zaterdag, maart 31, 2007

zwateldag

Ik heb zonet een kanjer uit over de oorlog in Indochine -Vietnam. Dit is geen foutje, het gaat over de periode van de Franse kolonisatie, de oorlog (met de Fransen die meeheulden met de Jappen) en dan de periode dat Amerika plots het geweer van schouder veranderde en mee ging doen met de Fransen,(na de oorlog - ze gebruikten zelfs de Japanse troepen om te helpen!) en dan de ganse Amerikaanse periode in Vietnam.
Verbijsterend !
En ik heb dan ook nog een slecht karakter, en projecteer die gegevens op wat nu gebeurt in Irak... Sjongejongens !!!

Eén ding leer je daar zeker uit: betrouw nooit of te nooit één politieker...Ze spreken niet met een dubbele bodem, ze hebben massa's geheime en eigen kelders...

Toen mijn zoons nog klein waren, dan was mijn dagelijks gebed: laat ze toch nooit militair worden...Nu bid ik voor mijn kleinkinderen en voeg daar bij ook geen politieker ! Laat ze gewoon eerlijk zijn en blijven...

Toen ik vakbondssekretaris was, had ik de gewoonte om een werkgever een kleine test te laten ondergaan. Ik sloot een klein, niet echt belangrijk akkoord af, iets wat niet echt op papier moest staan... Héél vlug wist je dan of voor hem een gegeven woord ook een woord was... Bij een politieker moet je dat nooit proberen, vroeg of laat zal hij of zijn woord breken, of het feit dat hij zijn woord hield misbruiken om andere dingen goed te praten of af te dwingen...

En in geschiedenissen zoals die over Vietnam, gaat het niet over geld of zoiets triviaals, het gaat over mensenlevens...waarbij gek genoeg geen enkel leven van die politiekers op het spel gezet wordt, zij zetten het leven van anderen in de weegschaal...

Kijk, na zo'n boek voel ik mij altijd wat bezoedeld. Ik voel mij als mens zo'n vuil ding, zo misbruikt...

Ik weet wel, het is gek de fouten van die lorejassen op zich te nemen, maar ze zijn van ons ras, van onze soort. Wij zijn inderdaad de enige diersoort die zijn eigen nest vernielt.

Op mijn schoorsteen staat een heel klein gedenkteken...een geweerkogelhuls, die men gedeeltelijk heeft uitgezaagd en uitgeplooid tot een kruisje, het stuk met het slaghoedje in, dient als voetstuk. Ik kocht dit ooit bij een organisatie die opkomt tegen de kind-soldaten. De kogel zou ook van kinderen komen die ooit als kindsoldaat hebben geleefd, en die nu opgevangen worden door die en andere goedwillende organisaties... Dat is nog erger dan "spelen" met soldaten en hun levens, dat zijn kinderen, die nog voor het leven staan, die nog mens moeten worden den dan al misvormd worden tot moordenaars... Een stomme spreeuw is veel slimmer, liever dan ruzie te maken met zijn buur, gaan ze beiden netjes op pikafstand van elkaar zitten. Ze proberen het eens uit, en gaan zo nodig iets verder van elkaar zitten. Zelfs al zijn ze geen vrienden, ze vechten niet, ze hebben eerbied voor ieders eigenheid...Wij, mensen, niet.

Heb je al eens buiten gekeken? Mooi weer !

Profiteer er van ! tot de volgende ?

Geen opmerkingen: