woensdag, maart 12, 2014

En nu ?

De winter is voorbij, zonder dat ze er geweest is...
We hebben hooguit nu en dan een heel klein beetje nachtvorst gehad.
Voor de rest is de herfst gewoon heel wat langer gebleven, en is de lente vervroegd ingetreden.

Allemaal goed en wel, maar wat nu ?

Ik heb in mijn tuin enkele winterharde fuchsia's staan, voor de niet-kenner, fuchsia's zijn wat men hier klokjes of belletjes pleegt te noemen... De meeste soorten kun je niet buiten laten staan, maar er zijn enkele echt winterharde soorten, en die doen het in mijn tuin héél goed. Ik heb er onder meer twee kleinbloemige staan, die ieder jaar weer uitgroeien tot meer dan twee meter hoge struiken...
In een normaal jaar vervriezen die planten dan, en na de winter knippen wij de plant terug tot een tiental centimeter boven de grond. En in één zomer staat daar dan weer die grote bloeiende struik...

Maar nu is de fuchsia niet bevroren. In tegendeel ! Hij staat al gans de winter te bloeien. Weliswaar niet uitbundig, maar er staan mooie bloempjes op...
Wat doe ik er nu mee ?
Moet ik die plant toch maar radicaal gaan afknippen tot zo'n tien centimeter boven de grond? Gaat hij zich dan niet doodbloeden?

Ik dus de telefoon genomen, en getelefoneerd naar een beroemde kweker van fuchsia's: De Nachtwaker, een bloemenzaak in het West-Vlaamse Moorslede... (Als je wel houdt van fuchsia's, winterharde of gewone, dan moet je die zaak echt eens bezoeken... Wij hebben bij ons bezoek meer dan een uur tussen, door en onder al die klokjes en belletjes, klokken en bellen, hele beiaarden van kleuren en vormen doorgelopen, met de mond wagenwijd open van bewondering en verwondering !!!)

"Hallo ! Met De Nachtwaker ?" Ja, het bleek de vrouw des huizes te zijn... "Madame, mag ik eens iets vragen ?" Natuurlijk mocht dat, vragen is vrij...
En ik expliqueerde de moeilijkheid waar ik nu voor sta: en wat moet ik nu doen met die plant ?
De dame dacht dat de beste oplossing zou zijn: iets terugsnoeien, zodat de plant nog bossiger zou worden...
"Ga ik volgend jaar dan geen moeilijkheden krijgen, omdat de onderstam dan te dik en te houterig zal zijn?" Dat wist ze ook niet, ook voor haar is zo'n winter nieuw, maar ze dacht van niet, voortgaande op de ervaringen die ze had met de niet-winterharde planten, die ze na overwintering op een beschutte plaats ook drastisch inkortte...

Enfin, ik ga dus mijn fuchsia wat bijsnoeien... En als hij nu nog veel hoger komt, dan maak ik er een fotootje van... een belletjesplant van 4 meter hoog, of zoiet...

Ondertussen kijk ik door het raam, naar het fijne stof in de lucht, die bijna heel de wereld zacht lijkt toe te dekken in een wollige deken. (Ik dacht dat het nevel was, maar de weerman vertelt net dat het fijn stof is !!!) Hier vlak voor me, in mijn voortuin, staan de witte en de rode camelia al uitbundig te bloeien. De rood-wit gestreepte begint zijn bloemen te openen, en de roze staat nog met dikke botten, voor haar is het nog niet warm genoeg...

De pimpelmezen en koolmezen zijn al volop bezig met nest te maken in de aangeboden nestkastjes, de hortensia's hebben al bladeren, maar de linde is nog zo kaal als een knikker...
De lente is er ! Zie het speenkruid maar eens bloeien !

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: