Titanic stern (Photo credit: Wikipedia) |
Maar dat is het niet alleen, het is geen mop dat ze niet weten dat de melk van de koe komt en het ei van de kip...
Er is iets loos met de parate kennis van de jeugd. Ik ga niet beweren dat de jeugd dommer is dan wij waren, eerder het tegendeel, maar hun kennis zit op een ander vlak. Ze kennen alles van GSM, GPS, Computer, Tablets, en ga het hele rijtje maar af. In de school zijn de vakken ook meer en meer gericht op de maatschappij van vandaag, en dat is goed, ware het niet dat men blijkbaar geen of veel te weinig aandacht heeft voor het echte, het gewone leven en voor geschiedenis en parate kennis van natuur en dergelijke.
Als je kijkt naar het programma "Blokken" op Eén, dan heb je al meer dan eens gehoord en gezien dat Ben Crabbé, de quizmaster, geen kaas heeft gegeten van natuur. Maar het valt op dat de meeste deelnemers er inderdaad ook weinig of niets van kennen.
Voor mij zijn dat net de vragen waar ik zelfs niet moet bij nadenken.
Met andere woorden, het zijn niet alleen de jongeren, er loopt iets mank met de kennis van de mens.
Wat kan er nu belangrijker zijn dan de natuur en wereld waarop we mogen en voorlopig nog kunnen leven?
Geen wonder dat zelfs "groene" bewegingen regelmatig blijk geven van domheid als het over echt en logisch milieubeheer gaat... Als je geen kennis hebt van de details, hoe kun je dan kennis hebben van het geheel. Nee, ik beweer niet dat we nu allemaal professoren moeten worden in de biologie en co, maar wel dat we terug naar buiten moeten met de kinderen, met de opvoeding. En dan bedoel ik niet de kinderboerderij, maar de natuur op zich. Ga met de kinderen eens watervlooien scheppen en toon hen de onderwaternatuur in beek en plas, leer hen de samenhang van het leven in de vijver. Leer hen hoe alles moet in evenwicht zijn om een gezonde vijver te hebben. Leer hen hoe een bos er moet uitzien, en dat kun je niet door het bos ontoegankelijk te maken voor hen. Leer hen hoe ze in een bos moeten omgaan met de natuur, leer hen het belang van de kleine insecten en de vogels in het bosbeheer. Toon hen hoe wonderlijk deze beestjes zich aanpassen aan het geheel. En vooral: hoe het geheel is aangepast aan de details...
Ze hoeven van mij echt niet ieder gezang kunnen onderscheiden, of iedere vlindersoort bij naam te kennen, maar ze moeten op zijn minst leren hoe alles samenhangt. Hoe de natuur zijn evenwicht zelf creëert, als het de kans krijgt en over voldoende ruimte beschikt (Zie mijn blog van gisteren).
Leer hen hoe lang een kauwgum in de natuur blijft liggen, hoe lang het duurt vooraleer een plastikzak verdwenen is, hoe lang een filtersigaret er over doet vooraleer het is verteerd... Leer hen aandacht hebben voor de natuur. Leer hen dat het veel beter zou zijn dat je de lege verpakkingen van je krachtvoer bij houdt en naderhand deponeert waar het hoort, dan het zo maar in de natuur te werpen, waar het jaren zal duren voor het is opgelost, of waar het zelfs aanleiding kan zijn voor de dood van dieren die door jouw afval of verstikt worden, of kapot gaan aan vergiftiging...
Kortom, leer hen het belang kennen van iedere plant in het geheel, ieder diertje, ieder stukje natuur.
Leer hen, wijs hen, bewijs hen wat we al allemaal verkeerd hebben gedaan, en laat hen nadenken over een betere manier om te leven op een leefbare wereld.
Kortom leer hen bewust zijn van de grootste problematiek waar we ooit voor stonden !
We hebben jaren oorlog gevoerd tegen de natuur, niet beseffend dat we zelf onderdeel zijn van dat zelfde geheel... Nu dreigen we de slag te verliezen, We kunnen alleen nog overleven als we de natuur terug laten leven. Maar wat lezen we, wat zien we ? Steeds meer vervuiling, steeds meer opslokken van natuur, steeds meer uitputting van de middelen, steeds meer uitputtende landbouw... steeds meer erosie door verkeerd beheer, steeds meer...
Waar zijn we mee bezig?
Durf jij het nog aan je kinderen, je kleinkinderen niet te wijzen op wat bezig is ?
Ik niet !!
tot de volgende ?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten