Vanmorgen was het weer vroeg opstaan geblazen. Anny verdween kwart na zevenen al richting Veerle's huis om de tweeling te wekkeren. Dan sta ik ook op om de koffie te zetten tegen dat Anny thuis komt.
Vanmorgen is Veerle rond vijf uur opgestaan, om eerst Frederik naar zijn werk te voeren (de bussen staken), en dan naar haar werk te rijden.
Gisteren zat ze bijna zonder benzine, en ik heb haar gewezen waar de goedkoopste tankmogelijkheid is in Oudenaarde...althans volgens internet, want er bestaat een website waar je kunt zien op welke plaats je goedkoop kunt tanken in zowat iedere stad of gemeente van het land. Veerle deed gisteren meer dan 5 eurootjes profijt ! 200 Frankskes, toch mooi meegenomen. Als ze steeds haar tank vult als ze daar in de omgeving is, dan steekt ze per jaar heel wat in haar zakken.
Vroeger kon ze hier in de omgeving benzine tanken met een kaart zoals de mijne, maar dit tankstation is verdwenen, en met die kaart is er geen station meer in de omtrek, waar je ook benzine kunt tanken (Ik kan wel nog steeds aan mijn diesel geraken op een pompstation voor vrachtwagens, waar ik ook terecht kan)
Eigenlijk is het niet normaal dat de prijzen zo veel kunnen verschillen! Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar vroeger kende ik in de omgeving van Mons een station waar het echt heel veel scheelde. Ik kwam heel zelden in die buurt, maar als ik er kwam vulde ik mijn tank telkens bij. Waar je normaal drie, vier frankjes per liter verschil kunt vinden, was het daar zes frank! En toendertijd was de benzine nog niet zooo duur !
De collega van Bastogne kon netjes de grens van het Groot Hertogdom overwippen, en daar was het nog veel goedkoper !
Nu en dan krijg je wel eens een mailtje met de prijzen van de benzine in het buitenland, en dan kun je het helemaal niet meer volgen. Sommige van die landen hebben wel hun eigen petroleum, maar er zijn er die ze net zo goed als wij, moeten invoeren.
Vroeger hoorde ik dat dit gedeeltelijk kwam omdat wij hier geen wegentaks betalen, dat er een soort wegentaks in onze benzine verrekend zit... Momenteel vraag ik mij dan af wat ze met dat geld doen ? Zeker niet de wegen onderhouden, want ik u zonder uit ons arrondissement te komen heel wat staaltjes tonen van wegen die wel eens een onderhoudsbeurt zouden mogen krijgen.
Ik heb niet de indruk dat er - door de stijgende prijs- minder met de auto gereden wordt. ' t Zal misschien iets schelen, maar zeker niet veel. Wat ze nu willen doen met een beloning te geven aan de eigenaars van wagens die minder vervuilen, zal weer eens een maatregel zijn die nadelig werkt bij de armeren in onze maatschappij. Veel van de kleinverdieners hebben toch een wagen nodig, en rijden omwille van de kostprijs steeds met beterkope occasiewagens rond...Nu zullen ze daarvoor ook nog eens meer taks moeten betalen. Eigenlijk moeten ze die bezitters van "propere" auto's niet meer bijkomend belonen, want de voornaamste manier om proper te rijden is een merkelijk lager verbruik, dus krijgen ze hun beloning reeds aan de pomp!
Vandaag zullen wij op tv weer kunnen genieten van de beelden van kilometers lange files... door de staking van onder meer het openbaar vervoer.
Ik kende iemand die, voor er echt sprake was van de alternatieve brandstoffen, gewoon op slaolie rondtoerde met haar oude diesel... Heel lang heeft dit echter niet geduurd, want de prijs van die olie is ook netjes mee omhoog gegaan met de diesel. Nu riekt haar auto niet zo erg meer naar frieten...
Wij lezen herhaalde malen over de kleine vergoeding die de pomphouders hebben aan hun tankstation... Van waar komt dan het verschil in prijs tussen de verschillende stations ? Als het zo is, dat een merk zo'n grote marge heeft dat ze op bepaalde stations zo'n grote korting kan geven, waarom kan niet iedereen daar dan van genieten, en waarom nemen zij dan op alle andere stations zo'n groot winstcijfer ? Mij kan het minder schelen, ik rij maar heel weinig rond, en heb dus niet zoveel kosten aan die brandstof, maar als ik geen wagen meer zou hebben, zouden wij minstens eens per week moeten beroep doen op een van onze kinderen om boodschappen te gaan doen... Maar neem nu Bart, die iedere dag 60 km van zijn huis gaat werken... Openbaar vervoer is bij hem bijna niet mogelijk, daar ook hij in een kleine gemeente woont met minder vervoersmogelijkheden, en bovendien heeft hij ook niet de nine-to-five job, zodat hij niet kan zeggen dat er om dit of dat uur een bus of trein is...Bovendien moet hij regelmatig naar het buitenland, en in diverse gevallen is ook dat met de wagen te doen, omdat ze dan verscheidene beurzen in een tijdspanne gaan bezoeken.
Nee, brandstof is bij een heleboel mensen een serieuze hap uit de portemonnaie. Als je dan weet dat het grootste stuk daarvan belastingen zijn, dan kom je tot de conclusie dat de ene belg wel heel veel meer belastingen moet betalen op hetzelfde loon dan de andere...
Je kunt natuurlijk stellen dat je maar dicht bij je werk moet gaan wonen, maar als je een gezin hebt, dan zijn er in de huidige tijd ook meer dan één verdiener per gezin. Ik heb twee kinderen, en in alle twee de gevallen ligt de job van de twee partners heel ver uit een ! Wellicht is dat dus het geval bij heel veel mensen !
Bij Veerle gaat Frederik normaliter met de bus (openbaar vervoer) naar het werk. Dat lukt behoorlijk, maar hij is toch wel een heel groot stuk langer op de baan dan met de wagen. Nu vind Frederik dat niet erg, hij moet nergens echt wachten op de bus, wel een keer overstappen, maar ook daar is het een aansluiting zonder echte wachttijd. Bovendien kan hij op en afstappen op minder dan één kilometer van zijn woning, zodat het binnen wandelafstand is. Wel zie je hem dan veelal onder een grote paraplu voorbij komen, maar het is te doen. Voor Veerle is zoiets niet te doen, omdat ze onder meer werkt op steeds verschillende tijdstippen, ook in het weekend, en dan is het vervoer er quasi niet meer.
Nu ja, het zal wel in alle gezinnen een groot of minder groot probleem zijn, en de vraag blijft waarom is de brandstof : 1) zo ontzettend duur ? 2)zo verschillend in prijs van de ene pomp naar de andere ?....
Tot slot van dit item... Ik vind het leuk dat de regering de belastingsdruk zegt te verminderen ...Maar steeds meer binnenrijft via de pomp.
Ik moet je bekennen dat ik een ijdel man ben !
Je weet dat ik voor Anny een halsketting heb gemaakt, een olifantenkop, uit afval van ivoor. Anny draagt die halsketting heel vaak, omdat ze hem ook mooi vindt, maar bovendien krijgen we er heel veel opmerkingen over, en iedere keer weer voel ik mij in mijn ijdelheid gestreeld. Ik kan dus niet ontkennen dat ik ijdel ben. Nu draagt ze ook een visje, gesculpteerd uit been, en ook dat trekt wel eens de aandacht. Leuk is dat! Ik ga me nog eens aan het beenbewerken moeten zetten, want mijn kleindochters beginnen ook al te zagen... Ook zij zien die dingen heel graag. Eén van de redenen is wellicht dat het unieke stukken zijn, ik maak maar één exemplaar van iets, en dus is ieder hangertje of broche een uniek stuk. Ik denk dat dit ook wel mee speelt, en voor Anny uiteraard ook het feit dat ik dat ding heb gemaakt, daar is ze ook fier op.
Ik heb in ieder geval daarvoor op het hobbysalon in Flanders expo, enkele soorten natuurlijke stenen parels gekocht, omdat die zo mooi passen bij de kleur van been of ivoor, en de indruk van handwerk nog versterken. Bij de olifantenkop heb ik een ketting gemaakt met steentjes van malachiet afgewisseld met een bruin steentje waarvan ik de naam niet ken. Het zijn werkelijk steentjes, geen parels, het zijn precies kleine kiezelsteentjes, waar men een gaatje in geboord heeft. Deze steentjes zijn dus allemaal verschillend van vorm, en veelal ook van tint, waardoor de ketting een zeer natuurlijke kleur krijgt. Het enige nadeel is dat dergelijke kettingen wel wat aan de zware kant zijn... Maar ja, schoonheid kent zijn prijs, in dit geval zijn gewicht.
Bovendien doe ik dergelijke dingen graag... Ik heb meer moeite met het kiezen van wat ik nu eens zal doen, dan met het feit om een onderwerp te zoeken... Ik zou wel eens weer willen proberen te schilderen, ik heb ideeën om in been of ivoor te werken, ik heb ideeën om aan pyrografie te doen, en ik ben bezig met studeren om eens dingen te maken met pareltjes... Ik denk bijvoorbeeld aan een halsketting uit in band geweven kleine pareltjes, ook een manier om dichter aan te sluiten bij het idee van handwerk.
Je ziet, te veel dingen in eens... maar net als bij mijn boelken, ben ik soms bezig aan twee, drie dingen op hetzelfde moment...
We zien wel, ik amuseer me in ieder geval, en dat is nog steeds de beste manier om de pijn naar achteren te duwen...
tot de volgende ?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten