zaterdag, juni 23, 2007

499 nog eentje te gaan...

Het is bijna onvoorstelbaar ! Morgen of wellicht overmorgen zo schrijf ik mijn 500° blog!
Het is precies van gisteren dat ik er mee begonnen ben ! En het is ondertussen allemaal uitgegroeid tot een enorm pak tekst, en ik moet eerlijk bekennen, ik ben er een beetje verslaafd aan. Onvoorstelbaar, maar toch waar !
Ik heb al eens gedacht of er geen systeem bestaat waar mee ik al mijn blogs eens kan uitprinten...Het zou al een fameuze kanjer van een boek zijn ! De titel ?
"Gedachten van een ouwe zaag" of zou het iets minder cassant mogen zijn ?

Het is in ieder geval een middel om eens weg te dromen, om eens te zagen, om herinneringen op te halen, om eens te fantaseren, om eens mensen op het verkeerde been te zetten enzovoort, enzovoorts...

Ik denk dat ik al fases uit mijn ganse leven heb aangehaald, meestal met een sausje van humor en sarcasme, maar toch, een herbeleven, een zwemmen in de eigen geest. Meestal pas ik ook een stukje censuur toe, sommige dingen die ik uithaalde zijn niet altijd voor publicatie geschikt, of, zouden kunnen dienen als slecht voorbeeld voor mijn kleinkinderen of - nog erger- de uwe...

Ik denk niet dat ik echte misdaden heb gedaan, maar sommige dingen zouden, als ze vandaag zouden gebeuren, heel anders bekeken worden dan toen !

Als een kind nu belletjetrek zou doen, krijgt hij/zij gegarandeerd de politie op bezoek, wij kregen een pak rammel als ze ons konden pakken, en we mochten het thuis niet zeggen, of we kregen nog een tweede pak. Als er nu iemand een kleine rakker een klets op zijn billen zou geven kreeg hij zeker een aanklacht bij de politie, en een onderzoek of hij toch geen pedofiel is. Je ziet, mijn deugnieterijen zijn nu plots misdaden geworden. Tot mijn spijt, want ik vind het erg dat een kind geen kind meer mag zijn... Als de grote mensen praatten, dan moesten wij zwijgen, nu leren ze in de school assertief te zijn, en de grote mensen moeten ze onderbreken...
Of het nu beter of slechter is ? Ik laat dat in het midden, iedere tijd heeft zijn mooie en minder mooie kanten, maar één ding kan ik niet goed aan: Het kind mag geen kind meer zijn !
Wij speelden in de bossen, zonder schrik voor grote mensen (waren er dan geen pedofielen? ze zullen er ook wel geweest zijn zeker?)Wij mochten een stok afbreken van een boom, om er een hengel mee te maken, en met een zwart draadje, met een stekje er aan gebonden als dobber, en onderaan een regenworm gebonden, gingen wij stekelingen vangen. Nu zijn die beesten beschermd, een tak afbreken is erger dan een moord, en stekjes zijn er bijna niet meer te vinden, en met een briquet kun je geen dobber maken...
Wij gingen zwemmen in de keignaert, terwijl iets verder in hetzelfde water de koeien stonden... Als we uit die plas kwamen, hadden we precies grijze kousen aan tot aan onze knieën, ze hingen vol modder. Nu is dat natuurgebied en mag je er zeker niet meer in zwemmen... Wij mochten nog ravotten, en kwamen potezwart thuis, maar wij hadden plezier en we hadden vrienden.
Nu mogen de kinderen zelfs niet meer in de aarde zitten spelen, want dat is vuil...Wij maakten putjes in de aardewegels, trokken een "meet" en speelden met de knikkers naar het putje, en schoten elkaars knikkers weg als ze te dicht bij doel kwamen... Als we op het assewegeltje gevallen waren, en onze knie zat vol met kleine stukjes steen, dan waste ons moeder dat uit met water en bruine zeep...Vraag het maar aan onze Lieve, ze kan u de sporen nog tonen...
We hadden een zorgeloze jeugd, spelen , vuil zijn, gaan helpen bij de boer, en eindeloos ver zwerven van huis...En als ma haar roep liet horen (hoe-oe-oe-oe) dan hoorden we dat heel ver, en dan was het spurten naar huis. Heel de wijk kende het geluid van mijn moeder, en als ik het onverhoopt eens niet hoorde, dan had er altijd wel een ander het gehoord, en verwittigde ons...
Iedereen zat bij iedereen binnen te spelen, en iedereen speelde op straat, er waren amper auto's, en die waren voorzichtig om dat ze wisten dat er kinderen speelden...
Nu kan dat niet meer, ik zou ons ma niet meer horen boven het lawaai van al de auto's en industrie...
Dat spijt mij voor de kinderen, meer dan ik het kan zeggen !
Een paar jaar voor ik ziek geworden ben, deden we een trektocht door la douce France, en in Haut- Auvergne zaten we op een terrasje iets te drinken, terwijl op de straat de kinderen tot 5, 6 jaar helemaal in hun blootje zaten te spelen, zo zwart als pietjepek. Ze kwamen bij Grand père met een grote zwarte kever in hun hand, om te vragen welk beest dat was... Anny en ik bekeken dat met veel weemoed, bij ons kan dit niet meer...
Wellicht is dat het onder meer dat mij doet bloggen, dat mij doet heerlijk drijven in het heerlijk lauwe verleden ? Is het dat wat mij soms giftig doet uitvallen naar wat er heden is...Vroeger hadden we nog een wereld op mensenmaat, nu leven we in een wereld waar alles van de geboorte tot het sterven toe, gereglementeerd is, en waar je nog amper kunt ademhalen zonder wetten te overtreden...en dan mag je nog geen sigaret in de mond hebben, want dat soort ademhalen is ook al gereglementeerd !!!

Indertijd hoorden wij verschrikkelijke verhalen over het oostblok, waar het leven van iedere mens gedirigeerd werd door een oppermachtige staat...Wij rilden van schrik voor die onmensen, die bolsjewisten...Ik heb onlangs met een dame gesproken die in die tijd leefde in Polen, ze had heimwee naar de tijd van toen, ze waren veel vrijer dan wij nu, hier...Misschien was dat ook gekleurd door de bril van vroeger was het beter, maar toch...zijn we niet overgereglementeerd ?????

tot overmorgen?

Geen opmerkingen: