vrijdag, december 11, 2020

Privacy

 

Er is heel wat heibel over het feit dat men drones zou inzetten om de coronamaatregelen te controleren...

Privacy is een modewoord.
Je moet al veel geluk hebben om er niet minstens één keer per week over te struikelen.

Ergens is dit logisch, want zeldzame zaken krijgen door hun zeldzaamheid een hoge waarde.
Privacy is héél zeldzaam !
Als je betaalt met een bankkaart, dan weet men niet alleen wat je eet en drinkt, hoeveel benzine je wagen slurpt, maar ook dat je daar waart op dat uur op die dag.
Je moet al verschrikkelijk zoeken om 5 kilometer van huis te gaan, fietsen, autorijden, zonder dat je een camera passeert.
In de steden wellicht geen kilometer, want daar struikel je zowat over de camera's, zowel camera's die "privé" zijn (bescherming tegen inbraak ? (Op de privacy?)), als "officiële" camera's, daar geplaatst door de gemeente in het kader van de "veiligheid".

Heb je een smartphone ? Ze kunnen precies bepalen waar je nu bent, op basis van de gegevens van de zendmasten.

Kortom, zodra je een voet buiten zet, ben je gezien. Letterlijk !
Die drones maken de dichtheid van het net van waarnemingen alleen nog wat fijnmaziger.
Ik maak me er niet meer druk om.
Ik kan het toch niet vermijden dat ze weten waar ik ben, wat ik koop, waar ik rijd met de wagen...
Als ze me nu 100 keer per dag waarnemen, of 120 maal... Het maakt niet veel uit.

Trouwens...
Ik zou niet de man of vrouw willen zijn, die zich onledig houdt met het kijken naar uw en mijn tronie. Ik heb helemaal geen interesse in uw verplaatsingen, en u wellicht niet in de mijne... Tenzij je behoort tot mijn "nest"... Want dan ik verschrikkelijk ongerust zijn in uw verplaatsingen, vooral bij sneeuw of ijzel, of als je heel verre verplaatsingen doet, of als je door dat verschrikkelijke drukke verkeer moet, en ik kan nog wat dingen opnoemen waarbij ik me wat ongerust maak... en weet je, dan zou ik misschien wel heel blij zijn, mocht ik beelden hebben van die camera op dat verschrikkelijke kruispunt, en zien dat je er veilig over gaat...
Maar ja, DAT is dan weer een schending van de privacy... Want ik zie niet alleen mijn kind, maar ook de uwe, en geef toe, dat is helemaal niet gepast !
Of toch ?

Als ik een foto maak van het prachtige stadhuis van Oudenaarde, en jij loopt daar ergens in beeld, dan moet ik, als ik die foto wil publiek maken, in feite eerst uw toestemming hebben... Anders zit ik te rommelen in jouw privacy... Dat is de wet.

Soms kan dit ook wel zin hebben... Stel dat je daar juist floreert met een dame die niet uw dame is?

(Al zou ik je dan in de eerste plaats aan raden dat niet te doen op openbare plaatsen...)

Privacy... te gek om los te lopen.
Iets wat we steeds meer aan het verliezen zijn, en eigenlijk al niet meer hebben.

djudedju

Geen opmerkingen: