woensdag, januari 04, 2012

winterwind

English: The Tenth Dalai Lama, Tsultrim Gyatso
Image via Wikipedia
De weerman had het gisteren steevast over echt herfstweer... Maar hoe hij het ook zegt, het is winter! Het lijkt er gewoon op dat de seizoenen gaan moeten herschreven worden. Toch zeker voor het afgelopen jaar, en naar het er naar uitziet, ook alvast voor het begin van dit nieuwe jaar.
Ik voel me er een beetje ontheemd door.
Net of het is mijn land niet meer, mijn seizoen niet meer. Ik heb het gevoel dat men me dievelings, midden in een mooie droom, heeft opgepakt en verplaatst naar een streek of een tijd waar de seizoenen anders zijn dan de mijne.
Heb je het ook al gehoord of gelezen, dat we -wiskundig gezien- waarschijnlijk naast onze wereld gelijklopende werelden hebben? Dat er ergens iemand zoals jij rondloopt, hoogstwaarschijnlijk zelfs in meerdere exemplaren op meerdere werelden.
Zouden wij misschien met zijn allen verplaatst zijn naar een andere wereld, waar het nu nog maar herfst is, en wij maar voort tellend aan onze oude kalender, de kalender van die andere wereld?
Hadden wij dan echt onze politici niet kunnen achterlaten? Dan kon het weer mij meteen niet meer schelen. Ik zou alleen nog rozengeur ruiken en maneschijn zien...
Heel lang geleden heb ik een blogje gepleegd, waarbij ik per ongeluk in een andere wereld terecht kwam, door een scheur in de tijd of de realiteit... Een echt science-fiction verhaal leek het, maar nu geven de wiskundigen mij op een manier gelijk met mijn fantasie, en daar wil ik het eens over hebben.

Heb jij je ook al eens afgevraagd of onze fantasie wel fantasie is?
Heb je ook al eens gezegd-gedacht- gehoord- gelezen, dat je niets zo gek kunt bedenken of het bestaat wel ergens? Zou dat niet echt zijn ? Hebben de Aboriginals van Australië misschien ergens gelijk dat wij nu in de droomwereld leven?
Zijn heel wat dingen die wij niet kunnen uitleggen wellicht stukken uit de andere wereld die hier per ongeluk verzeild zijn?
Mijn gezonde verstand zegt dat dit niet kan, maar er staan toch maar een heleboel raadsels voor mij op deze wereld. Je moet Von Dänicken eens lezen... Die geeft er een uitleg aan als zouden er kosmonauten hier op onze wereld voor God hebben gespeeld. Maar een echt sluitend antwoord krijg je niet op al die wonderen. Ook al geloof ik Van Dänicken niet, hij doet me wel diep nadenken, en vertwijfeld de schouders ophalen. Sommige dingen kan ik een uitleg geven (lees raden), maar van vele dingen blijf ik staan met de mond vol tanden (een hele verbetering...).

Nu ook dit herfstweer in Januari... En vandaag ziet de wereld er heerlijk schoongeblazen uit. Maar morgen komt er weer een herfststorm. Misschien is het toeval, misschien is het een gevolg van de global warming, misschien is het een eerste aanduiding van het einde van de wereld volgens de Maya-kalender... Oorlogen, aardbevingen, en stormwind... En straks blazen ze met grote bazuinen vanuit de vier hoeken der aarde (da's die wind) ... en op het vale paard zit de dood... Je moet echt het Johannesevangelie eens herlezen!  Da's pas fantasie, da's pas science fiction !

Maar je moet geen schrik hebben, in het Antwerpse is er een bietekwiet die je tegen een schamele 20.000 eurootjes een veilige schuilplaats biedt ergens in Spanje... Ik las ooit een artikeltje waar men een opsomming maakte van al de beëindigingen van de wereld die er al voorspeld werden, een eindeloze lijst... En we lopen er nog steeds op... Ook al is het nu misschien op een van onze alternatieve werelden...  Zouden ze daar ook aan eind-voorspellingen doen?  Zouden daar ook een Boeddha, een Zoroaster, een Jezus een Mohammed en een Dalai Lama zijn ?
Zou er daar ook geloof zijn ?
Of zouden ze daar echt antwoorden hebben op alles, en wat zou dat dan doen met de mens?
Stel je voor dat je op alles een antwoord zou hebben, zo maar... uit de blote blauwe hemel... Niet meer moeten denken, niet meer moeten leren, niet meer moeten zoeken... Zouden we dan niet met al die kennis ontzettend dom zijn?  Is het niet net het niet-weten dat van ons die zoekers maakt, die mens die steeds maar streeft naar ... het onbereikbare ?

Ach, al bij al... We zitten hier goed, ondanks dat rare weer, ondanks dat eindeloze zoeken naar kennis... Net dat maakt ons tot die gekke soort zoogdieren, die zichzelf geen dieren achten.
... en die van een hevige wind een apocalyptische stormwind maken...

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

1 opmerking:

Henk zei

Die bietekwiet in Spanje zal aan mij niets verdienen Toon.Ik vertrouw erop dat ik veilig ben in Jezus armen.

Iedere dag verwonder ook ik mij. En ik hoef er geen antwoorden op te hebben. Want ieder antwoord schept minimaal een vervolgvraag. Simpelweg omdat wij Gods grootheid nooit zullen kunnen vatten zolang we nog op aarde zijn.

Gr. voor jou en Anny,

Henk