zondag, november 27, 2011

Ze vallen zere, de zieke zomerblaren...

Plastic piping and firestops being installed i...Image via WikipediaVannacht (en nu nog) heeft het behoorlijk ferm gewaaid, en zie mijn linde is nog niet volledig kaal, maar veel blaren hangen er niet meer op...
Gek is dat de hortensia's (Hydrangea) er nog steeds mooi groen bij staan, er staan zelfs nog nieuwe bloemen op. Bij hen is de valse lente nog niet weggeëbd.
Maar als ik door het raam kijk naar de einder, dan zijn het nu allemaal kale bomen die ik zie. Het lijkt wel dat de herfst eindelijk een feit is geworden, en dat de winter voor de deur staat. Alleen de temperatuur en de regen passen nog niet echt in het herfstige plaatje.
Ik hoef het je niet te zeggen: ik hou niet van herfst en winter...
Maar kijk, we krijgen geen regen, en we zijn nu heel blij dat het op zijn minst eens goed wil waaien... Want de lucht is zodanig vervuild, dat heel wat mensen het voelen aan hun ademhalingssysteem, en wellicht zullen zwakke medemensen er zelfs ziek van worden.
Men spreekt niet meer van smog, maar eigenlijk is dat het wat we nu hadden (hopelijk in de verleden tijd, dank zij de wind)... Mist en sterke vervuiling.
Laatst hadden we het er nog over, of al die kanker niet het gevolg zou kunnen zijn van al die vervuiling. Natuurlijk hebben we tegenwoordig veel meer mensen die echt oud worden, en dat zal ook een rol spelen, maar het zijn heus niet allemaal oude mensen die kanker krijgen !
Kanker is geen nieuw fenomeen, maar onderzoek op mummies uit diverse werelddelen lijkt er toch op te wijzen dat kanker toen veel minder voorkwam dan nu. Nochtans was er toen ook een sterke vorm van vervuiling! De mensen moesten zich verwarmen met vuur in het huis, niet eens in een kachel, maar werkelijk open vuren, en schoorstenen waren niet meer dan een gat in het dak. Dus rook en gassen hingen wellicht heel dikwijls binnen...  Maar wellicht is dat een van de minst gevaarlijke vervuilingen. Wellicht zijn het vooral de "nieuwe" scheikundig vervaardigde producten die ons de nieuwe plaag van de eeuw bezorgen. Ik herinner me dat er een hele heisa was over lijmsoorten (onder meer gebruikt in parket en plafondtegels in die tijd)die kankerverwekkend bleken, en het allerlaatste berichtje ging hem over een gas waarmee baby-zuigflesjes ontsmet werden...
Ik moet hier maar rond me kijken op mijn bureel, om vast te stellen dat de meeste van de stoffen die ik hier zie honderd jaar geleden niet eens bestonden... Plastic, acrylvernis, diverse lijmsoorten (onder meer op post-it notabriefjes, reinigingsmiddel voor het scherm van mijn PC en noem maar op. Mijn pullover is niet meer van wol, maar er zitten een pak scheikundige garens bij, en van mijn broek zal dat ook wel zo zijn. In mijn sokken zitten stoffen die rekken en de kous netjes tegen het been houden...
Eigenlijk zie ik maar een paar houten dingen meer, en al de rest is kunstmatig...
Veel van die zaken zullen wel invloed hebben op de lucht die we inademen... Laatst at ik (lekkere) pannenkoeken van een plastic-bord met een plastic-vork in de academie... Een van de dames had gebakken...

En het gaat nog veel verder. Het is bewezen dat computers en schermen ook stralingen uitzenden... Wie werkt met draadloze systemen zou daar nog meer mee te maken hebben ! Ook radio, TV, en je GSM zijn bronnen van stralingen. Ik ga het niet alleen hebben over de masten voor die GSM-verbindingen, maar iedere hoogspanning zend ook gevaarlijke stralen uit, en wellicht zelfs onze lampen in huis en al wat elektrisch is...
Kortom, we leven in een wereld die helemaal niet meer gelijkt op de wereld van 100 jaar terug.

Het is allemaal gemakkelijk, handig en we maken er dan ook gretig gebruik van, maar wat het allemaal doet met ons lichaam ????

Het probleem is dat we eigenlijk die zaken allemaal meteen gaan gebruiken, en pas nadien ons de vraag stellen of het wel allemaal zo gezond is. Bovendien is het verband met gezondheidsproblemen lang niet altijd gemakkelijk vast te stellen. Soms worden alleen zwakke personen er door aangetast en loopt de rest fluitend door, en op andere momenten spreken we over zaken die pas na vele jaren gebruik hun invloed laten zien. Andere hebben invloed op de voortplanting, en nog anderen tonen pas hun invloed in de tweede of derde generatie. Het is dus niet altijd makkelijk om gevolgen te zien of in te schatten...

We leven eigenlijk een beetje volgens het trial and error systeem... en hopen maar dat het allemaal wel meevalt. Ik las dat Nederlandse geleerden eens onderzocht hebben of de vogelgriep werkelijk gevaarlijk kan worden voor de mensheid. (Krant vandaag !!!) En ja hoor, ze zijn er in gelukt om enkele mutaties te veroorzaken die maken dat dit griepvirus inderdaad makkelijk van mens naar mens kan springen en extreem gevaarlijk en dodelijk is. Ze denken er aan om de manier waarop ze dit hebben gemaakt, niet te publiceren, omdat het zou kunnen misbruikt worden door terroristen als biologisch wapen...
Hopelijk ontsnappen die piepkleine virussen niet... anders krijgen we een nieuwe "Spaanse griep", die meer doden maakte dan de grote oorlog (wereldoorlog 1)...

Waar zijn we allemaal mee bezig ?
Is al die vooruitgang altijd wel vooruitgang, of nog maar een spade dieper in de grond van ons eigen graf ?

Maar het helpt niet er over te denken, het helpt niet er schrik van te hebben, het helpt niet dat u en ik ons zorgen maken, zolang er één of meer zijn die zich helemaal niet aantrekken van de gevolgen, ondergaan wij het allemaal...misschien wel tot we ons eigen soort vernietigen...

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: