woensdag, februari 01, 2012

nr 2.194...

Keizerlijk-Koninklijk Oostenrijks-Hongaars Ere...
Image via Wikipedia
Ik heb het ja al gezegd, ik heb reeds meer dan 2000 blogjes geproduceerd... Officieel is dit nu nr 2.194, maar dat klopt niet helemaal... Op zijn minst een keer is een blog twee keer gepubliceerd, en ik bracht nu en dan ook wel eens een blogje met een artikel van een ander op je bord. Maar het zijn er in werkelijkheid wel meer dan 2.100... Da's best veel.
Ik weet niet of jij het nu en dan doet, maar soms zit ik eens terug te bladeren, kijk ik wat ik een jaar geleden schreef, of pik er zo maar een titel uit, of ga eens naar het prille begin...
Moet je echt eens doen.
Kun je wat geschiedenis opdoen van de laatste jaren... Nu ja, geschiedenis van de hele kleine dingetjes van het alledaagse leven van een knorrepotterige opa.
't Is eens wat anders dan te moeten lezen over oorlogen, koningen, keizers en admiraals en hun maîtressen... Ik heb geen maîtresse, en heb als grootste en hoogste graad "Officier in de Leopoldsorde"... En daar ben ik niet eens echt gelukkig mee.
 Ik zit dan altijd te denken aan mijn nonkel Louis, die tijdens de oorlog spioneerde voor de geallieerden in de groep van Prins Karel, in Buchenwald  bijna aan zijn einde kwam, en daarvoor een vereremerking kreeg (Wat ben je daar eigenlijk mee?) die lager is dan wat ik heb. (Waarvoor ?)
Ik heb niets gedaan dan mijn werk en mijn plicht, dus daar hoort naar mijn gevoel geen vereremerking bij... Een ereteken, dat hoort bij iets uitzonderlijks. Niet bij dagelijkse besognes.
Misschien krijg ik ooit nog wel een ereteken voor het maken van het meeste blogtekstjes. Alhoewel, ook daar zijn er wellicht die nog veel productiever zijn...
En in hoeverre is dat een werk van uitzonderlijke betekenis? Niet.

Kortom, eigenlijk heb ik een leven geleid zonder uitzonderlijke dingen, en ik leid  dat nog steeds. Een voettocht door Schotland was voor ons een groot avontuur, maar dat is helemaal geen avontuur voor de echte avonturiers. En echte avonturiers dat zijn volgens mij dan weer mensen die onverantwoorde dingen doen, zoals op een heel hoge berg klimmen alleen om er dan weer af te kruipen en te kunnen zeggen dat hij/zij het heeft gedaan.
Ik ben dus een toonbeeld van Jan Modaal...
Met een bijna rimpelloos leven.
Zoals iedereen kreeg ik mijn deel van de miserie en mijn deel van het geluk, zodat ik mij bij de gelukkigen acht. Want er zijn ergere dingen.
Ik heb geen nood aan die "uitzonderlijke" dingen. Het geluk zit volgens mij veeleer in het rimpelloze leven, dan in een leven met diepte- en hoogtepunten. In dat rimpelloze leven lijkt het leven niet echt rimpelloos. De kleine dingen van alle dag zijn soms -naar mijn gevoel- serieuze golven. Een onverwacht complimentje, een gesprekje, een gelukte dag... golven genoeg voor mij, voor ons.

Laat zij die dat echt willen maar op de Mount Everest kruipen. Ik heb daar niet de minste interesse voor, en ik heb zelfs geen greintje bewondering voor zij die het wel deden, want ik zie daar geen nut in. Wie de potloodscherper ontwierp, die heeft welk mijn achting, want dat toestel heb ik al heel dikwijls gebruikt.
En ik heb meer eerbied voor de uitvinder van de pen dan voor die van het zwaard  (de pen is machtiger dan het zwaard)...
Wellicht ben je niet met mij akkoord, en zie je wel nut in het duiken in de diepzee of het beklimmen van de Matterhorn? Mij best, doe jij maar je ding, maar ik heb er geen bewondering voor. Ik heb wel een enorme bewondering voor iemand die verpleger is tijdens een besmettelijke ziekte... Die doet iets nuttig en riskeert daar zijn leven voor de anderen. Dat is iets waar een ereteken zou op zijn plaats zijn. Van mij mogen al de verpleegsters in het rust en verzorgingstehuis waar tanteke was, een heel groot ereteken krijgen, want die mensen deden hun werk, een werk voor de ander. Niet evident om altijd beleefd en vriendelijk te blijven, ook bij de grootste knorrepot of bij die zo erg demente man/vrouw dat contact niet meer mogelijk is.
Werken voor de mens... dat is nobel. Werken voor de natuur dat is nobel.
Werken voor rijkdom ? Niet.
En toch doen we dat allemaal.
En een textielbaron die later beschuldigd werd voor fraude, kreeg voor zijn "werk" een heel hoog ereteken... En politiekers... en generaals...
djudedju

zit ik weer met mijn normen... Niet de uwe ?

tot de volgende ? (foto: een ereteken voor Kunst en Wetenschap: dat zegt me wel iets...)


Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: