zondag, september 30, 2012

Strepen door de hemel trekken...

Landscape with the Fall of Icarus, by Pieter B...
Landscape with the Fall of Icarus, by Pieter Breughel the Elder, 1558 (Photo credit: Wikipedia)
Toen ik vanmorgen mijn turnoefeningen stond te doen, ben ik op een gegeven moment gestopt om eens de condensstrepen te tellen die ik zag door het raam... Ik kwam aan 38... Sommige reeds aan het vervagen anderen nog in volle ontwikkeling.
Er passeert hier wat aan vliegtuigen boven ons hoofd !
En wat zijn die condensstrepen eigenlijk ?
Om eerlijk te zijn, condens doet wat denken aan waterdamp, en het ziet er ook wet een beetje uit als langgerekte schapenwolkjes, maar ik geloof niet dat ik van die wolkjes regen in mijn tuin wil hebben. Ik geloof niet dat dit zuiver water zou zijn.
Ik denk dat het weer een van de vele vormen van vervuiling is, zaken die met tijd en boterhammen naar beneden vallen tijdens een regenbui, of misschien net dingen die daar boven blijven hangen en die mede zorgen voor het broeikaseffect... Ik weet het niet...

Toen ik naar beneden hing keek ik op een reproductie van een schilderij van Breughel de Oude, en in gedachten kleurde ik daar condensstrepen op... Plots leek alles zo anachronistisch. Condensstrepen boven het kerststalletje?

Enkele jaren terug hebben we een paar weken gekend zonder die strepen, door de uitbarsting van die vulkaan in IJsland, de Eyfjellakutl of zoiet... Dan was er geen vliegverkeer meer mogelijk door de vulkanische as in de lucht. Wellicht was die propere lucht in feite nog vuiler dan deze met de strepen.

Maar het is tegenwoordig bijna onmogelijk om nog eens een stukje wereld te beleven, zoals het vroeger was. Neem nu het geluid... Ik ken hier in dit landelijke (?) stuk Vlaamse Ardennen geen plek meer waar je de stilte nog kunt horen. Je hoort altijd wel ergens het verkeer of de industrie of de landbouw.
Waar is de tijd dat het geluid van de landbouw kon worden gevat in een "Ju, Blesse"... Nu zijn het tractoren met wel duuzend peerden !

Wie langs een drukke baan woont, die kent geen moment meer van stilte. Ik schreef hier een week geleden over het verbazende effect van die geluidswerende muren langs de autosnelweg... Maar die nemen het geluid maar weg tot op een meer leefbaar niveau.

In ons Vlaanderen moet je tegenwoordig ook gaan zoeken om een landschap te vinden zonder bebouwing. Dank zij onze typische lintbebouwing heb je de indruk dat je heel Vlaanderen kunt doorkruisen zonder ooit de bebouwde kom te verlaten. Heb jij dat ook, dat je soms denkt: "Waarom begint de bebouwde kom (50 km/u) hier, of waarom stopt ze daar ? Want veelal zie je echt niet een einde aan de rijen huizen.

Kortom, we moeten naar een museum om nog eens een stukje Vlaanderen te zien in zijn blootje, ontdaan van alle menselijke vervuiling, bebouwing, industrialisering...  Je moet al oude meesters gaan bekijken om dat nog te zien.

We gaan hier wandelen in Brakelbos, een groot bos, naar huidige normen, en toch hoor je wel nog steeds het verkeer in de verte. Gelukkig ben je als er veel wind is, en het verkeer overstemt wordt door het geruis van de bladeren en de takken die zwiepen in de wind.

Ik heb geen heimwee naar die oude tijden... Maar ik zou toch graag eens een plekje vinden waar alles nog is zoals het was en eeuwig zou moeten blijven...
Nu moeten we maatregelen nemen om de vlinders te beschermen, want ze zijn bedreigd.
Vlinders, de vliegende bloemen in de natuur.
In mijn tuin zitten er nog, maar ook al veel minder dan vroeger...
En waar hier vroeger massa's groenvinken vlogen, zie ik er nu geen meer.

Snap je nu waarom ik zo graag ga vissen? Aan de oever van de vijver, midden in een uitgestrekt landbouwgebied, waar ik zelfs nog ijsvogels zie...
djudedju

tot de volgende ?



Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: