dinsdag, november 01, 2011

Alle Heiligen

Eigenlijk een pracht van een feestdag... Niet alleen die "heiligen" die om diverse redenen op de kalender sukkelden, maar alle heiligen... Ook de gewone mensjes, jouw moeder, mijn moeder, en die lieve buur waar ik mee ging vissen...
Op de kalender zijn er maar weinig heiligen die me echt overtuigen. Ik heb ze nooit gekend, en de verhaaltjes er rond doen mij veelal meer twijfelen dan wel geloven, en van een deel zie ik de heilige niet meer door het politieke bos... De macht van de kerk werd voorop gezet, en dus maakte men ook heiligen met dat doel. (onze Materse Amelberga is er een mooi voorbeeld van !)

Maar vandaag vier ik het feest van al die gewone mensjes, die poogden braaf en goed te leven, die hun best deden voor hun gezin en voor de buurt... Mensen waar iedereen een goede herinnering aan heeft... Mensen die diep in je hart gegraveerd blijven... Maar ook pakken mensen van uit verre vorige generaties, de moeders van de overgrootmoeders van onze overgrootmoeders...

Ik zie er weinig werkgevers en weinig mensen van adel, die veelal veel meer kommer hadden voor de schatten hier op aarde dan voor die in de hemel... Ze hadden ook meer, dus de verleiding zal wel veel groter geweest zijn ook, en misschien moeten we ze daarom wat krediet geven...
Ik zie die heiligen ook in alle geloven en niet-geloven... Want ik kan me geen God voorstellen die  zich daar een snars van aantrekt. Hij laat wellicht het mensenboeltje maar boeltje, en kijkt door zijn dikke brilglazen (hij/zij/het is al oud hé!) wat we nu weer aan het uitspoken zijn. En vermits hij geen van zijn energie laat verloren gaan, vergaat ook onze energie wellicht niet, of toch niet zoals wij ons dat voorstellen... Of we nu een eindeloze cirkelgang lopen, of gehemeld worden???

Maar het goed geeft en heeft een aparte energie... Dus zal dat bij het behoud van die energie ook wel invloed hebben en is dat wat wij "de hemel" noemen....

Of misschien ook helemaal niet ?
helemaal niets?
Hoe dan ook, ik heb heiligen gekend, en ken er nog. En vandaag gedenk ik hen. Hemel of niet.
Ik gedenk hen zo dikwijls, dus waarom vandaag niet ? En vandaag denk ik zelfs wat aan diegenen op wie ik bijna nooit meer denk.

Gisteren is de moeder van Martine (mijn buurvrouw) overleden... Net op tijd om meteen in het grote feest van al die brave mensen mee aan te zitten aan de feesttafel.

Misschien ben ik een beetje gek, maar ik voel me er goed bij. Want net zoals u misschien helemaal niet gelooft in dat feest, of heel sterk gelooft in de officiële versie van die of die soort kristenen... zo geloof ik vooral in ... de mens, en zijn vermogen om goed te doen.
En ik denk vooral ook aan het feit dat we niet kunnen en mogen oordelen.
Nu is racisme een zonde, maar een paar honderd jaar terug wisten de mensen niet dat die zwarte mannekes ook wel echt mensen waren... Ze waren te anders, te vreemd.
Hun racisme was onmogelijk zonde, want ze meenden oprecht goed te doen...
De tijd heeft het begrip kwaad en zonde sterk gekleurd. Toen en wellicht ook nu.
Voor het eerst gaan we milieuzorg of liever het gebrek er aan of het schenden van, gaan bekijken als kwaad, als zonde...
Honderd jaar terug dacht daar geen kat aan !

maar het is feest, feest van al die braven die niet meer zijn.
Feest voor hen die ons leerden om ook goed te kunnen zijn.
Feest voor hen die onze wereld, althans het goede er van, hebben nagelaten aan ons.
Groot feest dus.
Zonder hen waren we er wellicht niet of niet meer...

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: