donderdag, december 17, 2020

Chip

 

Vandaag wordt Tommy gechipt en krijgt hij de nodige inentingen, en morgen ga ik hem halen... Zijn bench staat hier al klaar, met een zacht mandje met een nog zachter kussen er in... Er liggen ook al wat speeltjes in, waaronder een bal waar je snoepjes kunt in steken, die hij dan alleen kan uithalen door de bal te doen rollen...

God, wat is alles veranderd !

Vroeger bestond er geen hondenvoer. De hond (en de kat) kregen wat van wat restte van de tafel. Ze aten heel graag hard droog brood, en als je ze koude koffie gaf, dan kregen ze mooi blinkend haar. (Ik vraag me af of dit wel klopt ??? Maar zo werd het toentertijd gedaan !)

Veel honden en katten kwamen nooit in huis, ze hadden buiten een hok, of sliepen in de schuur of in de stal. 

Ik heb ook nog trekhonden gekend, onder meer bij mijn vriend Marcel, die al zo lang overleden is, daar werd de hond dagelijks ingespannen om de triporteur, zwaar beladen met kannen melk, voort te trekken. Ze leverden dan verse melk aan huis. Niet in flessen, maar ze schepten de melk uit grote melkbidons in de klaargezette pot aan de deur.

Toen kwam de wet voor de dierbescherming, en de honden mochten niet meer gebruikt worden om te trekken. Nog geen twee weken later lag de hond dood. Het beest had die dagelijkse arbeid nodig, hij was zo opgegroeid en kreeg links en rechts op de ronde wat beetjes van de mensen (een suikerklontje was favoriet)...

Nu is een hond een luxe-dier.
Speciale voeding, jaarlijkse controle bij de dierenarts, inentingen tegen God weet wat allemaal, een warm en zachte slaapplaats en dagelijkse uitstapjes met het baasje die plastic-zakjes bij heeft om de hondenpoep op te kuisen...

Je zou die mensen van toen eens de hond van nu moeten tonen !!!

Vroeger waren meer dan 80 % van de honden van het ras muurzekers of plaspartout... Kruisingen van kruisingen. Rashonden waren zeldzaam en alleen te vinden bij rijken of voor heel specifiek werk (jacht)..

Nu zijn het bijna allemaal rashonden. 

Bovendien zijn die rassen ook heel wat veranderd. Vroeger werden de rassen gekweekt voor een functie. Voor de jacht, voor het waken, voor de helpen bij de kudden schapen en zelfs bij het bijhouden van koeien die mochten grazen op de meent. Nu zijn rassen er vooral om te voldoen aan de smaak van de eigenaar. En als de kwekers merkten dat mensen verslingerd waren op die platte muilen van bepaalde rassen, werd en wordt er daar tot in het absurde naar gekweekt, zo erg dat die honden niet meer normaal kunnen bevallen, niet meer normaal kunnen ademen... Pijnlijk ! (Vooral voor de hond!)

Enkele jaren terug hoorde ik een bulldog achter me, het beest ademde niet meer normaal, een rochelend geluid bij iedere ademtocht. Mooi ? Mijn kl... ! Martelen dat is het.

En zeggen dat dit ras ooit gekweekt was om bij stieren te hoeden ...

En zo gaat het steeds verder.
Ik vermoed dat er haast evenveel knuffelkonijntjes rondlopen als er nog gekweekt worden om op te eten. En nu zijn de kippen aan de beurt. De kip is nu al bij velen een huisdier, loopt rond in huis en komt bij het baasje op schoot. Men kweekt minivarkens om op het appartement te houden...

Ons vader zaliger zou zijn grijze hoofd geschud hebben, vol onbegrip voor wat er allemaal gebeurde. Hij maakte de oorlog mee, en vertelde dat er katten gegeten werden...

Evolutie.
Evolutie ?

Ik weet het niet.
Ik ga geen dier kwaad doen, maar een kip is voor de leg of voor de pot, een konijn is om op te eten en ga zo maar door. Ik kom uit de tijd dat het nut primeerde...
Nu ?

Ach, ik kijk er naar. Hoor naar mijn kleinkinderen, die kinderen zijn van deze tijd... en verwonder me. En soms krijg ik te horen dat wij beulen waren... Ik vind die mensen die een mopshondje kweken tot hij niet meer normaal kan ademen beulen.
Maar ja, wie ben ik.
Mijn hond wordt vandaag gechipt. Een soort paspoort voor honden, niet te vervalsen.
Wanneer gaan ze beginnen de mens te chippen ?

djudedju

Geen opmerkingen: