Langzaam begon het gerucht zich te verspreiden, dat Angelo in de gebedsdiensten van verschillende religies niet alleen aanwezig was, maar dat hij zich ook roerde. Meer zelfs, hij nam hier en daar het woord, tot ontsteltenis van de aanwezigen, want in de meeste religies is er een aangestelde om het woord te voeren, een pastoor, een dominee, een priester, een rabbijn, een imam of hoe ze allemaal in al die verscheidene religies heetten...
Soms werd hij hardhandig buiten gezet, soms kwam het tot een boeiende discussie, soms haalde hij velen over tot zijn standpunten.
Van enkele kreeg ik uitgebreid verslag. Ik excuseer me dat dit uitsluitend gaat over erediensten in de katholieke kerken, maar ik kom nu eenmaal uit dat nest, en zowat al mijn kennissen en vrienden komen uit dat nest, zoals bijna iedereen in Vlaanderen...
In een kleine parochie ergens diep in West Vlaanderen, in een klein kerkje, waar een tweehonderd aanwezigen waren, verhief Angelo (tenminste wij vermoeden dat het Angelo was) het woord...
Het was na de homilie, op het moment dat de priester terug naar het altaar wou stappen...
"Mijnheer pastoor !, klopt het dat een vrouw die uit de echt is gescheiden niet meer ter communie mag gaan?" De pastoor, een oudere minzame man, keek eerst verrast op, maar glimlachte dan minzaam: " Jonge man (voor de pastoor was bijna iedereen "jong"), het is niet de gewoonte dat men de diest onderbreekt. "Dat weet ik, Heer Pastoor, en ik verontschuldig me hiervoor, maar is het juist dat een gescheiden niet meer ter communie mag gaan?"
De pastoor probeerde nog de man te sussen met te beloven dat hij met de man zou spreken, onmiddellijk na de dienst, maar de man hield vol dat hij de vraag niet voor zichzelf stelde, maar voor de ganse gemeenschap...
Eerst een beetje aarzelend, besloot de pastoor dan toch maar te antwoorden, misschien was hij er zo vlugger vanaf. "Ja, mijn zoon, dat is zo." Maar mijnheer pastoor, dat is toch regelrecht in tegenspraak met het evangelie ? Kijk, je vind niet zo veel plaatsen in het evangelie waar specifieke zonden besproken worden, maar dat is er net een ! Men wou een overspelige vrouw stenigen, we mogen rustig veronderstellen, dat in een dorpsgemeenschap, de menigte pas zou overgaan tot een publieke tuchtiging, als de echtgenoot haar had buiten gesmeten. We spreken hier dus van een duidelijk scheiding, met duidelijke schuld bij de vrouw... en toch hield de Heer de massa tegen met "Wie zonder zonden is, werpe de eerste steen !", en niet alleen dat, het verhaal gaat verder ! De Heer veroordeelde de vrouw niet, hij vergaf haar, en sprak: "Ga heen, en zondig niet meer". Hij vergaf ze niet alleen, maar gaf haar ook de goede raad naar een ander gehucht te verhuizen, ga heen, en daar het leven opnieuw op te nemen, zonder te zondigen...
Waarom passen jullie dan het woord van de Heer niet toe ?
Het was naar het scheen doodstil in het kerkje... De pastoor zweeg en bleef sprakeloos staan. Nu en dan hief hij de handen op, als wou hij iets gaan zeggen, maar dan liet hij ze weer zakken...
Ik hoorde nog een ander verslag, maar dat hoorde ik niet rechtstreeks van iemand die het heeft meegemaakt, dus kan ik niet instaan voor de juistheid er van... Je weet immers hoe het gaat met verder vertellen, hier valt er wat weg, daar komt er een woordje bij... Toch wil ik het niet nalaten het u mee te delen, omdat het mij belangrijk lijkt in dit verhaal over Angelo, je weet nog wel, het kleine engeltje...
Daar zou de discussie gegaan zijn over woorden, punten en komma's... De letterlijke toepassing van de teksten, zowel die van het evangelie als de voorschriften van de Kerk... Angelo ging daar fel tegenin, en verwees er naar, dat de Heer, in het Evangelie slechts een paar keer zijn wrevel had geuit over bepaalde groepen van mensen, namelijk de kooplui in de tempel en de farizeeën...
En de Farizeeën, die verweet hij net dat ze zich vast pinden op teksten, op punten en komma's en niet op de geest van de voorschriften. Hij verweet hen dat ze witgekalkte graven waren, wij zouden zeggen van boven blinken en van onder stinken...
Maar uiteindelijk deed de kerk net hetzelfde, meer zelfs, schreef nog steeds meer en meer wetten voor, en gaf het uit eigen macht, de draagkracht van onverbrekelijke wet, van dogma en dies meer.
En dat terwijl het heel duidelijk is, dat de heer vijand was van al die strikte wetten, van al die woordenwijsheid. Uiteindelijk zei hij dat "Bovenal bemin één God, en je naaste als je zelf" de volledige wet was, en al wat er over kon verteld worden afhing van die éne tekst, dat éne begrip: Bovenal bemin God, en bemin je naaste zoals je jezelf bemint"... Al de rest is aanvulling, omschrijving.
Als we dus oordelen over wetten en voorschriften, dan moeten wij die wetten en voorschriften bekijken van uit dat standpunt. Want dat is het standpunt waaraan alle vast hangt.
De discussie werd niet tot het einde gevoerd, want de pastoor had zijn GSM gepakt, en de politie gebeld. En halverwege een zin stopte Angelo zijn betoog, en verliet de kerk, een minuutje voor de politie verscheen.
Maar het moge duidelijk zijn, dat in beide gevallen, Angelo de houding van de Kerk afkeurde, en steeds weer terug greep naar de oorspronkelijke woorden, de oorspronkelijke geest van het Evangelie. Ik hoorde dat hij dat ook deed bij de Hindoe's, de Joden, de Jaïnisten, de Moslims, en bij al die andere religies die je in ons landje kunt tegenkomen... Voortdurend wees hij er op dat de grondteksten veel milder waren dan wat er gepredikt werd door de Priesters, Rabbijnen, dominees, Imams en dies meer. Wees er op dat de Kerken als instellingen hun invloed hadden uitgebreid met Macht en Invloed in plaats van met geloof en beleving...
Morgen geven we nog een paar van Angelo's opmerkelijke tussenkomsten...
tot morgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten