donderdag, juli 02, 2015

verbrand !

Dit heb ik nog nooit meegemaakt ! In mijn bloemenhof staan er planten waarvan de bladeren verbrand zijn ! Je kent dat wel, verkleurd en verdroogd door de hitte van de brandende zon. Ik heb deze morgen dan ook de meest getroffen planten water gegeven, de nieuw aangeplante planten water gegeven, een paar bloempotten afgedekt met een handdoek om ze te beschermen tegen de zon, en de vijver, waar zo'n 30 centimeter water uit was verdampt, weer bijgevuld...

Het gekste was wel dat er een struik was, waarvan de bladeren helemaal paraplu hingen. Dat had ik nog nooit gezien. Gelukkig waren de bladeren niet verbrand, maar was het gewoon een vorm van droogte. Nadat ik water had gegeven, was een uurtje later de struik bekomen.

Gisteren was het niet alleen warm, er was ook een verschroeiende zon ! Het ziet er naar uit dat dit vandaag veel minder het geval zal zijn, de zon wordt gefilterd door wat wolkjes, en door de steeds sterker wordende vervuiling van de lucht. Anny weet er niet van, maar ik voel mijn luchtpijp. Niet dat het pijn doet, het voelt een beetje rauw aan, precies of de lucht er langs schuurt. Ik heb gelukkig geen ademnood, maar ik vermoed dat dit geschuurde gevoel toch wel een signaal is dat mijn lichaam last heeft van die vuile lucht !

Voor mij is het een beetje te warm, zeg maar te heet !

Ik doe mijn best om veel water te drinken, nog meer dan anders, maar ik moet veel minder mijn water maken, alles verzweet ik, alles verdampt. Mijn kleren vertonen niet die typische zweetvlekken van grote zweters, maar alles wat ik aan heb voelt klam aan, is min of meer vochtig. Het lichaam produceert zweet om op die manier te zorgen dat het lichaam afkoelt, en bij de moderne mens kruipt dat vocht in de kleren. Je voelt jezelf niet fris.

Deze morgen heel mijn hoofd onder de koude kraan gehouden om af te koelen, en ondertussen nog maar eens haar en baard gewassen.

Kortom, het was vandaag waterdag... voor mijn haar, mijn hoofd, en de planten in de tuin.

Vannacht heb ik redelijk geslapen, al kreeg ik de temperatuur niet meer beneden de 25° Celsius. Anny kruipt dan nog steeds onder het dekbed, ik slaap zonder dekens of lakens, met alleen een pyjamabroekje aan. Moet een schoon gezicht zijn !

Heel de dag staat tegenwoordig in het teken van de hitte... De zon zit vooraan het huis: rolluiken aan die kant naar beneden !, de zon schuift op en komt achteraan het huis: rolluiken daar naar beneden, en de rolluiken aan de voorkant omhoog. Alles open zetten wat open kan, de temperatuur in de gaten houden, en zodra de temperatuur buiten de temperatuur van binnen begint te benaderen, alle ramen en deuren potdicht. Boven in slaapkamer draait de ventilator de ganse dag... Zo lukken we er in de temperatuur draaglijk te houden in het huis, maar toch verwarmt het steeds meer binnen ! Ik voel aan de muur, en je voelt de warmte door de muren heen binnen komen... De muren zijn zowat het enige wat ik nog niet heb geïsoleerd... Misschien moeten we daar ook nog eens over denken? Dat zou ook in de winter een slok op de borrel schelen !

De vissen in mijn aquarium hebben het warm, de vogels in huis hebben het warm, en mijn kanarie stopt met zingen zodra de zonwering voor "zijn" raam komt ... Zou hij het liever heet hebben?

Heb je het ook gelezen ? De Belgische F'16's hebben een keer of zestien Russische vliegtuigen verjaagd van boven het Europese grondgebied... Ik zie het zo voor me:  De Russische Generaal tegen zijn collega: "Willen we nog eens lachen? Het zijn weer de Belgen die van wacht zijn !"...
djudedju

't Is warm !

tot de volgende ?

1 opmerking:

Sopdet Si zei

Ik heb deze ochtend ook mijn mijn hoofd onder het ijskoude water gehouden, deugd doet dat met deze temperaturen.
Onze bloemen zien er ook niet fris meer uit, hoop dat mensen met moestuintjes hun groenten weten te redden.
Die rolluiken, ik zie het zo al voor me. Hier blijven ze gewoon de ganse dag naar beneden.