donderdag, september 14, 2006

verlang niet

naar de dag waarop je geen problemen meer hebt, want dat is de dag dat je dood bent...(Tennesee Williams)
De special forces worden getraind ook martelingen te ondergaan, het belangrijkste is de pijn weg te denken. Lukt dit niet, dan verdeel je de pijn in kleine segmenten: je telt langzaam tot drie, en dat telkens weer, zo verdeel je de pijn in stukjes, en niet in een grote crescendo pijnmassa.(Naar Clancy)
Citaten...zelfs over problemen, over pijn... leuk dat er blijkbaar over nagedacht wordt, en dat, wonder boven wonder, er zelfs trainingen bestaan om pijn te doorstaan. Men spreekt er weliswaar over martelingen, maar in facto is het probleem pijn...
Ze vertellen me niets nieuws, ik heb hier al ettelijke keren gezegd dat je bezig moet blijven, dat je moet wég-denken van de pijn. Ik heb daarvoor geen special forces vandoen.
Veel pittiger vind ik het citaat van Tennesee Williams...we zitten inderdaad nooit of te nooit zonder zorgen...We denken alleen dat een ander zorgenloos is, maar misschien denkt die dat wel van ons, omdat zijn zorgen op een heel ander niveau liggen dan de onze. Net zoals pijn, je krijgt de indruk dat er veel mensen zijn die denken dat alleen zij pijn lijden, en al de anderen, dat is peanuts... Ergens is dat ook zo! Je voelt alleen maar je eigen pijn, de pijn van een ander is dus niet te voelen, dus ook niet (zo) erg...
Natuurlijk is dat zever, maar blijkbaar zijn er veel mensen die zo denken, en die zich de pijn van een ander niet kunnen indenken, of toch zeker die pijn als minder erg evalueren dan hun eigen pijn. Bovendien is pijn nogal individueel... Iedere persoon heeft een pijngrens, maar die pijngrens is bij iedereen verschillend. Ik mag 's morgens opstaan met een dik gezwollen kaak van een abces aan een kies, ik voel dat niet...en vooraleer iemand het zegt, of ik het zie in de spiegel, weet ik het niet eens...Dus blijkbaar heb ik een hoge pijngrens voor tandpijn...maar misschien zie ik juist meer af voor andere zaken, ik weet dat niet, er is ook geen vergelijkingsmateriaal, omdat ik niet de pijn kan vergelijken met bv uw pijn...
Gisteren was ik nogal geschokt door te luisteren naar een telefoongesprek van de dokter...Hij stelde vast, en zo staat het ook in "de" boeken, dat mensen die nog bezig zijn aan een procedure niet willen genezen, en dat dus ook de medicatie en behandeling niet helpt...
Met andere woorden, iedereen die met een procedure bezig is, is in meerdere of mindere mate een simulant... Ik heb niets gezegd, maar heeft geen enkele van die geleerde doktoren zich de vraag gesteld waardoor dan de procedure ontstaan is ??? Het ging hier wel over de al dan niet bestaande letsels tengevolge van een ongeval, maar het bleek uit niets in het gesprek dat het beperkt was tot resterende letsels van ongevallen...Ik had sterk de indruk dat de Vroede Heren uit "de" boeken dat veralgemeenden tot alle "zieken"... Ik heb met honderden mensen geconfronteerd geweest in mijn vakbondsloopbaan, en nog met veel meer in mijn loopbaan als rechter in de arbeidsrechtbank...Ik heb niet herhaal niet die ervaring, en ik niet, herhaal niet dergelijke dingen horen citeren door advocaten van de tegenpartijen...
Een dossier is me wel heel sterk bijgebleven. Een man was van een stelling gevallen en na maanden terug gezond verklaard. De man probeerde te werken, maar het ging niet. Grote onderzoeken, en uiteindelijk een inleiding voor de arbeidsrechtbank, aanstelling van deskundigen enz, enz... Uit alle onderzoeken bleek dat er geen letsel te zien waren aan de hersenen die dergelijke klachten konden verantwoorden. De man werd dus werkloos... Vele jaren nadien kwam de scanner er, en toen bleek dat de man wel degelijk een letsel had, en dat dat letsel inderdaad de symptomen kon veroorzaken...Er was echter geen sprake meer van vergoeding, de zaak was uitgesproken en verjaard... Dat is dus heel anders dan wat de dokter daar aan de telefoon vertelde...
Ik geloof dat er weinig mensen zijn die simuleren om niet te wereken, om met een ondank alles merkelijk lager inkomen te zitten... Ik kan wel aannemen dat er zijn die simuleren om een procentje meer invaliditeit, want dat betekent een inkomen bovenop het gewone inkomen...Maar ik was gisteren wat ongelukkig met de houding van de dokter...
Oh ja, ik ben dus bezig met het nemen van de nieuwe pillen...hoop...juist !
Tot de volgende ?
enne voor ik het vergeet, volgende week ben ik er maandag, dinsdag en woensdag niet...De gepensioneerden van hout en bouw zitten in Spa, dus ikke ook !

Geen opmerkingen: