vrijdag, februari 03, 2012

Hoop doet leven...

Deutsch: Topinambure (rundlich, ca. 5-7 cm) un...
Image via Wikipedia
Gisteren was mijn blog plots voor de helft verdwenen: elektriciteitspanne... Ik gebeld met de telefoon die het nog deed (die andere heeft blijkbaar ook heiligen Triek nodig) en daar deelden ze me mede dat het wellicht rond 14 uur zou hersteld zijn geweest geworden... Paniek ! Robert kwam om mijn Centrale verwarming weer op punt te stellen, ik kon niet eens de poort van mijn garage openen, dus ook mijn auto niet buiten zetten, dus kon Robert niet eens bij mijn chauffageketel komen...  Robert opgebeld... Herstelling uitgesteld. Vijf minuten later: elektriciteit was er terug. Robert weer opgebeld, herstelling kan toch doorgaan, en 's middags toch warm eten.
(Nee, ik zat niet zonder verwarming, maar mijn brander maakte een enorm en bizar lawaai - 's nachts werden we er telkens wakker van !)

's Middags: warm eten... We hadden voor het eerst aardpeer op het menu (topinamboer) ... Het smaakte heerlijk. We gedachten nog maar eens een keer Luc (courgette) die we bij deze omdoopten tot Luc (aardpeer)... Rond 14 uur kwam dan Robert aan en begon aan de verwarming te werken, en een nieuwe thermostaat te zetten. Door een wat rare bedrading van de elektra viel dat laatste nog niet mee, maar enfin, het kwam in orde en vannacht werden wij niet wakker van het rare gedaver. Wel van het gebrek aan gedaver.

Terwijl Robert zat te werken, Suzanne koffie zat te nippen met een dikke vest aan (de verwarming was uit door de werkzaamheden), zaten Anny en ik zelf met buikkrampen en diarree... Aardpeer is blijkbaar laxatief en maakt veel wind.
Of we gebruikten het verkeerde recept. Ik moet Luc eens vragen hoe zij dat klaarmaken... 

En zeggen dat ik gisteren zo'n mooie blog had gemaakt over links en rechts... Ik ga het niet herschrijven, wel nog even de conclusie meegeven: Door dat de politieke partijen eigenlijk allemaal besmet zijn door de neoliberale tendens, door dat zij allemaal aan populisme doen, om zo aan ieders wensen te voldoen en niemand voor het hoofd te stoten, dat er door het gebrek aan duidelijke lijn voortdurend afsplitsingen komen waardoor we met enorm veel partijen zitten... Daardoor wordt het land bijna onbestuurbaar, is het bijna onmogelijk om een makkelijke en logische regering te vormen. Doordat de partijen onderling maar heel weinig verschillen is een heen en weer geloop van politici van de ene naar de andere partij schering en inslag geworden... De logica zegt dan ook dat de vorm van democratie die wij koesteren in ons systeem eigenlijk alleen kan bestaan bij monde van een systeem van drie partijen. Een links, een rechts en een midden... Afsplitsingen zijn geen teken van echte democratie, maar een uitholling van het systeem. 

Niets belet dat intern in de partijen er groepen zitten die proberen bij te sturen in het beleid van de partij, maar die partij moet met één duidelijke lijn naar buiten komen en ook duidelijk te herkennen zijn als of links, of rechts of midden.... Doen ze dat niet, dan kan men weer aan de zelfde ziekte gaan lijden, onherkenbaarheid en gebrek aan identiteit, met daarbij de overloperij en bijna noodzakelijke afkalving in splinterpartijen.

Maar wellicht vertel ik niets nieuws, ieder weldenkend mens moet immers tot die conclusie komen, of men moet gaan naar een totaal ander systeem van regeren en van het begrip democratie. Ik zie niet in hoe dat kan, maar ik ben dan ook geen deskundige op dat gebied, ik heb alleen een portie gezond boerenverstand.

tot de volgende ? op de foto: bovenaan aardperen en onderaan  de zoete aardappelen
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: