vrijdag, februari 28, 2014

Vliegen

Voilà, nu is de concurrentie losgebroken ook op Zaventem. Nu Ryanair er, en gaan de andere maatschappijen de concurrentie aan met deze goedkope maatschappij.
Deze maatschappij zou vooral goedkoop zijn, doordat al hun werknemers ingeschreven zijn in de Ierse sociale wetgeving, een wetgeving die veel goedkoper is dan de onze en die van onze buren.

Eigenlijk ben ik daar niet gelukkig mee...
Normaliter ben ik gelukkig met concurrentie, omdat dit resulteert in goedkopere prijzen, wat voor de gebruiker interessant is, maar als het gaat over zoiets als vliegen, spoorverkeer, openbaar vervoer, postbedeling en dergelijke, dan huiver ik een beetje...

Huiver, omdat ik vrees dat de concurrentie ten nadele gaat van de veiligheid en van de service.
Vooral besparen op de veiligheid is heel erg ! Want dit kan resulteren in gevaarlijke situaties voor de passagiers en het personeel.
Besparen in veiligheid is niet alleen een kwestie van onderhoud van het materiaal, het kan ook zijn dat men de piloten meer uren doet vliegen, zodat het risico op vermoeidheid en fouten toeneemt, en het gevaar voor allen daardoor toeneemt.

Ook achteruitgang van de service kan erg zijn.
Als ik een citytrip maak naar zeg maar Barcelona, dan heb ik echt niet zo heel veel service nodig, na een paar uur vliegen ben ik al ter plaatse... Maar toch, denk maar aan de toiletten, aan het toekennen van de plaatsen, aan het ingrijpen bij situaties... (Een patiënt wordt onwel, er ontstaat ruzie tussen passagiers, er krijgt iemand een beroerte...) Als je daar geen degelijk en degelijk opgeleid personeel hebt, dan dreigen dergelijke situaties uit de hand te lopen.

Ik ben ooit - in een ver verleden, toen ik nog heel goed te been was- een voettocht gaan maken in Schotland. Bij de terugkeer moesten wij per spoor van Fort Williams naar Glasgow... Op een gegeven moment raakte de trein de heuvels niet op, en begon achteruit te bollen. Groot Brittannië heeft privé uitbaters voor zijn spoorwegnet, en deze kleine routes worden duidelijk stiefmoederlijk bedeeld, en men brengt op deze manier duidelijk de passagiers in gevaar !  Dit mag een bewijs heten van de concurrentie als basis van slechter en gevaarlijker dienstbetoon.

Ik weet niet hoe nu de situatie precies in elkaar zit, maar vroeger was het zo, dat een firma die hier werkte, ook de Belgische wetgeving moest toepassen, dit om concurrentie en concurrentievervalsing tegen te gaan. Als het nog steeds zo is, dan zou Ryanair-België, dus de vliegtuigroutes die België als begin- en eindpunt hebben, ook zijn personeel moeten laten werken volgens de Belgische wetten.

Maar ja... er is al zo veel veranderd, dat dit blijkbaar zo evident niet meer is...
... en als de volgende verkiezing resulteert in wat men nu voorspelt, dan zit het er dik in, dat we zelfs verschillende sociale wetgeving krijgen in Vlaanderen, in Wallonië en wellicht ook nog eens in Brussel... Voor een deel is dat eigenlijk al zo ! Een werkloze wordt niet op dezelfde manier behandeld in Wallonië als in Vlaanderen, de opleidingen die moeten leiden tot weder-tewerkstelling zijn anders georganiseerd en ga zo maar door !

Het wordt er niet eenvoudiger op...
En dus zijn er steeds meer middelen om tussen de mazen van het net door te slippen, in de afgrond !
djudedju

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: