maandag, december 06, 2021

Feestdagen

Dit jaar zijn de feestdagen geschrapt van de kalender. Niet echt, want bij het drukken van de kalender wisten ze dit nog niet. Je moet dus zelf actie ondernemen om alle activiteiten stil te leggen.

Niet dat dit voor mij zoveel zal verschillen.

We vierden van oudsher al die feesten met uitgestelde kalender. Ik wilde niet dat wij de kinderen in moeilijkheden zouden brengen, omdat ze "oh zo nodig" op Kerstavond bij schoonma moesten zijn en ook - op hetzelfde uur- bij Oma, en bij mama ook... Ik heb voor die stomme kwestie moeten bemiddelen en bij iedereen een ongelukkig gevoel nagelaten. Ik wil dit mijn kinderen/kleinkinderen dit niet aandoen.

Bovendien vind ik die feestdagdoenerij eigenlijk nogal kunstmatig en opgefokt omwille van de commercie...  En we krijgen steeds meer van die feestdagen erbij, en koopdagen en gedenkdagen en... noem maar op. Een deel ervan zijn gebonden aan kerkelijke hoogdagen, en ook al hoor je niet bij die kerk, toch vier je mee. Zou het dan niet logisch zijn dat we van ieder geloof in ons apenlandje, de feestdagen zouden opnemen in onze kalender ? Het idee van een suikerfeest vind ik heerlijk ! (Letterlijk, ik hou van zoet).

Of we moeten consequent zijn, en al deze feestdagen die aan een religie gebonden zijn, gewoon schrappen. Misschien moeten we dan ook maar eens denken aan de toelage aan die religies. In Duitsland moet je op je belastingsbrief vermelden voor welke religie je wenst te betalen (dus niet betalen kan ook ?) Mocht dit systeem in ons Absurdistan toegepast worden, dan denk ik dat de religies plots op een hongerdieet zouden komen te zitten... Want zoals ik de mensen ken, denk ik dat zelfs veel mensen die wel een religie bijhoren, rustig het vakje blanco zouden laten... Nen euro is nen euro...

Maar ondanks al die bedenkingen, zit ik toch thuis, alleen, met die feestdagen. Kijken naar TV naar de film van ieder jaar. Home Alone en die film vol gekweel over edelweiss en co... En me ergeren...

Ik zou nu ook naar een van die film-netten kunnen kijken, maar ik vertik het om naast dat dure abonnement nog eens apart te betalen voor een of andere film. Weet je nog, hoe vroeger, (ondertussen al heel lang geleden), we 8.000 Fr (zowat 200 euro) betaalden voor kijk- en luistergeld ? En we hadden zowat allemaal een antenne op ons dak staan, waarmee we hooguit een post of 4 - 5 konden ontvangen. Dan kwam de kabel, met heel wat meer posten op, en je zag de antennes stilaan verdwijnen.  Die kabel dat was telenet, als enige optie. Het zou beterkoop worden als er concurrentie kwam... Weet je dat nog ??? Veel goedkoper hé ? Nu ja, nu hebben we veel posten en solferen ze ons nog wat filmnetten bij, mits aparte betaling...

Geld.

GELD !

Ik weet niet hoe het bij u is, maar ik kijk maar naar een post of 10 hooguit, en de helft daarvan hee sporadisch. Maar we kunnen kijken naar een heel pak zenders en we betalen voor al die posten die we nooit bekijken...En bovendien moeten we daarvoor ook naar steeds meer en meer reclame kijken, wat ook een vorm van betalen is.

Je zou verwachten dat ze met al dat geld zouden in staat zijn om goede programma's te geven, maar zelfs dat lukt niet. In tegendeel, ik heb de indruk dat de kwaliteit steeds minder en minder wordt.

Neem nu de soaps.. Daar zijn er steeds meer van te zien. In die soaps - zeggen ze - geven ze een beeld van een normaal doorsnee gezin... Zijn er bij u echt zoveel moorden, zelfmoorden, verdwijningen en plots nieuw familieleden die blijkbaar nog een zondeke waren van nonkel Cyriel ???  In mijn familie gelukkig niet.

Niet dat er nooit eens een verrassing is, maar een nieuw lief van een kleindochter is veel logischer dan een kind van bompa, waarvan we nog nooit gehoord hadden...

Fictie moet van mij geen werkelijkheid zijn of zelfs maar benaderen, maar toch... Als de olie er af loopt, dan heb ik schrik dat ik zal uitglijden... en ik zit nu al met een slecht been !

djudedju


Geen opmerkingen: