vrijdag, januari 20, 2012

en wat eet jij vandaag ?

Een van de voorbije dagen werden we "opgeschrikt" door een beeld van een man die aangehouden werd met een vrachtwagen vol grote honden...voor de markt, de vleesmarkt wel te verstaan.
Wij, Westerlingen, huiveren dan. Wie eet er nu hond ?
Ik heb nooit verhalen gehoord over honden, maar tijdens de oorlog zouden er veel katten in de kookpot zijn beland. En dat is toch wel vergelijkbaar. En ik meen me te herinneren dat bij het beleg van Stalingrad niet alleen de honden verdwenen, maar dat er aan kannibalisme werd gedaan ook. Mensen eten mensen in de drang naar overleven.
Maar ik wil het vandaag niet hebben over de excessen...
Laat ons gewoon maar een kijken naar het dagdagelijkse voedsel van de dagdagelijkse mens.... dat is al gek genoeg.

Ik denk dat het een overgrote meerderheid is van de mensheid, die insecten eet. Wij hier, in het Westen vinden dat verschrikkelijk vieze beestjes, en eten veel liever slakken, kikkerbillen, garnalen, kreeften, krabben, mossels.... die er eigenlijk goed beschouwd ook niet zo heel appetijtelijk uit zien.
Moslims en Joden hebben dan weer een heleboel soorten voedsel dat onrein heet, of dat op een speciale manier moet geslacht en/of bereid moet worden om te voldoen aan de eisen van het geloof. China lust hond en wij staan te protesteren, want hier is een hond een deel van het gezin, en bijna heel de wereld huivert enigszins bij het eten van paarden, het nobele dier (?) bij uitstek. In India zijn de koeien dan weer heilig, en volgens de Jaïnisten is alle leven heilig. Ik meen me zelfs te herinneren dat ze geen onrijpe vruchten of groenten mogen eten, omdat die nog leven. (Zijn het de Jaïnisten niet, dan is het een ander geloof...)

Als wij het nuchter beschouwen, dan is alles wat eetbaar is en voeding betekent dan ook "eten". Als wij het vies vinden, dan is dat hoofdzakelijk een kwestie van opvoeding en achtergrond. Alle taboes rond eten hebben wij te danken aan gebruiken en/of godsdiensten. Maar het is een feit dat mensen in nood alle regels overboord gooien en proberen te overleven.

Ik ben een van die mensen, die als hij ergens naar toe gaat, probeert van de dranken van de streek, en het voedsel van de streek te ontdekken. Mocht ik dus ooit naar China of naar India zijn gegaan, dan had ik wellicht ook geproefd van hond en van insecten. Misschien een beetje aarzelend omwille van het vreemde er van, maar ik zou zeker proeven.

En het lijkt ondertussen dat wij, hier in het Westen, niet alleen de rijkdom hebben, maar ook nog eens de meest verspillende vorm van "dierlijke proteïnen productie" hebben van heel de wereld. Het vlees dat wij verslinden kost enorm veel voeding, enorm veel energie. Insecten zijn veel goedkoper en veel efficiënter te kweken dan koeien, en brengen in verhouding veel meer nuttige voedingsstoffen op. Dus, als de wereldbevolking nog wat verder stijgt, dan zullen wij mettertijd ook wel overstappen naar het eten van meel- en andere wormen.

Het schijnt zelfs helemaal niet slecht te smaken, en als je een van die lui bent die alle etiketten van je voeding heel nauwgezet leest, dan zul je ongetwijfeld hebben vastgesteld dat we nu al insecten voorgeschoteld krijgen... Sommige soorten al heel lang. Het rode kleurtje in de voeding is nog al dikwijls afkomstig van een soort luizen die leven op de opuntia (een cactus).... Liefhebbers van Campari drinken de sappen van luizen al jaren...

Zolang we het niet weten, eten we het met smaak... Als we het beseffen smaakt het plots niet meer.... We zijn gek.
Mij lijkt dat we, in de strijd naar voldoende voedsel en welvaart voor heel de wereldbevolking, beter kunnen overschakelen naar wat het meest effectief is... dus insecten... Ik zal mijn tussenrib-biefstukje (saignant) wel missen, maar ik zal er geen honger door lijden, en integendeel, er zullen er daardoor veel minder honger lijden dan nu het geval is.

En Jeroen Meus en Piet Huysentruyt zullen ons wel leren hoe we een feestmaal kunnen maken van gesauteerde sprinkhanen.
Wat we nu doen, de massa's voedsel en energie die we nu stoppen in koeien, dat is pas zonde. Zeker als we kijken naar de arme 3/4 van de wereld.

Ik meen dat we de opbrengsten van onze wereld verschuldigd zijn aan alle mensen, niet alleen aan hen die toevallig in het rijkere stukje zijn geboren.
Stel nu eens, dat door de global warming, hier het eten niet meer "en masse" zou kunnen worden gekweekt, dat we meer en meer afhankelijk zouden worden van andere streken van de aarde, zouden wij het dan normaal vinden dat zij daar van profiteren? Zouden wij het normaal vinden dat wij hongeren terijl zij zich problemen maken over obese medemensen ?

Wij leven zo.
Wij stellen ons meer problemen over ons te dik zijn, dan over hun honger.
Dat is niet leuk als wij de hongerenden zijn.
Dat is ook voor hen niet leuk.

het zijn allemaal MEDEmensen, Naasten...
toch eens nadenken

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: