Fré is jarig! Hij was er enorm van aangedaan dat wij hem net als onze andere kinderen ook zijn verjaardag gaven. Hij heeft eigenlijk nooit gezinsleven gehad, zijn ouders scheidden toen hij nog een klein manneke was, en hij bracht zijn ganse jeugd door in pensionaten en jeugdkampen in de verlofperiodes.
Dat is wellicht ook de reden dat hij hier - net als Veerle- alle vijf voeten binnenvalt, en voor alles en nog wat onze mening vraagt. Hij is zielsgelukkig dat hij nu ergens ook een thuis heeft. Tot zijn en onze tevredenheid is er nu ook weer een veel betere verstandhouding met zijn moeder.
Het enige wat hij mankeert is zelfvertrouwen. Wellicht is dat ook het gevolg van zijn opvoeding, waar hij niet opgevoed maar georkestreerd werd.
Veerle en hij bloeien nu langzaam weer op tot mensen. We moeten nog steeds op eieren lopen om de nog steeds dreigende depressie bij Veerle in te tomen, maar het lukt, en ik heb de indruk dat het zelfs langzaam betert.
Het is nog steeds zonnig, maar ook nog steeds wat nevelig. Je ziet ook de blâren vergelen, verbruinen en afvallen aan een hoog tempo. Mijn linde heeft nog bijna al zijn blâren, maar zijn kleur wordt bruin en geel en vaal groenig... Ik heb de indruk dat linden en beuken de bomen zijn die hun blâren zowat het langst van al houden. Toch van de bomen die ik van hieruit kan observeren.
Natuurlijk heb je ook planten die ook in de winter groen blijven, maar die tellen niet echt mee. Ik weet niet in hoever het 100% juist is, maar ik meen me te herinneren dat die planten eigenlijk allemaal import zijn, niet echt hier thuishoren. Ik vermoed dat dit ook waar is, zeker voor het merendeel ervan, en wellicht zijn de meesten ook niet echt winterhard, maar kunnen ze bij een heel strenge winter bevriezen. Eén van de voorbeelden is de paplaurier, die nogal vlug kan bevriezen, maar dan meestal weer uitloopt uit het sterkere wortelgestel. Ook de gewone laurier (keuken laurier) bevriest op die manier, en groeit weer op uit zijn wortels.
Bij de meeste is het bevriezen veeleer een kwestie van water dan van kou! Planten die hun blâren houden, hebben in veel gevallen niet voldoende de mogelijkheid om hun bladeren droog te maken. Als het dan vriest, dan bevriest het water (het sap) in de cel en door de uitzetting breekt de celwand, en gaat het blad en aldus ook de plant verloren.
Zo kun je heel wat cactussen gerust een vriesperiode laten doorstaan van meer dan 20 onder nul, indien je eerst de maatregel hebt genomen de plant te laten uitdrogen. In ons klimaat is de winter echter ook vochtig, en nemen de planten dus ook vocht op...en vriezen letterlijk in stukken...
Je zou dus in feite je planten de winter kunnen doorhelpen door hen droog te zetten, veeleer dan hen af te schermen tegen de kou.
Nu, als we die zjieveraars op de tv mogen geloven, is er geen gevaar meer voor bevriezen. Eerst zien...
Vannacht lag ik weer te denken over de tijd van toen...ik in de chiro leider was. Als het slecht weer was, kropen we met de ganse groep binnen, en begon ik te vertellen... over de avonturen van Pietje, een knaap net ongeveer zo oud als mijn toehoorders... Ik weet begot niet meer waar ik de inspiratie haalde, of wat ik daar allemaal vertelde, maar ik weet wel nog dat al die kinderen aan mijn lippen hingen...zo erg, dat ze ook bij goed weer zaagden om verder te horen wat er allemaal gebeurde met Pietje (of Jantje ?)... Ik herinner me wel dat het veeleer een figuur à la Pippi Langkous was, dan een braaf manneke. Als ik nu eens in de boeken van Marc De Bel lees, erger ik mij aan de "stoute" kinderen, tot ik terugdenk aan mijn held in de verhalen van toen... Ik vrees dat ik niet echt stichtelijke verhalen vertelde, maar wel spannende avonturen, en daar was het mij - en de kinderen- om te doen.
Ik denk dat ik nu die histories niet meer zou kunnen vertellen...we zijn te vastgeroest in het stramien van onze westerse beschaving, we kunnen ons -zelfs in een verhaaltje- niet meer lostrekken van de realiteit. Jammer ! echt jammer !
Toch is mijn fantasie niet dood ! Ik heb je het al verteld, maar soms lig ik in een boek te lezen, als plots de slaap me overmand, en ik "lees" dan verder, maar in "mijn" boek, zoals ik hem verder vertel aan mezelf...Dan schiet ik wakker, en stel telkens tot mijn verbijstering vast dat ik mijn tekst kwijt ben. Ik moet me dan terug inlezen, minstens enkele alinea's teruggaan, om terug de draad van het boek (van de schrijver) op te pakken. Soms denk ik dat ik beter denk dan de schrijver schrijft... Maar het zelf doen, dat lukt me niet. Het is gek, maar ik kan geen boek schrijven, ik ben niet gemaakt voor het schrijven van lange verhalen...misschien wel als ik telkens nieuwe avonturen van Pietje zou schrijven? Dat zouden dan wel telkens nieuwe avonturen zijn, maar who cares ?
Ik weet niet de hoeveelste blog dit nu is, maar als ik ze allemaal naast elkaar zou leggen, dan zou ik wellicht al een behoorlijk dik boek hebben...Maar dan veeleer een boek à la Jos Ghijsen of Louis Verbeeck, steeds maar korte stukjes, niet echt in de zin van hun cursiefjes, maar toch een betteke familie er van.
Ik denk dan ook terug aan mijn opstellen...Ik had omzeggens altijd de beste punten van de klas, tot op een keer we een opstel moesten maken over een "moeilijk" onderwerp. Maxime, een meisje uit de klas zat te klagen en te jammeren, en ik bood aan voor haar ook een opstel te schrijven...Die keer was ik maar de tweede van de klas, Maxime had meer punten dan ik... De lerares zat verbauwereerd te kijken toen ik breed grinnikte... Ik denk dat haar frank wel is gevallen, maar bewijzen kon ze het niet, dus bleef alles zoals het was.
De tofste prof was die van Geschiedenis, daar heb ik uren mee in de clinch gezeten, en beiden zaten we ons te amuzeren, en wellicht zat de rest van de klas te zuchten dat ik de les weer langer maakte... Toen ik op het mondelinge examen bij haar binnen kwam kreeg ik als vraag de onafhankelijkheid van België... Tot verbazing van de vreemde juryleden vroeg ik haar welke versie ze wou horen... Ze lachte en zei, geef ze maar alletwee...
Waar is de tijd ? Kijk, dat mis ik nu in het relaas van mijn kleinkinderen...Ik heb nu en dan een leraar gehad die me niet alleen iets leerde, maar me ook interesse schonk voor die onderwerpen. Die interesse, dat was veel meer waard dan het gewone "leren", die interesse dwong je om opzoekingen te doen, bij te zoeken, argumenten bij te halen...dat werden je beste vakken, niet omdat je er zo veel beter in was, maar omdat je "liefde" had voor dat onderwerp, je moest dat niet "leren", je vrat het op en verteerde het met smaak en veel naknauwen en uitpuren...
Ik mis nu nog altijd die enkele leraars en leraressen die mij de liefde gaven voor zo veel boeiende schitterende vakken...en ik vraag me nu af of er in de ganse groep van wiskundigen geen één zit die echt interesse, liefde voor zijn wiskunde heeft of kan meegeven? Dat waren allemaal van die droge droogstoppels...
Ik ga stoppen, ik zwem weer in die grote zee van herinneringen, en daar zijn er bij die van mij, van mij alleen zijn...
tot de volgende ?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten