vrijdag, januari 31, 2014

Duif is dood

Herinner je je nog de sketch van Toon Hermans, met zijn "Doif ies dood, minheer"
Naar het schijnt vind je nu zowat overal dode duiven en dode roofvogels, beiden geveld door dezelfde ziekte.

Dat er een ziekte is uitgebroken onder de houtduiven, dat verwondert me geen zier. Er is immers een grote overbevolking, en het slechte weer, minder eten voor veel te veel magen, maakt de dieren gevoelig voor besmettelijke ziektes. Dat de roofvogels daar ook bij vallen, komt omdat zij ook zieke duiven op eten.

Wij hebben een scheefgegroeide natuur.
Heel wat van de groene jongens huiveren als je spreekt over ingrepen op het bestand van een of andere soort, maar het onevenwicht is er nu eenmaal, en is te danken aan een natuur die niet meer als geheel functioneert.
Dat we steeds minder zangvogels zien, is niet alleen te wijten aan sproeistoffen en dergelijke, het is ook te danken aan een explosieve groei van het aantal kraaiachtigen, die met graagte een nest vogeljongen op eten.

De houtduiven zijn er in een te groot aantal, de kraaiachtigen en de vossen zijn er in een aantal die niet door de bestaande natuur gedragen wordt.

Ik ben geen jager, verdenk mij dus niet dat ik belust ben op jagen, maar de groene jongens werken in deze niet logisch.

Ik heb al meerdere keren gesteld, dat het kunstmatig in stand houden van de heide geen natuurbescherming is, maar een bescherming van een bepaald landschap, waarbij men de natuurlijke evolutie tegenhoudt, om de heideplanten in stand te houden. Van mij mag dat, maar dat men een dergelijk optreden dan niet natuurbeheer noemt! Dat men een kat een kat noemt, en zegt dat ze bezig zijn met het bewaren van het landschap zoals het er nu uitziet, zoals het er een eeuw geleden uitzag. Ik heb daar op zich geen problemen mee, maar men moet zich er van bewust zijn, dat men dit slechts kan bereiken, door ingrepen in de natuurlijke ontwikkeling.

Wat kan dan de reden zijn om die natuurbeheersing niet toe te passen op de levende have?

We zitten in een situatie, waarin de natuur zichzelf niet meer in stand kan houden, toch niet de natuur zoals wij die kennen uit het verleden. Mocht men de boel zijn gang laten gaan, dan zouden wij wellicht met tijd en boterhammen weer komen tot een nieuw evenwicht, maar waarin een heleboel dieren die we nu hebben, niet meer voorkomen.

Met andere woorden, als we willen dat we niet alleen de natuur qua uitzicht bewaren, maar ook willen pogen de fauna die er bij hoort te behouden, dan moeten wij weten dat wij, net zoals voor de flora, ook bij de fauna moeten ingrijpen.

Net zoals we grazers zetten op de heide, moeten we bepaalde diersoorten ook wat in toom houden. Daar zijn onder meer houtduiven bij en vossen bij. Niet dat ze de vossen moeten uitroeien, nee, ze moeten pogen het aantal draaglijk te maken voor de natuur die er nog rest, en wetend dat die natuur ook in stand moet worden gehouden.

Dat men exoten die hier floreren probeert weg te krijgen, vindt men normaal, maar dat men dat zou doen met dieren die hier van nature voorkomen, dat zou niet mogen, terwijl zij net zo goed bezig zijn, door de scheefgroei van onze natuur, de normale bevolking te decimeren.

Natuurlijk moeten we verder inspanningen doen tegen het gebruik van bepaalde sproei- en meststoffen, moeten wij blijven maatregelen nemen tegen luchtvervuiling en fijn stof, maar als we kiezen voor het behoud van stukken natuur uit de tijd van toen, dan moeten we ook durven stellen dat we niet alleen bepaalde planten moeten kort houden, maar ook bepaalde diersoorten !

Bij mij in de tuin broeden ieder jaar heel wat vogels, merels, pimpelmezen, koolmezen, mussen (jaja !), roodborstjes, heggenmussen, winterkoninkjes en wellicht vergeet ik er nog een paar, maar gewoonlijk zit er ook ieder jaar wel een paartje houtduiven en een paartje Turkse tortels in mijn lindenboom (waar ook een nestkastje zit met pimpelmezen !).
Iedere winter zit mijn tuin vol met vogels die heel goed weten dat hier meer dan één voederplaats is, dus ik hou van vogels en doe er ook wat voor. Ik kan het niet over mijn hart krijgen de houtduiven hun nest te vernietigen, maar ik ben me er van bewust dat het eigenlijk wel zou moeten.

Als je houdt van de natuur, dan moet je optreden als een geneesheer: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Dit is niet aan mij, wellicht ook niet aan u als individu, maar men zou als gemeenschap moeten bewust zijn van het feit dat we de natuur ook door actief ingrijpen moeten helpen.

Tot de volgende ?


donderdag, januari 30, 2014

Voor het te laat is

wil ik iedereen die ik nog niet zag een Zalig Nieuwjaar wensen, ik geef je virtueel de traditionele drie kussen, en wens je een goed jaar, in blakende gezondheid, welzijn en welvaren !
Mocht je nog willen antwoorden, morgen is het de laatste dag volgens dezelfde traditie, want eens januari voorbij hoor je geen Nieuwjaar meer te wensen.
Maar misschien ben je dan al druk bezig aan het voorbereiden van het feestje en het geschenkje voor Valentijn?
Oh, je hebt geen lief ? Nu, daarna komt dan wel weer moederdag, en vergeet niet dat carnaval er ook zit aan te komen...

Heb je het ook al eens bekeken? Het lijkt wel of we van feestje naar feestje leven... Bijna allemaal dingen die nog niet eens bestonden in mijn kinderperiode, of waar alleszins veel minder rond te doen was. Zelfs een verjaardag werd toen niet gefeest. De enige dag waarop je een proficiat kreeg thuis, dat was op je naamdag, als de Heilige naar wie jij je naam kreeg op de kalender prijkt.
En net dat is nu weg gevallen.
Het minder kerkelijke in ons leven heeft die feestdag laten verdwijnen !
Nu ja, feestdag... Je kreeg gewoon een "proficiat", en dat was al. Meer was er niet.
Wij hadden heel weinig echte feestdagen toen. Zelfs de kerkelijke feestdagen beperkten zich tot het bijwonen van de Heilige Mis, en meestal stond er een zondags menu op tafel, ook al was dat niet echt zo erg verschillend van het dagdagelijkse...
Echt feesten dat was er alleen met kerstdag.
En natuurlijk als er een Plechtige Heilige Communie was voor een van de kinderen...
Maar voor de rest... ???

En soms zit ik mezelf af te vragen of het hebben en vieren van al die feestdagen  een verrijking is, of net wijst op een verschrikkelijke geestelijke armoede... En ik neig naar het laatste. Het lijkt wel of het gewone leven niet meer genoeg biedt, en men telkens weer een ankerpunt moet uitzetten, waarheen men dan de boot van het dagelijkse leven naartoe sleurt, met man en macht, en dan gaat "feesten"... Zichzelf opjutten om kunstmatig te komen tot de verplichte vrolijkheid.

Ik denk niet dat een mens van nature zo vaak naar een feestelijk hoogtepunt kan gaan. Het lijkt mij veel te overdadig, en veel te artificieel ! Het is niet ECHT !

Ik denk niet alleen dat wij van feest naar feest gejaagd worden, ik denk dat dit ergens nodig is, om de geestelijke armoede van de moderne mens te verbergen.
Hoe gaat het leven vandaag ?
De wekker loopt af (of het licht gaat zachtjes aan om je zachtjes wakker te maken). Je staat op, gaat je wassen (bij velen is dat een dagelijkse douche, om goed wakker te raken), je gaat naar de eettafel, drinkt een kop koffie, want 's morgens heb je echt geen lust in een ontbijt.
Je gaat naar de garage, haalt de wagen uit en rijdt naar het werk (soms naar het station, om daar de trein te nemen). Je zit te sakkeren op het drukke verkeer, of je zit in de file (en je bent al zo laat), of je kunt weer eens niet zitten op die klote-trein.
Je komt aan op het werk.
Je begint heug tegen meug je vervelende dagtaak te vervullen, er op hopend dat het vlug middag wordt en je eventjes dat klote-werk kunt laten staan.
Je eet 's middags een vlugge hap en drinkt een tas koffie
Je gaat weer aan dat saaie vervelende werk, regelmatig kijkend naar de klok van de verlossing
Je rent terug naar je auto of trein en haast je naar huis. Sakkert op de file.
Thuis begin je alvast aan het avondmaal. Je haalt voer uit de diepvries, zet dat in de microgolfoven, steekt ondertussen de TV aan.
Het belletje gaat, eten uithalen, borden op tafel, en lepels, messen vorken er naast gekwakt.
Eten.
Geen praat tegen elkaar, want de TV staat aan, en je volgt die soap.
Schotels wassen en terug op de plaats zetten, TV luid, want je wilt het nieuws niet missen
Haastig met de stofzuiger door de woonkamer
Oef, de zetel en de TV
Kijken tot het programma uit is, ook al zit je bijna te slapen.
Rechtstaan, je glas en de resten van de snoep, of chips weg doen.
Naar bed.c
Veel te moe om je vrouw nog eens echt te beminnen. Soms eens vlug de lichamelijke behoeften stillen, maar meer niet.
Licht uit
slapen
tot
de
wekker je weer naar het werk roept...

Er is steeds minder arbeidsvreugde. Je maakt niets meer, je vijst hoogstens één of twee onderdelen vast, telkens en telkens weer dezelfde twee vijzen in de twee zelfde gaatjes, of dag in dag uit over dezelfde formulieren gebogen wachtend op de klok die maar niet tot het verlossende uur komt.

Geen beroepsfierheid... Kijk eens, daar die Ford ! Daar heb ik twee vijzen in vastgezet !

sleur
verveling
steeds hetzelfde
steeds dezelfde vrouw
dezelfde vervelende kinderen
dezelfde slechte schooluitslagen
dezelfde brief van steeds gelijkklinkende leraars
verveling

Waar is dat feestje ?
Hier is dat feestje

Je zelf opjagen tot de verplichte vrolijkheid, met de verplichte drank en verplichte tabak

djudedju

Hoe heerlijk is het, heel rustig en kalm, je potlood te pakken, te tekenen, te schilderen, te...

Iets maken, iets moois, iets van jezelf

Leven !


tot de volgende ?

woensdag, januari 29, 2014

Reclame

Ik krijg er de rietepetiet van !
Tegenwoordig, wat je ook opent op Internet, op TV, op de radio, in een tijdschrift, in de krant tot zelfs in Kerk en Leven, bots je op reclame...

Nee,ik eet geen margarine waarvan je cholesterol daalt als je dagelijks begint te bewegen (Wat zit er in die margarine waardoor je begint te bewegen - vraag ik me dan af?), nee, ik eet geen iekselzit om het hongertje te stillen, nee, ik heb geen behoefte aan aabeecee om mijn huid te hydrateren onder de douche, dat doet het water zo ook wel, en ik heb al een matras waarop ik behoorlijk slaap, dank je.
Nee, ik heb geen interesse in jabbedabbedoe omdat er plots een onbekende juffrouw mij daarover alle voordelen wil vertellen langs de telefoon...

Integendeel !

Ik begin meer en meer dwars te zijn !
Als ik producten zie liggen in de winkel, die ik herken van een van die vervelende reclames, dan zoek ik naar een equivalent product die me niet heeft geambeteerd ! Nah, ze moeten me maar niet hele dagen liggen lastig vallen.
Op TV kun je dat nog beschouwen als een plaspauze, maar begot, ik ga echt geen drie keer gaan plassen in een half uur, weten ze dat daar niet ?

Nee, ik heb iets tegen al die zinloze reclame. Ik kan het net nog hebben dat ze me iedere week een heel pak pub in de bus stoppen, daar kijk ik naar als ik dat wil, en ik kan me beperken tot het invullen van de kruiswoordraadsels en de sudoku's (nee, ik stuur de uitslag nooit op met toevoeging van zoveel postzegels of het betalen van zoveel bij het telefoontje of het SMS-je... Ik doe daar niet aan mee. Heb je al eens gerekend hoeveel ze wel betaald krijgen op die manier voor een prul van twee keer niets ? Van mij geen cent !

Daarom deze oproep: Laat ons met zijn allen de producten waarvoor ze ons iedere dag weer ambeteren gewoon vermijden. Zodat de economen gewaar worden, dat reclame net het omgekeerde effect heeft... Dat is de enige methode om onze ogen, onze oren en vooral onze zenuwen te sparen.

Bovendien zouden die reclamebedrijven eigenlijk moeten beschouwd worden als nefast voor de gezondheid ! Iedereen weet dat snoep, suikers, zout, vet en gewoonweg te veel eten op termijn nadelig zijn voor de gezondheid en de levensduur. Onderzoeken hebben uitgewezen dat het tonen van chips of snoeprepen, het verbruik ervan doen stijgen. Dus plegen die reclamemakers een rechtstreekse aanslag op onze gezondheid. Weg er mee !

Voortaan geldt dus het parool: niets waar ze reclame voor maken !

(Ik vind het bovendien héél pijnlijk dat sommigen nog eens het mes in open wonden draaien ! Opel sloot hier haar vestiging ten voordele van de Duitse vestiging, en hier maakt men dan reclame met Opel: das auto... djudedju !)

Dat zegt me dat we misschien, ook al zitten we in Europa, we misschien beter wat chauvinistischer moesten worden: voorkeur voor producten die hier vervaardigd worden, werk in eigen streek !

Maar vooral: LAAT ME GERUST, ik heb echt geen behoefte aan berichten over wittere was met zeepsop van welke oorsprong ook... (Als er me één ding interesseert over die zepen, dan is het de kostprijs in mijn portemonnaie en aan de natuur !)

tot morgen?
enne:
EET WITLOOF van EIGEN Bodem !
Om een politieke slogan te parafraseren: Eigen witloof eerst !
djudedju


dinsdag, januari 28, 2014

Triest

De lucht zit vol met een donkergrijze massa regenwolken. De grond ligt nat, de blaren liggen vastgekleefd in én vol modder, de wereld weent...
Straks ga ik naar de trieste begrafenis van Melissa, een mooi kind van 25...
Uit het leven gestapt... nog voor het echt begon.

Ik voel een beetje weerzin om naar de begrafenisplechtigheid te gaan... Ik hou niet van de trieste sfeer, ik hou niet van het geluid van onderdrukte snikken, ik hou niet van de holle frasen die je daar hoort, en die bedoeld zijn als troost, maar alleen woorden zijn.

Ik ga weer denken aan onze Koen, en zijn begrafenis. Dat doe ik immers op zowat elke begrafenis.

Ik denk niet dat ik zal bidden, gewoonlijk lukt me dat niet op zo'n dagen. Dan voel ik weer de onmacht, het immense verdriet en de eenzaamheid in een zee van mensen.
Mensen die met een gezicht vol medeleven je veel sterkte wensen, hun medeleven uitdrukken, maar je weet dat ze nooit echt kunnen mee-leven... Jouw verdriet zit in je begraven en wordt niet geraakt door al die frasen van medeleven.

Toch is het goed dat het er is, want achteraf, eenmaal je weg bent uit die plechtigheid, eens je het gevoel krijgt dat de bladzijde kan gedraaid worden, ben je dankbaar voor al die steun, en dan pas, voel je dat het je wel raakte, dat het wel helpt.

Net alsof troost met vertraging arriveert op zo'n dagen.

En dan komen de dagen vol verwerking.
Dagen waarop je overal weer de overledene ziet, hoort ja voelt.
Dat slijt .
Langzaam, maar dat slijt.
Er blijft alleen een diep gekerfd litteken dat bij iedere harteklop te voelen is.
Iedere keer er iets is dat je herinnert aan het verlies, trekt dat litteken tegen.
Bij ieder begrafenis, bij ieder familiefeest, bij ieder verjaardag, bij ontelbare zaken die je aan hem of haar doen denken.

Verlies.

Iedere morgen ga ik turnen in de kamer van Koen, iedere morgen zie ik zijn zaken, zie ik zijn bed... Iedere morgen is hij er even weer. Nee, ik ga niet naar het kerkhof, ik zie hem iedere dag.
Vandaag zie ik weer verdriet...
Weet ik dat voor mensen weer dat eindeloze leed staat.
Slijten?
Ja... de scherpe kantjes gaan er af.

Ik ga strak s ook weer mijn leedwezen betonen, sterkte toe wensen, echt diepgemeend, en wetend dat het toch iets betekent, een heel klein drupje water op een gloeiende pijn.

Straks...

tot de volgende ?

maandag, januari 27, 2014

een spraakje...

Toen ik vanmorgen, een beetje moeizaam, mijn benen het bed uit zwaaide, hoorde ik plots mijn broek " Oh nee, daar is hij weer !" en mijn pullover kreunde mee "jaaa"...

Ik dacht eerst dat ik nog niet goed wakker was, en liet broek broek wezen, en trui pull zijn, en wandelde voorbij, ik moest immers nog mijn morgengymnastiek doen...
Eerst de rolluiken op halen in de knutselkamer en van de kamer van Koen, waar ik ga turnen, de radio aan op radio 2, eens tikken op de barometer... "Oei ! een heel pak streepjes naar links, naar slecht weer !"

Ik heb rustig geturnd, ben dan mijn pyjamajasje gaan uitdoen, en het op bed gelegd, even op de weegschaal staan... en dan naar de badkamer. Wat zout water gemaakt om mijn neus te spoelen, wassen, tanden poetsen, en dan naar mijn kamer.

Pyjamabroek uit, kast open, en daar hoor ik de onderbroeken roepen: "Jij bent aan de beurt!" en de bovenste onderbroek ligt zo waar te beven van schrik ! Om dwars te zijn, neem ik een onderbroek midden uit het pak, wat heel wat verontwaardigde kreten uitlokt, en een zucht van bevrijding bij de bovenste onderbroek. Toen ik de onderbroek naar boven trok, langs mijn dijen omhoog, hoorde ik de onderbroek zowaar kreunen en zuchten. Het geeft je echt geen leuk gevoel, als je protesterende kleren moet aantrekken, en dat zei ik hem ook! "Maar je bent zo dik !"... Tja, dat kan ik niet ontkennen, maar ik kocht de onderbroek net in die maat omdat ik zo dik ben ! Blijkbaar horen onderbroeken je ook denken, want hij reageerde dat er wellicht wel nog grotere maten waren, en dat hij er helemaal niet van hield om zo tegen mijn vel aangespannen te zitten !

Ondertussen zette ik me op de boord van het bed, en hoorde de onderbroek gesmoord snikken, onder mijn billen. Ik trok de lade open, nam een paar kousen "Mij niet, neem die zwarte maar" Neenee, je hebt de goeie vast " Djudedju, ook mijn kousen vonden me niet leuk ! . "Bek toe!" gromde ik, en trok de eerste kous over mijn voet. En toen ik de tweede begon aan te trekken, draaide die zich, zodat mijn hiel dreigde aan de bovenkant van mijn voet te zitten. Ik gaf er een snok aan, en schoof de sok op de plaats, en zette mijn voeten op de grond.

Ik nam mijn broek vast... Wist je dat een broek kan praten uit de twee pijpen en uit de de opening waar je gewoonlijk je derrière zit, als je je broek aan hebt?
Ik wist het ook niet, en het gekste is dat ze het meestal niet eens zijn met elkaar. De ene pijp verweet de andere dat hij wijder was, en dus niet mocht klagen... Ik legde zelfs eventjes mijn broekspijpen op elkaar, en warempel, de ene leek wel een millimeter of zo breder te zijn ! Op de stoel lag de trui met hen te lachen, en schold ze uit voor lelijke jeansbroek, uit gemeen katoen, waar op de broek uit drie monden huilde dat hij altijd pretendeerde dat hij van wol was, maar dat er een groot percent van die scheikundige brol in hem geweven zat !

Ik wou niet meer luisteren, trok haastig mijn broek omhoog, de rits toe, de riem dicht getrokken (je moest dan eens de broek horen janken !!!), greep mijn trui, trok hem over mijn hoofd en armen, stak mijn voeten in mijn protesterende sloefen, en gin naar het hoofd van mijn bed, zette mij neer, greep mijn bril van het nachtkastje "Je mag me eerst wel eens poetsen!" Ik keek, en warempel, hij had gelijk. Maar hij moest maar wachten tot ik beneden was, daar heb ik van die poetsdoekjes.

Heb jij ook wel eens last om de sluiting van je uurwerk dicht te krijgen? Lijkt het je ook dat je nooit dat gaatje kunt passen? Vergeet het ! Geef je uurwerk zo nodig een pets op zijn kop, zodat hij stopt met tegen wringen, en zie, het gaat vanzelf !

Ach, natuurlijk is dat onzin... Kleren kunnen niet praten... Maar soms heb ik echt het gevoel dat ze wel degelijk tegenwerken. En ze doen dat vooral als ik pijn heb, en moeilijker aan mijn voet kan om daar de sok op te trekken... als ik last heb om dat tweede been in de broekspijp te krijgen, omdat bewegen pijn doet, en je probeert het te doen, op een manier waarbij je je been eigenlijk niet hoog genoeg heft... En door dat gepruts verlies je dan halvelings je evenwicht, en door de beweging om dat tegen te gaan, doe je jezelf nog meer pijn...

Ik weet het wel, het ligt aan mij... Maar het is veel leuker dat op iemand anders te steken, en de kleren zijn dan de eerste partij in het bereik van je slechte humeur... En kijk, dan zie je beneden dat de filter van het aquarium ook niet meer werkt zoals het hoort... Ja, gisteren schoten de vissen vechtend van de ene kant van het aquarium naar de andere kant...
Er was blijkbaar weer een vrouwtje bereid tot eieren leggen  en dan vechten de mannen onderling om die eitjes te kunnen en te mogen bevruchten.  En dan waaieren ze hele wolken stof op, en dan slibben de filters dicht...

En dan heb je al pijn, en dan zucht je... Alles zit tegen !
Eerlijk? Nee, er is eigenlijk niets abnormaals... Het ligt aan je zelf, aan de pijn en je daar bij horend humeur...
djudedju

tot de volgende ?

vrijdag, januari 24, 2014

Uit het leven stappen...

Volgende week moet ik naar de begrafenis van een jong meisje van zo'n 25 jaar... Ze is uit het leven gestapt, zoals men dat nu zegt. Vroeger had men daar een veel wredere term voor: zelfmoord.

Een mens kan het niet vatten...
Maar ik heb ondertussen al heel wat vrienden en bekenden geweten, die deze stap hebben gezet, en als je het nuchter bekijkt, wie euthanasie pleegt, kun je eigenlijk ook in dat rijtje zetten.
En eigenlijk gaat die vergelijking méér op dan we wellicht denken.
Als je ooit een hond of een kat had, die ongeneeslijk ziek was, heb je wellicht ook, in zijn plaats besloten dat het beest niet langer meer moest lijden, en heeft de veearts het verlossende spuitje toegediend...
In dat geval oordelen wij over het leven van de ander, waarbij we eigenlijk niet weten of dat wel de goedkeuring wegdraagt van de hond of kat in casu.
Maar we zijn van mening dat je het dier niet nodeloos en uitzichtloos moet laten lijden.

Wie euthanasie pleegt, doet eigenlijk net hetzelfde, maar nu over zijn eigen persoon. Hij of zij kan het uitzichtloze lijden niet meer aan, en besluit uit het leven te stappen. Via TV zagen we dat al in loco gebeuren... Een beetje ongepaste sensatiezucht als je het mij vraagt, maar wat me wel iedere keer opvalt, is de rust van de persoon die uit het leven stapt.

Het is een bewuste keuze, een echt niet verder meer kunnen.

Het jonge meisje dat nu uit het leven is gestapt, heeft schriftelijk afscheid genomen van al haar beminden, en schreef zelfs uit hoe haar begrafenis moest geregeld worden...

Het lijkt héél sterk op het beeld dat we zagen van de persoon die euthanasie pleegde.
En ik denk dan ook, dat het eigenlijk ook een soort euthanasie is, in de betekenis die wij momenteel aan dat woord hechten.

Ik dank dat iemand die op die manier uit het leven stapt, voor zichzelf heeft uitgemaakt dat hij of zij niet verder meer kan leven. het is uitzichtloos, ze kon het niet meer aan, ze zag geen enkele oplossing meer.

Als we spreken over iemand die terminaal ziek is, of, zoals we ooit zagen, iemand die wist dat hij de pedalen aan het verliezen was, en in de eindeloos diepe put van Alzheimer aan het vallen was, waar ook geen oplossing voor is, en die zichzelf dat oeverloze bestaan wou besparen... En dat aanvaarden we, dat vinden we, hoe meer we er mee geconfronteerd worden, des te meer "normaal".

En als ik denk aan de honden en de katten die ik al liet inslapen, dan is het ook normaal. Waarom zouden wij het leed, wat we niet kunnen verdragen bij een dier, moeten opleggen aan een mens?

Als het gaat om zelfmoord, uit het leven stappen, dan hebben wij daar meer moeite mee, omdat wij de situatie niet als uitzichtloos zien... Maar hoe kunnen wij daarover oordelen? Wij weten niet hoe zij of hij zich voelde, wij weten niet hoe ook geestelijke druk zo erg kan zijn, dat er geen uitweg meer lijkt te zijn. En misschien is er ook geen echte uitweg meer... We kennen ook allemaal wel ergens iemand voor wie het leven een eindeloze reeks van diepe ellende is. Zelfs als wij het niet zo zien, voor het slachtoffer is het duidelijk een voortdurende afgrond links, rechts, voor en achter zich...

Ik kan me indenken dat het voor iemand een eindeloos lijden lijkt. En laat ons eerlijk zijn, ook voor wie terminaal ziek lijkt, kennen we gevallen waar plots een of ander gebeurde, en waar de patiënt, tegen alle medische wetenschap in, nog jaren leefde op een behoorlijke manier, het leven waard.

Het is dus eigenlijk voor niemand echt zeker dat het eindeloos lijden is...
Maar het kan alleen met een mirakel... en dit gebeurt zo zelden, dat we er een speciaal woord voor bedachten. Het is zo onwaarschijnlijk dat we het alleen mogelijk achten bij een rechtstreekse tussenkomst van een Heilige of van God...

Met andere woorden, het is zo onwaarschijnlijk, dat wie in het dal zit, niet in staat is de bergtop te aanschouwen.

Wellicht was dus ook voor dat jonge meisje, de redding niet meer in zicht, het was uitzichtloos, en alles wat er gebeurde leek de zaak alleen maar erger te maken, de put alleen maar dieper te maken. Het dal waarin we de bergtop niet meer kunnen zien is nauw en eng.

Ik prefereer dan ook dit geen zelfdoding te noemen, dit geen uit het leven stappen te noemen... Het is haar manier om euthanasie te plegen...
En het lijden, dat wensen we geen hond toe.
Haar dus zeker niet.

Maar dat neemt niet weg dat voor wie achterblijven, er alleen verdriet rest. Ik hoop dat ik hen misschien een beetje begrip mocht brengen... Dat maakt het iets makkelijker !

tot de volgende ?

donderdag, januari 23, 2014

Economie

Nee, ik ga hier geen nieuwe verse economie op poten zetten, ik ga zelfs niet eens pogen de huidige economie te be- of veroordelen...
Ik wil het gewoon eens hebben over... economie, als ding, als gegeven...

Ooit, in een heel ver verleden zal er wel een tijd geweest zijn waar er geen of toch geen echte economie was. De tijd waarin de mens rondzwierf zoekende naar eten, en nu en dan jagende op een prooi. Economie zal er eigenlijk al heel snel gekomen zijn, vanaf het moment dat er eentje op het idee is gekomen om aan landbouw te doen...

Het probleem van de mensheid was dat ze ook de droge periode, of wat verder weg van de warme streken, de winter moesten door komen. Droogte en/of winter, dat was een hongertijd. Ze konden wel een tijd lang noten en wat zaden stockeren, en ze konden pogen te jagen, maar er waren in de droogtetijd of wintertijd ook minder dieren, want ook die trokken weg.

Mensen konden zo makkelijk niet gaan trekken, want dan kwamen ze op het terrein van een andere groep, en dan was het vechten voor de suprematie over het gebied. Geen aantrekkelijke optie.

Maar toen de landbouw er kwam, toen konden ze voorraden kweken en stockeren.
Het probleem zal al heel snel geweest zijn, dat die landbouwproducten van één persoon of gezin kwamen, of dat men begon ruzie te maken over wie er het meest voor gewerkt had. Dat zal al heel snel aanleiding hebben gegeven tot het afpalen van gronden... Het landeigendom was geboren, en meteen ook de economie.

In het begin zal dat vooral een soort ruilhandel zijn geweest. De jager ruilde vlees voor graan. De prijs zal echter wel steeds bepaald zijn door "eten"... Hoelang zou je moeten kunnen eten voor de huid van een schaap? En toen men kon weven: voor een lap wollen stof ?

Daarom is de boer, de visser en de jager de primaire factor in de economie. daar draait immers alles rond: een mens moet eten hebben om te overleven.
Het begrip jager zal kleiner worden, naargelang meer gronden in cultuur werden gebracht, en er minder plaats was voor het dier.

Vele eeuwen lang bleef dit in feite het economische stramien. Er verschoof nu en dan wel iets, er kwamen grote landeigenaren, die volk (slaven, lijfeigenen) in dienst hadden, maar principieel veranderde er weinig.

De eerste grote breuk kwam met het ontstaan van de steden. Er vestigde zich een grote groep mensen in één gemeenschap, die echter geen of amper zelf beschikten over de primaire economie. Kortom, een enorme groep mensen die op een of andere manier toch aan voedsel moesten geraken.  En dan kwam men in feite tot een sterke secundaire economie: de productie van goederen. Het bestond eigenlijk al, maar nu werd het gestructureerd... Men had een Gilde van smeden, een gilde van wevers... Die op hun beurt de prijzen bepaalden, en er voor zorgden dat de kwaliteit gegarandeerd was, en dat er geen overproductie kwam. Dat was nodig om de prijzen te handhaven en op die manier eigenlijk weer aan de primaire economische goederen te geraken.

Ook dat systeem liep eeuwen lang.
Er kwamen wel langzame verschuivingen, waardoor bijvoorbeeld zowat alle wevers weefden voor een of enkele kooplui, die dan instonden voor de verhandeling. Kortom het was geen ruilhandel meer, er kwamen tussenpersonen aan te pas, die handel dreven. Er kwam geld die het idee van goederen in zich droeg, maar het niet echt was.  Ik stel het hier heel simpel voor, want geld bestond al heel lang, maar de gilde van de kooplui, van de diensten, die kwamen er pas na een tijd door als gevestigde structuren. Voorheen was het eerder in de zin van een soort ruilhandel. Een munt had de waarde van een schaap, een schaap dat was een jaar melk of een paar schoenen...  De weversgilde stelde een of enkele mensen aan om het weefsel van hier naar daar te brengen en het daar te verkopen voor X waarde. In het begin betaalde de weversgilde de man die instond voor de verhandeling, later kwam het zo ver dat dit een handelaar werd, en die kocht het weefsel bij de wever, en verkocht het aan anderen.
De tertiaire sector was geboren.
Er kwamen mensen die hun brood verdienden met scheren en haar kappen, iets wat vroeger zelf gedaan werd, elk naar eigen kunnen. Toen kwam er dus een haarstijl.

En de kapper kreeg daarvoor geld, en verwierf een positie met zoiets triviaals als haarknippen...

Diensten...

De grote breuk kwam er echter met de industriële revolutie.
Dan kwamen er fabrieken, waar één baas honderden mensen tewerkstelde, hen betaalde en door de kostprijs van het product alle handenarbeid onmogelijk maakte.

Je moest wel in de fabriek gaan werken, anders had je gewoon geen inkomen. Geen inkomen was geen eten.

Laat ons nu eventjes teruggaan in de tijd...
Er was het dorp... en de dorpsgemeenschap. In het dorp had je een smid, een meubelmaker, een pottenbakker, een groep boeren, en grotere groep arbeiders die meestal tewerkgesteld waren bij de boeren, bij de brouwer en da andere "stielmannen". Het was een economische entiteit. Ze hadden omzeggens geen anderen nodig, ze bedruipten zichzelf.

Er was in die tijd geen sprake van overbevolking. Je kon een dorp bekijken, en doorheen de eeuwen heen bleef het inwonersgetal eigenlijk grosso modo gelijk. Er was geen pil, maar toch werd er aan een soort kinderbeperking gedaan. Vrouwen die de borst gaven raakten minder snel opnieuw zwanger, dus werd de borstvoeding behoorlijk lang doorgetrokken. De geneeskunde stond veel minder ver, hygiëne was er ook niet of heel summier, dus was het aantal kindersterften behoorlijk hoog, en ook bij de volwassenen was de gemiddelde leeftijd een stuk lager.

Het systeem bedroop zichzelf, was stabiel en eeuwen lang bleef alles zoals het altijd was geweest.
Nee, ik spreek niet over ons eigen platteland... Ik spreek over de dorpjes in Zwart Afrika, en in al die andere landen, waar wij de blanken zo nodig onze beschaving moesten gaan brengen...
We brachten helemaal geen beschaving ! Alles wat we deden, was onze economie opdringen. We hadden werklui nodig en we hadden afzetmarkten nodig.
Heel het bestaande systeem daar vernietigden we, net zoals de industriële revolutie ook hier eertijds de maatschappij had vernietigd. Hier kwam geleidelijk een nieuw evenwicht, maar grotendeels gebaseerd op de onderdrukking van de rest van de wereld.

Dat die landen zich na een tijdje ontworstelden aan de bezetting, veranderde eigenlijk niets meer aan het systeem. Ze bleven net zo goed gegijzelden van onze economie.

Die landen zijn geen hongerlanden ! Wij, onze economie, maakt er hongerlanden van !

En toch zijn er stilaan ook daar landen die zich ontworstelen aan de opgelegde armoede en honger. Daar groeit nu een nieuwe economie... Nieuw ? Nee niet echt, in feite gewoon een verschuiving van de stukken op het economische schaakbord. De grote manitoe's verzetten hun stukken, en kijk, de eerste tekenen zijn zichtbaar dat stilaan wij naar de situatie aan het glijden zijn van wat wij nu de derde wereld noemen.

De enige redding is dat wij een nieuwe economie maken, een economie voor de mens, voor alle mensen, en niet meer een economie voor enkelen, voor de grote machthebbers.
En kijk, er is hoop... We zien hier en daar stilaan weer systemen ontstaan die eigenlijk veel meer op het idee ruilen gebaseerd zijn dan op geld, geld die steeds fictiever wordt, steeds meer en meer de waarde heeft die de machthebbers er aan geven.
Je werkt met geld die er op dat moment niet is, via girale betalingen maar ook telkens je betaalt met de kaart, je betaald met iets wat er dan niet is, wat er wellicht nooit in werkelijkheid zal zijn, omdat met dat fictieve geld weer echte goederen worden gekocht en verhandeld.
Het gaat steeds verder, de bitcoin, een volkomen fictieve muntwaarde, waar geen enkele echte dekking voor bestaat, krijgt steeds meer en meer echte waarde toebedeeld. Je kunt nu al naar de casino gaan met je bitcoin, munten die alleen bestaan bij gratie van het internet...

Luc, als ik je haakjes aan je onderlijntjes zet, dan haal jij voor mij de maden in de winkel... Ruilhandel.
Echte waarden.
Echte economie op mensenmaat.

tot de volgende ?