenschennis !
De bus moest stoppen aan de spoor-overweg, en plots stapte daar een van die zwaantjes van zijne moto, en ging tegen de haag staan plassen... De aalmoezenier riep:"Mannen, 't is de moment", en bijna héél de bus ging naast het zwaantje staan om ook te plassen...
De rest van de busreis hebben ze geen zwaantjes meer gezien...

Vandaag was er daar rommelmarkt, en ik stelde vast dat er nu geen overweg meer was, de baan gaat nu over de spoorweg...En in het dorp kun je niet door met de wagen, maar met de fiets en te voet, kun je door een tunnel onder de spoorweg (wat wij vandaag hebben gedaan)... Nog eens, tijden veranderen... Wij hadden voor wij aan de markt kwamen de weg gevraagd, en die brave man had ons aangeraden te rijden tot tegen die tunnel, aan die kant staan bijna geen wagens, en inderdaad, wij stonden op die manier dicht tegen de markt, zonder problemen....

Het was een mooie markt, mooi weer en héél véél mogelijkheid om eens te zitten en te rusten, wat wij dan ook deden. Eén ding viel daar op, alle kramers stonden onder identieke afdakjes ! Het was echt netjes, en leuk om er door te gaan. Eén nadeel, langs de muur van de abdij mag geen enkel kraam staan, zodat bijna de ganse markt langs één kant van de straat staat, en je dus merendeels de kramen twee keer doet. Nu ja, erg is dat niet, maar men zou op een kleiner parcours alle kramen kwijt kunnen mochten ze langs de twee kanten staan. Ik zag een van de kramers met een stoel naar de overkant gaan, om eventjes in de schaduw van de hoge muur te gaan zitten, maar zelfs dat mocht niet ????? De muur zag er nochtans nog degelijk uit, ik denk niet dat er gevaar voor vallende stenen was, maar wat de echte reden is ????

Drongen is ook een van die rare gemeenten, met twee duidelijk afzonderlijke woonkernen. Wellicht een rond het klooster, en een rond de kerk??? maar ze liggen zeker meer dan een kilometer van elkaar ! Je stelt ook vast dat Drongen nu Gent is, en dus zie overal borden voor Guy Ver Hof stadt... De affiche vermeld zijn naam zo, onder elkaar, in vier woorden. Valt wel op.

In het veld erwten, voor mijn deur, staat er nu, heel in de verte een kanon, nu en dan een schot te lossen. Ik vindt daar maa één ding ambetant aan: van hier uit is het precies het geluid van het dichtslaan van een autodeur...Ik heb al wel duizend keer (min of meer, eerwaarde vader)gekeken of er een auto op mijn oprit stond...

Ondanks de diverse rustpauzes van deze morgen, heb ik weer zeer, dus, ik ga stoppen voor vandaag ! Tot de volgende ?

Geen opmerkingen: