In ons aller Absurdistan hebben ze een heel netwerk van wegen... Het onderhoud van die wegen hangt af van de "eigenaar" van die wegen, Zo moeten gemeentelijke wegen onderhouden worden door de betrokken gemeente, provinciale wegen door de betrokken provincie, en N - wegen door de machtige staat, in ons geval Absurdistan...
Ook hier, in ons landelijke en prachtige streek, mogen wij ons verheugen op diverse nationale routes (N-wegen)... Wij bezitten er zelfs de mooiste van allemaal, een zijweg van de N-8 is het, ik durf hier zijn naam niet te noemen, teneinde geen volkstoeloop te veroorzaken, maar onlangs hebben Jef en Nicole(kozijn en zijn teerbeminde echtgenote) het onuitsprekelijke genoegen gesmaakt er met de fiets op te mogen rijden. Slechts een klein stukje was het, maar ik ben zeker dat zij reeds van dat kleine stukje meer dan voldaan waren !
Hier in Mater noemen wij die Nationale route nogal oneerbiedig "den (h)'olleweg", omdat er terzij van deze prachtige route hoge bermen liggen, zodat, hoe oneerbiedig ook, het werkelijk een holle weg kan genoemd worden...De ontwerpers en vervaardigers van deze onovertroffen weg zijn in de nevelen der tijd verdwenen, waardoor wij hen niet meer kunnen eren voor hun prestatie.
Waarom ik hier zo de lof zing van deze weg? Kijk ik kan het verdragen dat men ook op ons bloedeigen nationale tv-zender, voortdurend spreekt over dergelijke (maar veel mindere)routes in een van onze buurlanden, en niet of bijna niet deze weg bejubeld in de gepaste lovende termen. Ik heb het hier over de steeds ten onrechte hooggeroemde wegen in het laatste stuk van de wielerkoers Parijs - Roubaix, waar men de kasseien hoog de hemel in prijst, en vergeet dat hier een route is die veel bultiger, veel schokkender, veel ronder, veel...veel...dan die onbenullige wegen in dat bos ginder in Vrankrijk... Onze kasseien liggen nochtans in de hoogste categorie van ons land, geroemd met de titel, de erenaam van nationale weg, en nog wordt hij niet geroemd. Het is nochtans de enige weg waarvan de garagisten die deze weg kennen aan al hun klanten zeggen deze te mijden, teneinde niet te veel werk en kosten te hebben aan uiteengerammelde wagens, wat ongetwijfeld een ten onrechte slechte naam zou bezorgen én aan de garagist in casu, én aan het merk van de wagen.
Ooit heeft een gesjeesde student een studie over deze weg gemaakt, en wetenschappelijk vastgesteld dat het niveauverschil van de ene kassei naar de er naastliggende kan oplopen tot 17 cm ! Het voortdurend bestuderen en dus gebruiken van deze weg heeft echter veroorzaakt dat de grijze cellen van deze student dermate door elkaar gerammeld werden, dat hij niet meer in staat was examens af te leggen. De man is ondertussen bijna 70 jaar, en werdt reeds diverse malen, door diverse professoren zelfs in het buitenland onderzocht op Parkinson, maar zijn ziekte, alhoewel hij ook voortdurend loop t te schudden en te beven moet een andere oorzaak hebben. Wij hier ter plaatse weten het wel, maar daar wij niet bevoegd zijn een diagnose te stellen, wordt er met onze mening uiteraard ook geen rekening gehouden.
Wij vermoeden dat deze weg haar oorsprong vindt in de nevelen der tijd, het is duidelijk dat deze ouder is dan de zo geroemde romeinse heirwegen, en wellicht uit het stenen tijdperk dateert ! Waarschijnlijk waren in die tijd de stenen niet zo rond en glad als nu, maar zoals we kunnen vaststellen aan de arduinen dorpels van oude kerken en andere gebouwen, slijt zelfs arduin ! Het is juist gezin dit slijtingsproces dat wij weten dat deze stenen daar moeten zijn gelegd in héél héél oude tijden. Bewonderens waardig is dat, ondanks die ouderdom, er geen putten in deze weg zitten van meer dan 30 cm diep ! Dit bewijst dat onze vroege verre voorvaderen reeds wisten hoe zij de onderbouw van de wegen moesten maken om te weerstaan aan de zwaar beladen karren die er op reden, en dat nog voor de karren als desdanig uitgevonden waren ! Wij zijn er dan ook van overtuigd, dat her en der, bedekt met de lagen aarde die oude ruïnes en dergelijke plegen te bedekken, er her en der nog dergelijke arctefacten moeten te vinden zijn onder meters dikke lagen aarde.
Wij, inwoners van deze streek, kunnen dan ook niet anders dan fier zijn op dit unieke bezit ! Wij stellen dan ook met aandrang aan al de politiekers die nu hopen op verkiezing voor, deze weg af te sluiten, te overdekken met een koepel, zodat zij gevrijwaard blijft voor de toekomstige bezoekers, die dan vanop de hoge bermen zouden kunnen neerzien op de fabelachtige wegenbouwkunst van onze verre voorouders.
Wij weten dat wij daardoor de noodzaak scheppen om een nieuwe weg aan te leggen, parallel aan deze oude baan, maar wij achten het gebruik van onze belastingsgelden voor de conservering van dit kunstwerk belangrijk genoeg om dit te bewerkstelligen.
Wij weten dat dit vlug moet gebeuren, want wij hebben al vastgesteld dat er hier en daar kasseien plots verdwenen zijn, ongetwijfeld gestolen door verzamelaars van artefacten. Bescherming dringt zich dus overwijld op.
Het zou ons dan ook, geachte lezers van dez blog, groot genoegen doen mocht gij ook aan de politiekers uit uw regio's er van overtuigen dat hier een dringend en noodzakelijke beschermingsmaatregel zich opdringt.
Wij danken u bij voorbaat voor Uw gewaardeerde medewerking in deze,
Hoogachtend,
de ouwe opa...
tot de volgende ?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten