zondag, augustus 30, 2020

BLM

 

Ik heb een hele tijd gewacht vooraleer dit onderwerp aan te snijden...
Omdat ik niet gelukkig ben met de slogan Black Lives Matter... Voor mij zou dat moeten zijn: Lives Matter.
Maar dan lijkt het - in onze maatschappij - meer op een slogan van de anti-abortus-beweging...
Of op een belijdenis tot het Jaïnisme... Waar letterlijk alle leven heilig is, zelfs dat van een krop sla of een aardappel... (Ik denk dat ze ergens wel gelijk hebben, maar als je naar de ganse natuur kijkt, dan leven we allemaal, planten, dieren, mensen van en op elkaar...)

Maar dat wil ik allemaal niet zeggen.
Ik wil gewoon stellen dat het leven van zwarte, gele, rode, bruine, blanke, en zelfs purperen met witte bolletjes mochten die er zijn, voor mij volstrekt gelijkwaardig zijn, en dat we ze allemaal even lief moeten hebben.

Maar het is niet makkelijk.

Wie of wat niet gelijk is aan de grote massa, valt immers op. Als je op een rozenstruik tussen alle rode rozen in plots een witte ziet staan, dan bekijk je die apart. Ik kies bewust het woord apart, omwille van de connecties die het heeft met Amerika, Zuid-Afrika, Great Brittain en Nazi Duitsland en nog andere, zelfs nu nog, heden ten dage...

Omdat we in alle kranten regelmatig lezen over een misdadiger " van allochtone afkomst - of - met een getinte huid "... en zelden of nooit "een misdadige stadsgenoot"... 

Omdat we ons zelf betrappen dat we bewuster naar hen kijken dan naar onze "ras"-genoten.

Ik heb, toen ik het over homofielen en lesbiennes had, al zo iets geschreven.
Ook zij zijn die witte roos tussen al die rode.
Ze vallen ons op.
Ze zijn "anders" (al is dit woord eigenlijk technisch niet correct).

Ik ben zo oud, dat homo's nog een volstrekt verborgen leven leidden, gehuwd waren, kinderen hadden en wellicht ongelukkig waren.
Ik ben zo oud dat we meegingen met ons moeder naar de markt, omdat daar een zwarte zat die zwarte anijsspekken verkocht...
Ik ben zo oud dat we in het parochieblad nog wekelijks fotootjes bewonderden van de witte pater tussen allemaal halfblote zwartjes...
Ik ben zo oud dat ik al die veranderingen heb meegemaakt.
Ik ben er niet opgegroeid in een maatschappij waarin men al die zaken voortdurend ziet, en waar men de medemens voortdurend er op wijst dat hij of zij al die medemensen als mede-mens moet zien... en in radio, TV, krant de facto het tegengestelde voorgeschoteld krijgt.

 Voor mijn raam staat een lindenboom. Het woord is geen toeval, het duid er op dat het een linde is, en dat het een boom is. Geen mens zal het omschrijven als een verzameling blaadjes, en geen mens zit ook naar slechts één blad te kijken. Ze zijn immers allemaal ongeveer gelijk, blad 1 of blad 7804, het zijn gewoon gewone bladeren van die boom. Maar mocht er daar nu één blad (of enkele) tussen zitten die door een of andere genetisch toeval, geel-wit is, dan zal ik, en iedereen die naar die boom kijkt, hoofdzakelijk kijken naar die uitzonderlijke bladeren.

Ze zijn immers niet gelijk.
Ze vallen op.

En mocht er hier ergens een deskundige zitten, dan zou hij misschien proberen die tak, met die afwijkende bladeren, te enten, om op die manier een ganse boom te krijgen met die afwijkende kleur.

We doen op die manier aan een bewust racisme ten opzichte van mijn linde.
Gek.

Of is die eigenschap die doet opvallen geen racisme op zich? Is het anders bekijken van de zwarte geen vorm van racisme?

Misschien niet, maar mocht hij die zwarte huid niet hebben, dan zou men wellicht in de krant niet schrijven over een allochtoon, want je zou het niet zien, niet weten...

Héél lang geleden las ik ooit een artikel (Ik meen dat het in "Het Zondagsblad" was, een weekend-krant van "Het Volk"...), waar bij ze schreven over de nieuwe mensheid. Men had het over de volledige rassenvermenging, waarbij het eindresultaat iets an alles had maar niet nog duidelijk. Als we ooit zover zouden komen, dan, pas dan, zou het wellicht zo zijn dat er geen racisme meer zou zijn. Toch niet op basis van ras. Misschien nog wel op basis van taal... (die vuile Walen weet je wel (grinnik)) of van godsdienst. Of van...

Als er natuurkundig iets kan gekruist worden, dan is het van hetzelfde ras. (In heel uitzonderlijke gevallen kunnen de twee ouders van een ras zijn die niet helemaal hetzelfde is, maar heel dicht genetisch bij elkaar zit, dan kan er wel een eerste generatie kruising ontstaan, maar die zijn dan niet meer vruchtbaar...)

Logisch zijn zwarten, gelen, roden, bruinen, blanken allemaal van hetzelfde ras.  Anders zouden de kinderen van gemengde soorten niet vruchtbaar zijn.

Racisme is dus technisch een volkomen idioot gegeven.

Maar het is wel ambetant dat "die anderen" zo opvallen, door hun huidskleur, hun rode haren, hun taal, hun godsdienst, hun...

djudedju
het mensDOM




Geen opmerkingen: