maandag, september 03, 2012

Bizar Google ?

English: Original source file of the “About Vi...English: Original source file of the “About VirtualBox” window of VirtualBox 1.5.6_OSE. Deutsch: Original-Quelldatei des „Über VirtualBox“-Fensters von VirtualBox 1.5.6_OSE. (Photo credit: Wikipedia)



Onlangs las ik dat Google in zijn eigen diensten geen gebruik maakt van zijn eigen Operating Systeem, maar dat het gebruik maakt van Ubuntu, met enkele aanpassingen. Zij noemen dat dan Goobuntu...

Zij zullen wel hun redenen hebben, maar mij lijkt het bizar dat je niet je eigen systeem gebruikt, maar dat van een ander. Nochtans is Google OS ook helemaal niet slecht, en heel snel. Het heeft echter wel enkele beperkingen, en wellicht is dat de reden?

Maar in werkelijkheid heeft ieder Operating System (OS) zijn eigen beperkingen. Apple heeft die, Windows heeft die, en ook alle Linuxsystemen hebben die.
Er is geen een systeem die ze niet kent. Soms krijg ik hier post van mensen die Apple of Windows gebruiken, en waar ik dan moet gaan zoeken naar programma's waarmee ik dat open krijg. Maar ik hoor ook net andersom van mensen die Windows of Apple gebruiken, dat zij soms post van mij niet open krijgen.

Ieder OS heeft zijn eigen systemen, zijn eigen sterke punten en zijn eigen zwaktes. Globaal gezien lijken ze me allemaal even goed, of ongeveer even goed. Soms zal men een voorkeur hebben voor een bepaald systeem, omdat wat je doet, net binnen de sterke punten ligt van dit of dat systeem. Zo hoor ik van mijn zoon dat Apple sterker zou zijn voor tekenprogramma's. Voor zijn ontwerpen van tapijten heeft hij dergelijke grafische programma's nodig, en kan hij dus op dit specifieke vlak een vergelijking maken.

Net dergelijke verschijnselen zijn de reden waarom de meeste mensen zweren bij hun Windows. Dit is (nog steeds) het meest gebruikte systeem, dus daar ontmoet je minst moeilijkheden. Minst moeilijkheden, omdat de meeste anderen hetzelfde systeem gebruiken, en jij dus niet in botsing komt met afwijkende systemen. Ik  zweer bij Linux, omdat ik dat gewoon ben, en omdat ik de meeste moeilijkheden betrekkelijk gemakkelijk kan omzeilen met de ontelbare vrije software. Toch bots ik soms op zaken die ik niet open krijg. Betreft het een mailtje met foto's van het mooie landschap van de "coté de nieverans", dan kan mij dat niet veel schelen. Maar onlangs kreeg ik een overlijdensbericht van een oude bekende, die ik niet open kreeg, en dan heb ik aan de verzender gevraagd om dit aub in een ander formaat te willen her-doormailen... (Dat werd zonder moeite gedaan, want in ieder OS heb je legio programma's om hetzelfde te doen...)

Als ik kies voor Linux (Ubuntu of Mint hebben mijn persoonlijke voorkeur), dan is dat om twee redenen: 1) het is gratis ter beschikking
                                        2) het is veel lichter als programma, waardoor je het ook op oudere computers kunt draaien
                                        3) het is veiliger, omdat het systeem anders in elkaar zit, en dus veel minder snel last heeft van virussen en andere miseries die je bij de andere OS wel hebt.
                                        4) Het is voor iedereen makkelijk om in het systeem te stappen, omdat het eenvoudig is, en veel gelijkenis vertoont met de meer gebruikte OS.

Het zou wellicht simpeler zijn, mochten de verschillende systemen zich niet uitputten in het bekampen van elkaar, maar in het zoeken naar systemen die voor iedereen open staan, maar dat is strijdig met het kapitalistisch systeem waar allen op een of andere manier in verweven zitten. Het voortdurend proberen van anderen de loef af te steken heeft ook voordelen. Het betekent een stimulans om steeds weer innovatief te zijn, steeds weer beter en sneller te zijn. Jammer dat de consument dat uiteindelijk moet betalen (Vandaar mijn voorkeur voor het gratis systeem...).

Ach, eigenlijk wil ik zeggen: "Lig er niet wakker van !" Ben je tevreden met het systeem dat je hebt, dan is alles OK, ben je niet tevreden, dan liggen er heel wat mogelijkheden voor je open. Ik lees nogal wat artikels in het computerwereldje, en je kunt Linux draaien op een Windowscomputer, maar ook op een Apple, Je kunt Windows draaien op een Apple of een Linuxsysteem, en ga zo maar door... Voor de techneuten en de fanaten: alles is mogelijk... Maar niet altijd wettig.

Ik hou van de vrijheid, en dus van de vrije software, de vrije OS en voel me kiplekker in deze vrijheid... U doet maar wat u wilt, dat is uw vrijheid, ook al kies je dan voor strikt gebonden systemen....

tot de volgende ?



Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: