vrijdag, maart 09, 2007

boodschapper

Zoals ieder week hebben we deze voormiddag boodschappen gedaan. En deze namiddag gaan we samen naar tante, met verse slaapkledij en co...
We gaan eerst langs zingem, om te kijken of er iets moet betaald worden of zo.
Hopelijk is ze niet weer slechter er aan toe, want de laatste keer was ze niet fameus...

Vannacht weer niet veel geslapen. Gelukkig had ik een goed boek vast (of is het daardoor dat ik niet slaap ?)

Vanavond komt de tweeling thuis van de ponyklassen. Dat zijn dingen die in onze tijd nog niet bestonden. Wij hadden één keer per jaar een klasuitstap, waar wij nadien een lang opstel moesten over schrijven. Ik had daar geen last van, maar er waren een deel van de kinderen die deze uitstap verafschuwden omwille van het daaropvolgende opstel. Ik heb voor vrienden diverse opstellen gemaakt, en gewoonlijk hadden die dan meer punten dan ik zelf, want zij hadden voor hun doen dan eindelijk eens een mooi opstel gemaakt...en dat moest beloond worden.

Ooit heb een opstel moeten schrijven voor straf... Ik vroeg de leraar of hij dat opstel dan ook werkelijk las. Hij beweerde van wel, en ik schreef mijn vijf bladzijden met plezier vol, want opstellen maken dat was geen straf. Nadien kreeg ik mijn straf terug, met als opmerking 10/10. De klas wist niet wat ze er van moesten denken, en ik ook niet. Een ander "artistiek" vak waar ik in uitblonk was tekenen. In 't groot college kregen wij voor de eerste keer les van "Pietje Potlood" (Ik ben zijn echte naam vergeten). Onze eerste oefening was een schets maken van een leerling die moest pozeren voor het bord. Mijn tekening heeft jaren uitgehangen, het was niet alleen een schets van een jongen, het was een gelijkend portret van hem. Ik kon voor Pietje niets verkeerds meer doen. Toen ik in de klas luid zat te neuriën kwam hij bij mij, en ik zei dat ik dan beter kon tekenen... Ik mocht neuriën...

Er waren ook andere vakken...In alles wat maar met wiskunde te maken had, was ik een dikke zero... Ik herinner mij een jaar waar ik de eerste van de klas was, en gedelibereerd was voor wiskunde... In die klas mocht ik niet roeren, daar was ik het slachtoffer bij uitstek van die leraar(s)... Ik heb nooit een herexamen wiskunde gehad, maar dat was alleen te danken aan het feit dat ik goed was in de andere vakken...

Nu nog hou ik ervan te bladeren en te lezen in boeken over geschiedenis en aardrijkskunde... Ik denk dat ik dat thuis meegekregen heb van mijn vader, die was ook steeds in die zaken geïnteresseerd. Maar dat mijn moeder een wiskundige knobbel had, dat heeft mij blijkbaar niet beïnvloed... Eigenlijk deed ik alle algemene vakken heel graag...

Ik leerde mijn literatuurgeschiedenis met veel plezier, en hoorde mijn klasgenoten verbaasd aan toen ik hen hoorde ketteren op dat stom vak... Raar, blijkbaar zijn er veel soorten van mensen.

Ik ga stoppen, Veerle is hier, en dan is het moeilijk om met je gedachte bij je werk te blijven... Ze is wellicht blij dat ze eens kan babbelen, en dan kun je haar geen seconde doen zwijgen. Ze praat over alles en nog wat, en meest over dingen die mij geen snars interesseren... nu ja, ze is heel de week alleen geweest, ze had nu zelfs de tweeling niet om tegen te babbelen, maar ik kan daar niet goed tegen...vivant de stilte !

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: