donderdag, juni 19, 2014

Westerse vervuiling: dodelijker dan malaria...

Ik denk dat je dan wel niet alleen aan industrie kunt en moogt denken ! Ook de vervuiling van ons, gewone mensjes, met onze wagen, met onze verwarming, met onze kuisproducten, met onze sproeistoffen, met ... met.... en natuurlijk daar bovenop de industrie...

Maar dat alles bijeen, zou dodelijker zijn dan de malaria !
Dit maakt malaria niet minder erg.
Dat maakt wel dat we dringend iets moeten doen aan onze eigen wereld, willen we niet gaan behoren bij die nu al duizenden uitgestorven andere diersoorten. Want hoe hoog we ons zelf ook inschatten, we zijn en blijven zoogdieren. Laat het dan zoogdieren zijn met enkele speciale eigenschappen, maar toch werkt ons lijf op het zelfde systeem als dat van alle andere zoogdieren.

En we zijn dus bezig onszelf in ijltempo de das om te doen.

En we moeten de schuld niet op anderen schuiven, we dragen zelf de schuld. Als er al die vervuiling is, dan veroorzaken we die uiteindelijk zelf, is het niet door onze eigen wagen en verwarming en co, dan is het door ons koopgedrag waardoor de industrie steeds meer, steeds sneller dingen moet maken waarmee wij ons vermeien... Ik sta telkens weer verstomd te kijken naar het ijltempo waarop jonge mensen steeds weer hun smartphone vervangen door een nieuwer, een beter, een hipper, een kleuriger, een fleuriger model...
En die smartphone is maar een symbool van alles wat tegenwoordig toch zo nodig moet vervangen worden na een heel korte tijd, omwille van mode, gril of wat dan ook, maar niet omdat het versleten is, of omdat het stuk is...
De zo geroemde Iphones liggen na een jaar op de rommelmarkt waardeloos te zijn !

En we worden - ook door de overheid - gestimuleerd om nog meer te kopen, nog minder te sparen, want de economie moet draaien... De tewerkstelling weet je wel...

Ik ben voor die tewerkstelling, maar niet tot elke prijs ! Als de tewerkstelling er slechts kan zijn door een oeverloos produceren zonder dat daar nog sprake is van een echte noodzaak, dan pas ik, omdat ik de wereld er zie aan kapot gaan !

Wat men ook vertelt, ik geloof niet in dat economische systeem dat ons steeds meer en meer opdrijft tot waanzinnig koopgedrag. En als ik dan hoor dat de producenten, om zeker te zijn van een stijgende productie een mechanisme inbouwen waardoor hun producten na een korte tijd stuk gaan, dan wordt ik misselijk. Letterlijk ! Want door dat systeem vreten we met grote happen de gehele rijkdom van de aarde op in ijltempo. En in dat zelfde tempo vergiftigen we de wereld, de mensheid incluis.

Ik moet helemaal geen Nostradamus zijn, of Madame Soleil om te voorzien dat dit echt niet lang meer kan ! Deze economie is gedoemd om ineen te storten. Niet alleen de financiƫle wereld is een zeepbel, ook de industriƫle wereld. Een economie kan niet blijven groeien ! Het is gewoonweg niet mogelijk ! Op een bepaald moment moet dit systeem stokken. Of door gebrek aan grondstoffen, of door dat de mens er aan kapot gaat.

Wij moeten dringend naar een nieuwe manier van economie zoeken. Ik weet ook niet hoe dit moet, maar het moet een totaal ander iets worden, waarbij we ofwel arbeid anders moeten evalueren, ofwel de productie en de producten anders moeten maken en evalueren. We moeten naar een economie die draagbaar is door de aarde en door het milieu, en die volstaat om de behoeften te dekken, zo mogelijk met wat luxe, maar het moet draaglijk zijn voor het geheel.

Dit zal niet gemakkelijk zijn, omdat het een totaal andere manier zal zijn van leven. maar ook de fundamentele waarden zullen drastisch moeten aangepast worden. Misschien denk je: "Het zal onze tijd wel duren..." maar ik ben daar steeds minder zeker van ...

Anny verbetert verder, ze heeft wel nog pijn in een been en haar rug, maar het bewegen gaat makkelijker. Gisteren kwam men ook bij ons om de poetsdienst geregeld te krijgen. We mogen hopen binnen afzienbare tijd wekelijks iemand te krijgen die het zwaarste werk uit handen neemt van Anny. We zijn dus op de goede weg...

tot de volgende,

1 opmerking:

Woelmuizenier zei

Het probleem is m.i. zelfs nog iets complexer. De toenmalige enige belgische autoproducent Minerva is failliet gegaan omdat hun voertuigen te robuust waren. Dat tegenwoordige producten zo geconcipieerd zijn dat ze snel kapot gaan is natuurlijk geen alternatief. Maar stel je het tegendeel voor. Een groot deel van de markt is gebaseerd op afvalproduktie. Wij zijn zelfs gedwongen afval te produceren. Een anekdote: 1982. Ik woonde toen in Drongen. De vuilniswagen kwam niet voorbij mijn deur. Dat hoefde ook niet. Ik had helemaal geen afval. Daarom weigerde ik de 'vuilkar' te betalen. De lokale politiekommisaris vertelde mij dat ik niet kon ontsnappen aan die bijdrage omdat dat een sociale bijdrage was. Hij eindigde met de uitspraak: als je dan toch moet betalen kan je even zo goed vuilnis produceren.
Momenteel heeft de waterdistributie maatschappij hun tarieven gewijzigd. We betalen nu een forfaitair bedrag per persoon (wij zijn met 7), plus natuurlijk een tarief voor het waterverbruik. Dit forfaitair bedrag ligt hoger dan de prijs voor mijn waterverbruik. Redenering: wij (en ook alle anderen) verbruiken te weinig water.
2 keer per jaar is er hier afhaling van 'groot huishoudelijk afval'. Van zodra je spullen op straat staan worden ze eigendom van de ophaaldienst. Dit huisvuil verdwijnt dan in een compacter. Wanneer een 'vreemde' nog bruikbare voorwerpen meeneemt maakt hij zich strafbaar.
Vuilnis = dirty business.