vrijdag, oktober 30, 2015

en we zijn vertrokken...

Gisteren zijn we dus naar het UZ gereden, voor de middag een echografie laten maken van de heup van Anny. De heup is aangetast, maar niet zoals je misschien meteen denkt ! Als je je het heupbeen even voor ogen haalt, dan zie je daar twee koppen aan. Die ene kop zit in het heupgewricht, en wellicht dacht je daar dus aan. Mis, het gaat over de tweede kop, waar wat spieren en pezen aan vastzitten, en ook een beursslijmvlies. Welnu, deze kop is dus aangetast, en aangekalkt, waardoor de beweging dus pijn doet. Het "schravelt" langs de spieren en pezen en zo...
Conclusie: volgende week moeten we terug naar het UZ, om foto's te maken van de heup, en dan bij een dokter van de heupen te gaan...
Het ziet er naar uit dat we vertrokken zijn voor een lange reeks...
Weer maar eens.

Terwijl ik zat te wachten op Anny, die binnen was voor de facet-infiltratie, babbelde ik wat met een man die zijn vriend had binnengebracht voor een zelfde soort behandeling. De man was van Turnhout, een heel end van Gent ! Hij was zelf als eens geopereerd aan iets aan zijn maag/darmen. Toen hij op de operatietafel lag, bleek het erger te zijn dan ze gedacht hadden, en ze hebben de man van boven tot onder opengelegd. De operatie verliep goed, maar op een of andere manier moet er in de buikholte iets ontstoken zijn, waardoor hij buikvliesontsteking kreeg, weer opendoen, weer ontsmetten, weer dichtdoen... Hij heeft er meer dan drie maand gelegen...

De behandeling van Anny gebeurde in de zelfde gang van de hartbewaking... Waar bezoek slechts toegelaten is voor een tiental minuutjes. We zagen regelmatig patiƫnten die de dienst mochten verlaten om naar een gewone kamer te gaan, maar zagen ook regelmatig nieuwe gevallen binnenkomen in de hartbewaking. Ik verwonderde me over het feit dat er zoveel jonge mensen bij waren !

Nadien zijn we naar het kerkhof van Zingem gereden, om een bloempje op het graf te zetten, en tot onze verwondering stond er nog een pot op het graf ! Er is dus toch nog iemand die hen gedenkt ! Ik ben blij, want ik vond het zo pijnlijk dat er niemand meer naar hen omkeek. Vandaar naar de winkel om vlug nog een paar inkopen te doen want het is een lang weekend...

Vandaar naar het graf van onze Koen, daar ook een bloemstukje gezet...

Het is weer de tijd van het jaar waarin de mens bijna gedwongen wordt om even stil te staan bij de doden. Ik heb het al menig keer geschreven, voor mij liggen de doden niet op het kerkhof, ik bewaar ze in mijn hart, heel dicht bij me. Ons vader zaliger zei altijd dat het kerkhof het grootste huwelijksbureau was van het land. Treurende weduwnaar ontmoet treurende weduwe en ze troosten elkaar wat...

Er zit wellicht wel iets in...
Maar voor mij hoeft er geen kerkhof, geen grafmonument. Het liefst zou ik hebben dat ze me uitstrooien, dan dien ik nog wat de planten... Hier mag het wellicht niet, maar ik las op internet van kartonnen urnen, et daarin een zaad van een boom... Dat lijkt me wel wat, dan zou ik nog iets bij kunnen dragen tot de zo nodige bebossing !

Maar het is goed dat we als mens eens de tijd nemen om aan de doden te denken... En als je wat ouder wordt, dan zijn het er zo verschrikkelijk veel... We zaten gisteren in de auto te bedenken dat er hier in de regio maar een paar familieleden van Anny over zijn, toen wij hier kwamen wonen waren het er een hele hoop. Zelfs van nichtjes en neven zijn er haast geen meer over. Een heel deel ervan waren een stuk jonger dan wij ... Je krijgt op de duur het idee dat je behoort tot het kleine kringetje van "gelukzakken", die hier wat langer mogen en kunnen rondlopen...
Het is goed daar even bij stil te staan... en te denken op de vergankelijkheid.

Tot de volgende ?


1 opmerking:

Sopdet Si zei

Een boompje als afscheid zou ik ook wel mooi vinden, een stevige eik of een treurwil, of een populier die zo mooi ritselt in de wind. Wat een mooie gedachte plant je daar in mijn hoofdje.
Wens jouw vrouwtje goede moed toe. Hoop dat het bij haar wat vlotter verloopt dan het voorbeeld dat je daar gaf.