De testperiode van Veerle verloopt héél goed ! De bedrijfleidster is heel tevreden, en ze wordt aanvaard en gesteund door de andere dames die er werken. Het is natuurlijk maar een veertiendaagse stage door vdab in samenwerking met het bedrijf, maar alles wijst er op dat we kunnen hopen.
Bovendien lijkt het dat Veerle het graag doet (goed doen en graag doen liggen nu eenmaal heel dicht bijeen...), en dat is wel het voornaamste. In het slechtste geval, als ze daar niet zou binnen geraken, heeft ze in ieder geval zeer goeie resultaten tov de vdab, en staat ze al sterker om eventueel verder te solliciteren in de winkelbranche. Het lijkt er op dat we op goede weg zijn. Oef.
Het is weer proper weer, het wast zijn eigen. ('t Is daarmee duidelijk dat slecht weer afkomstig is uit de regio Antwerpen, daar wassen ze allemaal hun eigen...)(Sorry Hedwige...).
Hier naast me zie ik weer verscheidene groene kopjes omhoogrijzen, de venusschoentjes zijn weer aan 't komen! Binnenkort zal Luc weer met verliefde ogen staan kijken naar deze mooie orchideeën. Ik weet niet of het bij iedereen zo goed lukt, maar hier doen de venusschoentjes het wonderwel. Als ik in de bloemenwinkel kom hier in Horebeke, dan krijg ik regelmatig reacties van de mevrouw van de winkel, als ze hier voorbijkomt, ziet ze telkens de orchideeën bloeien, en vraagt me telkens hoe ik dat toch doe, ze kent maar twee mensen - zegt ze - die er zo goed in slagen om de orchideeën telkens en telkens weer te doen bloeien. Bij de venusschoentjes lukt het bij enkele soorten meer dan goed, er zijn er die massaal bij groeien, waar we ieder jaar meer bloemen hebben. Sommige van deze bloemen staan dan maanden lang te bloeien !
Alleen buiten is het triestig, bovendien heb ik schrik ! Ik zie aan mijn camelia's tientallen botten staan, die naar mijn gevoel nu al veel te dik zijn. Ik vrees dan ook dat, mocht het nog eens hard vriezen, dat er veel bloemknoppen zouden kapot gaan. Die knoppen zijn wel sterker dan bv de knoppen van de paaslelies, maar toch... Vorig jaar zijn al mijn camelia's enorm gegroeid, en ik had verwacht minder bloemen te hebben, maar niets van, sommige struiken staan dik bezaaid met knoppen ! Als alles normaal verloopt, zal het voorjaar een bloemenzee vormen, hier juist naast mij...Ik kan haast niet wachten, want dan zou die winter met zijn donkere dagen ook voorbij zijn.
Ik heb gisteren een heel stuk gewerkt aan de potloodtekening van mijn Bacchus, en ik moet voor sommige details op mijn knieën zitten op de stoel, omdat ik anders te korte armen heb... Ik zal moeten mijn schildersezel gebruiken om te kunnen comfortabel werken...en comfortabel is daar een zeer twijfelachtig begrip...Je weet dat ik niet lang kan zitten als ik niet kan steunen, niet kan hangen op de tafel...dus zal ik lepeltje bij lepeltje moeten werken, of nog een ander systeem uitzoeken. Voor het onderste gedeelte zou ik kunnen werken met een tafelezel, maar voor het hogere stuk zou dat niet gaan. Gezien het onderwerp kan ik ook niet plat werken. Je moet voortdurend het totaal beeld zien, je kunt niet tekenen of schilderen als je geen juist beeld hebt. Een plat vlak vertekent het beeld. Je kunt dat goed zien op de baan. Als je signalisatie bekijkt die op de weg is geschilderd, dan zie je voor je een correct beeld, als je dat echter van bovenaf bekijkt, dan is dat beeld in werkelijkheid helemaal uitgerokken.(uitgerekt) (lees het stukje van gisteren over taalevolutie) Deze techniek is er omdat je zo een juist beeld krijgt als je het vanuit je wagen bekijkt. Tussen haakjes, dat geeft je ook een idee van de moeilijkheidsgraad om op plafonds te werken... Als je kijkt in kastelen, de sixtijnse kapel en andere plaatsen, waar men figuren op het plafond schilderde, dan zie je van onderen af volmaakte beelden. Als je echter zou kunnen van dichtbij gaan kijken, dan zou je vaststellen dat die geschilderde figuren sterk vervormd zijn, om jou, kijker van beneden toe te laten ze te zien als volmaakte mensen... In de sixtijnse kapel is de kunst van vervormen nog sterker, omdat er daar figuren zijn die deels op de schuine vlakken staan, deels op platte...en toch zie je een volmaakt beeld.
Deze technische hoogstandjes zijn fantastisch ! Bovendien zijn die gemaakt, zonder dat de kunstenaar zijn werk visueel kon kontroleren ! (Hij kon onmogelijk iedere keer zijn stelling verwijderen om een te kijken). Je kunt dat thuis ook eens uittesten, neem een blad papier, zet er met een dikke stift een letter A op. Neem nu het blad, hou het horizontaal op de hoogte van je ogen, je zult zien dat je die A bijna niet kunt lezen, omdat ze helemaal ineengedrukt lijkt. Teken nu nog eens een A, maar dan even breed, maar drie keer zo hoog, en het streepje in het midden drie keer zo dik. Hou dat nu eens horizontaal, vlak voor je ogen, nu zie je wel een A, en hij ziet er nu uit zoals een A er moet uit zien. Leg je papier weer op tafel, en je A lijkt op niets meer... Probeer nu eens met een mannetje te tekenen, heel simpel...probeer dan eens een mannetje te tekenen die er als een mannetje uitziet als je het plat voor je ogen houd...Niet makkelijk hé? Denk daar eens aan als naar de plafondschilderijen kijkt ! Als je het vroeger al mooi vond, dan zul je nu nog het aspect van bewondering voor de techniek krijgen, en zul je eens proberen het te zien alsof je er vlak voor stond...
Ik heb ooit eens enkele collega's op die manier les gegeven in het vaticaans museum... En ik leerde ze voor het eerst in hun leven KIJKEN naar kunst. Waar ze vroeger nooit oog hadden voor die dingen, zagen ze nu een nieuwe wereld opengaan. En dat is het ! Ik hoop dat ik je, met nu en dan een tip te geven, ook leer genieten van kunst. En denk niet dat je er niets aan vind, leer eens te kijken met al de dingen die ik je al vertelde..
Ik ga nog een ding vertellen, iets dat je ook thuis kunt gebruiken in de decoratie van je woning. Bij mij thuis moet je het niet zoeken, want ik heb zoveel dingen staan dat ik het niet kan toepassen, dat is het lot van de verzamelaar, maar wellicht droom je van een woning zoals je wel eens in de boekjes ziet, waar het lijkt of alles op de juiste plaats staat om tot zijn recht te komen, en bovendien ook de rest van de woning precies opgetrokken wordt door de enkele stukken die er staan. Wellicht kijk je dan verliefd naar die stukken die er staan of hangen, maar dat veroorzaakt het effect niet ! Het effect zit hem voor het grootste gedeelte in de verhoudingen ! Die verhoudingen worden bewust toegepast volgens het principe van de gulden snede.
De gulden snede is een getal, namelijk 1,618 (afgerond).
Teken een vierkant van 10 op 10, en verleng het tot een rechthoek, door er aan een kant 6,2 (6,18) bij te doen. Deze rechthoek is de volmaakte rechthoek. Neem een foto van het vooraanzicht van het parthenon, plaats het in een rechthoek, meet de verhoudingen na, en ja, je hebt 1.618 !
Zet een rechthoek rond het gelaat tot en met het vleeskleurige deel van haar "boezem", meet na: 1.618... en ga zo maar verder ! Deze maat komt in de natuur overal voor, de hoek van het verspringen van de blaadjes aan een stengel, hetdraaien van een schelp, overal kom je de PHI tegen (pi is 3.14, en de phi is de gulden snede, 1.618. Hang je nu een schilderij, probeer die dan te hangen zo dicht mogelijk bij de phi, dan hangt hij perfect ! Om het simpel te houden, als ik het toepas in tekeningen en dergelijke, dan reken ik, voor het gemak, met een derde deel. Neem eens een blad papier, reken een derde uit van de lengte, en een derde van de breedte. Zet op die plaats een cirkel, of een vierkant, of een bloem of wat dan ook, je zult zien dat het blad mooi is, het straalt rust, evenwicht uit. Ik geef je hier natuurlijk een zeer eenvoudig voorbeeld, maar pas het eens toe op je muur. Heb je een muur waar het schilderij netjes in het midden hangt? Laat dat ding eens houden op de gulden snede, en kijk eens hoeveel mooier het hangt ?
Voila, ik ga stoppen, maar experimenteer eens wat, en kijk eens goed naar die foto's, en meet eens na, en stel vast...
tot de volgende ?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten