woensdag, december 02, 2015

djudedju

Vanmorgen ben ik wat vroeger opgestaan, alleen voor u, beminde lezer ! Ja, want straks komt Luc hier om samen te werken aan een slide-show, zonder dat we beschikken over de (altijd) dure programma's onder de kap van Windows. Gelukkig zijn er verschillende mogelijkheden binnen de groep "gratis", die zowat dezelfde mogelijkheden hebben, en evengoed zijn.

Wellicht komt Luc naar hier, omdat hij weet dat ik in al die gratis dingen nogal thuis ben.
Nu moet ik zeggen dat ik zelf nog nooit een slideshow met foto's en dergelijke heb gemaakt, maar ik weet wel waar ik het allemaal kan vinden, zelfs op meerdere plaatsen, waarvan er zeker enkele zijn die Luc straks ook zonder problemen kan installeren op zijn Windows-computer.

Maar ik weet dus dat we nog wat gaan moeten zoeken en tasten om alles op zijn plaats en de juiste manier te monteren... Dus moest ik wel heel vroeg opstaan om jou niet zonder blog te zetten, en te voldoen aan mijn verslaving ...

Zaterdag kruip ik weer eens in de huid van een Turk... Hopelijk wordt ik onderweg van mijn huis naar de turnzaal van onze plaatselijke school, niet tegengehouden door alerte politieagenten... Zoals ze gisteren deden in Brussel, en een volmaakt onschuldige mens tegen de combi drukten, armen wijdopen gesperd alsof men hem zou kruisigen, zijn zakken geleegd, zijn GSM open gemaakt en onderzocht... hij leek op een gezochte????
Zaterdag ben ik dus Turk, met een lange baard en een soort kleed (een soort djellaba?) aan... Geef toe, in politie-ogen het toppunt van verdacht zijn...
Alleen, ik ben gewoon wat ik ieder jaar weer rond deze periode van het jaar ben, een personificatie van de goedheilige man, Sinterklaas... Tegenwoordig een risicovolle job.

Heb je er al eens op gelet dat de mijter van tegenwoordig veel minder Christelijk is dan vroeger ? Je moet er eens op letten ! Vroeger was een mijter van een bisschop of kardinaal versierd met een kruisteken, nu niet meer... Oh ja, denk je, dat is zo bij Sinterklaas, die steeds minder te maken heeft met geloven... Neenee ! Kijk maar eens naar de stoet kardinalen in het Vaticaan, ik zag er maar eentje meer met een kruis op zijn mijter, al de anderen hadden gewoon een op zijn kop staande T op de mijter. Ik denk dat je eerder bij de Sinterklazen nog een kruisteken vindt dan bij de kardinalen. Een teken des tijds ?

Nu ja, geloof heeft weinig uitstaans met uiterlijkheden. Veel belangrijker is het dat men werkelijk poogt te zijn dan te tonen... In onze geseculariseerde wereld is het steeds meer uit den boze om uiterlijk te tonen dat men gelovig is. Alle kruisbeelden moesten uit de publieke ruimte verdwijnen, maar men discussieert wel over het al dan niet dragen van een hoofddoek.
Ik snap het niet.
Als ik niet gelovig ben, dan doet dat kruis of die hoofddoek of een ander teken mij niets. Het stoort me ook niet, want ik geloof er niet in, en het interesseert me dus niet. Het is hoogstens een versiering of een modeverschijnsel... Maar nee, in onze wereld zijn de niet-gelovigen veeleer anti-gelovigen (dat lijkt me sterk op een religie op zich), en dus ageren ze tegen alles wat ook maar iets zou kunnen te maken hebben met geloof. Gek.

Ik vind het eigenlijk allemaal heel eenvoudig: in ieder geloof en evengoed bij de niet-gelovigen in de moraal, is er één gebod dat je telkens en overal terugvindt: bemin je evenmens zoals jezelf. De woordkeuze kan wat anders zijn, maar de inhoud is altijd en overal dezelfde. Dat is knap moeilijk ! Met of zonder geloof. Wie gelovig is maakt het nog wat moeilijker door die liefde dan ook nog eens te richten op God, de Schepper, een onzichtbaar iets. Maar in deze blog, die ik poog neutraal te houden, stel ik dus dat we allemaal zeker één gebod gemeen hebben: bemin je evenmens !
Of hij of zij dan een kruis hangen heeft, of een hoofddoek draagt, of een of ander uiterlijk teken van een religie, of gewoonweg geen uiterlijke kenmerken draagt, het zijn allemaal evenmensen, mensen zoals u en ik.

Wie niet op die manier kan redeneren, wie zijn evenmens gaat onderverdelen in goede en slechte, in bleke en donkere, in gelovige of ketter of ongelovige, die is fundamenteel verkeerd bezig. We zijn mensen, en er is er maar één soort van.

Mensen die zich boven evenmensen plaatsen, of hen haten of hen vervloeken of kwaad doen, zijn dus verkeerd bezig. Er is maar één soort mensen en ze zijn allemaal gelijkwaardig. Ook als ze arm zijn of werkloos of een minder job hebben (Wat is een mindere job??? Kun jij je onze wereld indenken zonder de man van de vuilkar ???)... Wie zich aanmeet boven de anderen te staan is verkeerd bezig, wie zich aanmeet een ander bevelen te kunnen geven is verkeerd bezig... We zijn gelijken, en ook op het werk zou men uiteindelijk moeten komen tot een zinnige verdeling van het werk op basis van bekwaamheden en mogelijkheden, zonder daar meer- of minderwaarde aan te hechten.

Maar we moeten zo nodig naast religie ook nog een ander, nog hogere God te stellen: Geld en Macht.
djudedju !
Waar is het mensDOM mee bezig ???

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: