zondag, augustus 08, 2010

regen...

Still from Dutch film Regen (1929)Image via Wikipedia
Het lijkt wel of de mooie zomer opgeborgen zit. Koud is het niet, maar het weer is al een tijdje onstabiel, om het zacht uit te drukken. Niet dat het zo verschrikkelijk veel en hard regent, maar er gaat schier geen dag voorbij zonder een of meerdere buien of buitjes.
Met andere woorden: Belgisch weer...
Je kunt zelfs niet eens zeggen dat het rotslecht weer is, eigenlijk is de regen zelfs voor heel wat mensen meer dan welkom, want de grond is nog steeds droog...  Maar daar wil ik niet over praten, anders zit ik straks weer te memmen over hoe we de grond aan het vermoorden zijn (in zo ver de grond al niet steenstokkestijfdood is).
Het echte ambetante van dat weer, dat is gelegen aan de mens... Wij moeten voortdurend voorzien zijn van kledij om aangepast te zijn aan de mogelijke regen. Ik loop nog steeds in korte broek, met mijn blote voeten in mijn s(ch)andalen. Kunnen mijn broekspijpen en mijn sokken alvast niet nat worden. Maar je moet ook een regenjack mee hebben. Aandoen is eigenlijk net wat te warm, niet mee hebben is druipnat worden.
Belgisch !

Maar al bij al mogen wij hier echt niet klagen... Als je de TV aan zet, dan zie je immense overstroomde gebieden in onder meer Pakistan... Een land vol arme mensen, die nu nog wat dieper in de ellende geduwd worden. En wij klagen over het feit dat we ons moeten voorzien van een regenvestje, terwijl we op wereldvlak al mogen content zijn dat we behoren tot het volk dat zoveel kledij heeft dat het zich in alle eventualiteiten kan voorzien. Maar ook dat is Belgisch, onze geliefde sport is klagen over het weer. We hebben nog enkele typische Belgische sporten: met de fiets in de modder koersen, en duiven melken.
Ik vraag me trouwens af vanwaar de termen melken in dit verband komt. Ik denk dan telkens aan een piepklein stoeltje en een piepklein emmertje... Maar ja, ik ben dan ook geen duivenmelker. Nu melken we wat af in ons Absurdistan! We hebben hier zelfs huisjesmelkers. Daar hoort wellicht een groooote stoel en een reuze emmer bij !
Met andere woorden, melken lijkt hier een beetje de klank te hebben van: "profiteren van". De koe in de wei staat heel wijs te knikken.

Ik moet toegeven, ik melk ook.
Geen huizen, geen koeien, geen schapen of geiten, zelfs geen huisjes of zelfs geen heilige huisjes, ik melk gewoon de dag...
En daar klinkt melken plots als genieten van.
Melken is dus een dubieus begrip.
Eigenlijk zou het heel onschuldig en voedend moet zijn, maar onze taal is ook niet meer altijd de vlag die de lading dekt. Alhoewel ik nog nooit een vlag zag dienen als dekentje om goederen mee af te dekken. Nee, een vlag wappert sierlijk. Aan de mast.
... of hangt er wat verslenst bij als ze op de Nationale Feestdag voor het raam hangen. (Allons enfants de la Patrie... volgens Leterme)
Dat verslenst komt vooral door het feit dat het meestal regent op onze Nationale dag. Dat komt omdat dat Nationaal gevoel zo gescheurd is... Het hangt nog amper met flinterkes aaneen.
We hebben zelfs een vlag die daar op voorzien is!   Als je de Belgische driekleur middendoor scheurt, dan heb je een nette Waalse en een nette Vlaamse vlag. Althans wat de kleuren betreft.
Dan heb je twee verslenste vodden.
in plaats van één.

Heb jij ook dat heerlijke gevoel ?
Ik wel! Maar niet iedereen heeft dat !
Ik ken er enkele honderden die zich nu dodelijk ongerust voelen.
De politiekers.  In België en ook in Nederland zijn de politiekers nu doodziek van ongerustheid !
Je moet het je eens goed indenken !
Je bent er niet, en het werk gaat gewoon door, zonder dat er ook maar iets wijst op jou afwezigheid !
Geen enkele werkgever zou die betrokken werknemer weer in dienst nemen, nu bewezen is dat het zonder hem even vlot gaat als met hem !
Mocht ik politieker zijn, nu, in deze tijden, ik zou ook ongerust zijn.
Het mocht eens uitkomen dat ze daar eigenlijk heel den tijd zitten te niksen
en er ook nog voor betaald worden
meer zelfs, hun eigen pree bepalen
en een vet pensioen
Dat is ook nodig, want zijn zijn volleerd in het op pensioen zijn...
... ze doen het in praktijk al jaren !!!!


tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: