vrijdag, september 04, 2020

slipslib... of is het slibslip ?

 

Deze morgen voor het eerst weer een lange broek aan gedaan, sokken en mijn stapschoenen... Gedaan met de korte broek en de sandalen (tenzij we nog een Indian Summer krijgen...).

Vanmorgen vroeg lagen de banen nat, maar de app voor het weerbericht van Oudenaarde gaf geen regen meer, dus: wandelen !

Ik besloot mijn lange toer te maken, waarbij ik meestal ook eens kan kijken naar het nu zwangere Jack Russeltje... (geboorte voorzien rond 20 oktober). Het gras was nat, en ik zal, nadat mijn schoenen weer droog zijn, ze eens ferm inwrijven met ledervet, dat is goed voor de waterdichtheid.

Maar niet alleen het gras was nog nat ! Op de Planterij (of is het daar al Schamperij?), is er een stuk waar je op een smal betonnen wegeltje stapt. Dat pad gaat behoorlijk bergaf, dus je stapt iets sneller dan je gewone stap. Maar dat betonnen baantje is wellicht tijdens regenbuien een beetje een beekje... En nu zie je op dat wegeltje regelmatig plekken slib... En dat slib kan dus verdomd glibberig zijn, en dan slip je op het slib.

Van daar slipslib...

Eén been vloog plots een ongewilde richting uit, en de spieren of pezen in mijn lies deden behoorlijk pijn ! Niet stoppen, dacht ik, niet stoppen ! Blijven stappen, zodat de pijn geen kans krijgt zich daar te settelen. Dat lukte. De eerste stappen waren erg pijnlijk, maar na een tijdje ging alles weer min of meer normaal... Misschien ook omdat ik wat trager stapte (schrik !), maar het ging en de pijn ebde langzaam weg.

Tot thuis. Tot ik stilzat.
Wat bewijst dat ik gelijk heb. Beter niet stoppen (als het mogelijk is), en proberen weer gewoon te stappen zodat de pijn zich niet kan vastzetten. Nu heb ik al enkele keren met mijn rechtse been gezwaaid, mijn knie hoog opgetrokken, mijn voet achteruit gezwaaid (Tot spijt van mijn kat die blijkbaar die bewegende voet leuk vond, tot ze een paar meter verder vloog...). (Sorry poes !)

Het gaat. Wellicht gaat het morgen wel pijn doen. Zal ik weer moeten turnen om het los te werken.

Maar ik heb mijn dikke 10.000 stappen gedaan, en ik heb de hondjes noch gezien, noch gehoord.

Wel kwam ik zijp-nat thuis van het zweet. Ik moet hoognodig eens een vestje aanschaffen in Goretex of zoiets, iets wat het water buiten houdt, en het zweet door laat... Wellicht zijn er ondertussen al heel wat stoffen die dat kunnen, en misschien bestaat Goretex niet eens meer. Dat zie ik dan wel. Maar ik moet iets hebben die ik kan dragen in de regen of bij dreigende regen, zonder dat ik nat van het zweet wordt.

Ik heb vragen over de geneeskunde !
Ik zit al jaren met chronische sinusitis.
Ik zit al een paar jaar met (atypische !) ouderdomsastma...
Voor die dingen krijg je pilletjes, druppeltjes, zo'n toestel om tot diep in je longen een of ander medicatie te brengen. Allemaal om de situatie draaglijk of zo draaglijk mogelijk te houden. Genezen? Spreekt men niet meer van.
En ik ben daardoor ook een van de risicopatiënten voor griep en voor Corona...
Nu ga ik al enkele weken wandelen. In onze regio gaat het steeds bergop en bergaf, en dus trap je wel wat op je adem. Je ademt diep en behoorlijk snel om genoeg lucht binnen te krijgen.

Het gevolg ?
Ik wordt gewaar dat ik stilaan al heel wat meer adem krijg. Mijn onbehandelbare astma is aan het genezen, of toch sterk aan het beteren.
En door dat ademen zet je ook je neus en dus je sinussen aan het werk, en ook daar voelde ik dat ik steeds meer adem kreeg, en dat ik steeds minder nood had aan die neusdruppels. Tot helemaal geen neusdruppels meer.
Eergisteren begon plots, zo maar "out of the blue", mijn neus te lopen. Ik snoot mijn neus, en sorry als dit onsmakelijk klinkt, maar ik heb wel drie zakdoeken vol etter gesnoten. De etter liep zo mijn neus uit. Nadien ? Niets meer.
Verstopte neus ? Wat is dat ?
Etter ? Vuile neus ? Wat is dat ?
Ik heb weer normaal adem.

Waarom zeggen de heren medici je dit niet?  Is het zo dat de meerderheid van de mensen dit niet zou aanvaarden? Wil poedertjes, of pillen of flessen krijgen? 
Heren medici, er zijn nog mensen zoals ik, die véél liever op een natuurlijke manier gezezen !

djudedju. Mijn rug doet ook pijn van dat slippen ! djudedju !

Geen opmerkingen: