zondag, september 14, 2014

Van ditten en datten...

Denk je nu: "foutje ! Het moet "van ditjes en datjes" zijn" ? Dan ben jij mis ! Ik heb het niet (in de eerste plaats) over ditjes en datjes, maar over wat wij, in een ver verleden, thuis, noemden: "Ditten en datten"... Waar het eigenlijk gewoon over datten gaat.
En dat datten, dat is wellicht een invloed uit het Frans, want ik heb het over dadels (Fr. dattes)...

Nu ga je zeggen, wat kun je nu in Godsnaam gaan vertellen over dadels ?
Tja, niet veel eigenlijk, buiten het feit dat ik in de Marokkaanse winkel in Ronse verse dadels zag liggen. (Er stond een bordje bij met wat Arabische krollewietjes en daaronder het Franse "dattes"... Anders zou ik wellicht niet meteen het verband hebben gelegd tussen die goudgele balletjes aan een stokje en de gedroogde dadels die wij hier kennen.

Toen ik een winkelbediende zag, heb ik gevraagd of ik dat eens mocht proeven... Dat mocht, ik moest hem er maar even aan herinneren als ik terug daar was.

De man moest niet herinnerd worden, hij trok me als het ware in de richting van de dadels, vertelde me ondertussen dat die mooie gele eigenlijk niet zo lekker waren, je moest die bruine, nemen, die er rot uitzagen. Ze zien er niet alleen rot uit, ze zijn op zijn zachtst gezegd overrijp. Een beetje zoals wij hier kennen bij de mispel, die is ook pas echt lekker als hij "rot" is...

Maar die dadels zijn dan ook heerlijk. Denk aan een droge dadel, maar dan sappiger.

Mocht je dus ooit ergens een van die leuke vreemde winkels zien, ga er maar verse dadels halen, 't is "de" moment !

Ik heb er geoffreerd aan Bart en Ewoud, die het ook heel lekker vonden, en heb er een takje on-rotte meegegeven zodat binnen een paar dagen ook Lieselotte en Els er eens kunnen van proeven.

Tot daar het hoofdstuk dadels...
Gisteren zijn we naar de rommelmarkt gegaan in Meersse (Kluisbergen), en vandaag naar Moustier (Frasnes-lez-Anvaing)... Twee mooie rommelmarkten, en een Anny die "goed" is, als ze wandelt.

De rit naar Moustier was heerlijk mooi ! We zijn over Ellezelles gereden en zagen de mooiste landschappen van heel de wijde omgeving en reden door een enorm groot dicht bos (we moesten de lichten aansteken van de auto !!!)... Was de rommelmarkt tegen gevallen, dan zouden we wellicht met genoegen er over klappen, gewoon omdat de rit er naar toe zo hemels mooi was !
Het was een stukje, vlak tegen onze deur, die ons onbekend was.

Wat willen we altijd zo ver gaan om op vakantie te gaan... Hier vlak tegen liggen pareltjes om in rond te dwalen. Geen wonder dat we her en der bordjes zagen met "Gîtes" en "Chambes d'Hôte"  Het is een heerlijk stukje Belgenland !

Gisteren heb ik een box gekocht (voor 5 euro) met 10 films van Hitchkock !!! In de namiddag hebben we genoten van "The Birds", een film die we al meerdere keren eerder zagen, maar die toch weer beklemmend was.
Als er deze namiddag niet speciaals is op TV, dan kijken we naar "Psycho", je weet wel, met de beroemde douchescène...

Morgen is er misschien geen blog... We mogen eindelijk naar de pijnkliniek met Anny, en hopelijk krijgt ze er al meteen soelaas...

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: