donderdag, juni 07, 2007

bedriegers !

Ik heb een briefje van 2000 (tweeduizend) euro ontvangen van 't Vlaams balang, ik probeerde met dat briefje me lid te maken op hun bloed(en bodem)eigen tijdschrift, en ze aanvaarden zelf hun eigen geld niet! Schoon mannen !
Reclame.................................................
Als je in lang verleden tijden geen reclame wou zien, dan keek je naar onze nationale zenders, wilde je wel reclame zien (en goede programma's) dan keek je naar 'olland. Nu krijg je overal reclame aangeboden, met heelder pakketten, en moeten ze dus geen bang meer hebben dat je daarvoor naar een andere zender gaat, dus moeten ze ook geen goeie programma's meer aanbieden tussen de reclameblokken door...
Zowat het enige programma die geen heruitzending is, is het journaal, alhoewel ze meestal ook sterk trekken op voorgaande edities, en het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat ze ons soms slagvelden aanbieden uit een vorige oorlog, om een "nieuwe" te illustreren. Er is toch geen verschil.
Wel ten opzichte van de eerste en tweede oorlog, toen konden de generaals het zich nog permitteren om hele steden plat te smijten, de burgers te doden om de legers te dwingen zich terug te trekken, dat, dat alleen mag nu niet meer...Of ze moesten het doen waar geen journalisten het kunnen zien.
Al de andere programma's hebben we al lang geleden meermalen gezien. Nu en dan is er toch iets leuks te noteren! Je herinnert je nog wel dat ons bloedeigen vrt één zijn 50 jarig bestaan heeft gevierd met het 50 maal heruitzenden van al haar programma's? Welnu, ik zag in een winkel een dvd-pakket waarop je al die heruitzendingen nog eens rustig kunt bekijken. Het schijnt minder bijverschijnselen te hebben dan de normale slaappillen, maar je krijgt niet terug van den ziekenbuzze.
We waren eigenlijk gestart met reclame...En ook daar is veel over te vertellen, soms zijn er leuke bij, soms zelfs min of meer overtuigende, maar ook een hele boel waarvan een mens zich afvraagt wat de bedoeling is...
Neem nu die reclame voor een soort water...Je ziet een man die zingt, met een mooie basstem, hij drinkt van dat water, zijn kloten vallen af (dat zie je niet, maar je hoort het wel aan zijn stem die plots verandert in een meisjesstemmetje...) Wie wil er in godsnaam dat water nog drinken??? Tenzij je het krijgt voorgeschoteld van je vrouw...en wat moet je daarvan dan denken?????
En die reclame voor dat automerk...Je ziet een reus die gaat vissen, en die auto, van dat bepaalde merk als aas gebruikt...Idee niet slecht denk je, maar je ziet dan dat de mensen aan die wagen gaan HANGEN ! Vertwijfeld zoeken naar ook maar een deur om in te stappen??? Wie wil er nu een wagen waar je niet in kunt??????
En zo kunnen we honderden voorbeelden opnoemen...
Kijk, onze Bart is designer, en dat beroep zal wel in de verte familie zijn van de ontwerpers van die stomme reclamefilmpjes...maar geef mij dan maar een tapijten-zoon. Ik denk dat de meeste van de reclamemannetjes (of meisjes) hier of daar toch een vijs verloren hebben, of wel eigenaar zijn van een absurde geest.
Ik heb misschien al één keer iets gekocht door zo'n reclamefilmpje, maar dat filmpje was dan ook een van de weinige die toonde waarvoor dat produkt eigenlijk dient. De rest van die filmpjes geven mij alleen de tijd om te gaan plassen zonder ook maar één woord te missen van het gedeelte heruitzending van de uitzending van de vorige dag van familie....of van thuis, want daar is het idem dito. Ik hoor soms tot mijn verbijstering mensen panikeren omdat ze één uitzending van familie zullen missen...Als het maar één uitzending is, dan mis je bitter weinig! Het eerste deel (voor de plaspauze) is een heruitzending van de vorige dag, en het tweede gedeelte kun je morgen weer bekijken in wat dat het eerste gedeelte zal zijn...Weet je, als je tv kijkt, leer je zelfs op den lange duur die reclame spotjes te appreciëren,daar zie je veel vaker een iets nieuws. En stommer dan hetgeen ze nu bieden kan het toch niet zijn.
En ze zijn ook gezinsvriendelijk die tv-makers! In de namiddag zie je op je scherm allerlei vrij-scenes, en 's avonds na 21 uur geven ze dan een kinderfilm, zoals Shrekk...(Schrijfwijze?)Ik zal onze Bart onder zijn voeten moeten geven, hij is met zijn kinderen naar die film gaan kijken in de cinema ! Terwijl dit duidelijk beoordeeld wordt als een film voor volwassenen.

Ik kijk nu regelmatig naar de kotmadam. Bart vroeg de hoeveelste keer dat het was, ik kon hem in alle eerlijkheid antwoorden de 14° keer, maar de keuze is de kampioenen, en die heb ik al 21 keer gezien... Bart knikte, maar gaf zelfs geen reactie meer...We raken afgestompt. Nu geven ze al, blijkbaar met succes uitzendingen opgenomen ten huize van...waarbij we dan mogen meegenieten van het heerlijke leven van een strontrijke meneer en zijn gezin, of van een gezin dat zo jammerlijk plots tot armoe vervallen is (maar zich van alles kan permitteren - in armoede hé, in armoede!
Het schijnt dat "DE MENS" (wat is dat?) zich dan met die gasten kan vereenzelvigen...Dank, ik denk er niet over me te vereenzelvigen met een sammeke gooris of nog minder met een planckaert waar diverse vijzen uit gevallen zijn, toch als ik een oordeel mag maken op basis van de pilootfilmpjes die ze kwistig meesturen met de andere reclame spotjes...Spotjes, what's in a Name ????Het is inderdaad bespottelijk... En dat worden dan BV's...Beroerde Vlamingen?

Ik las in Netties (kan ik je aanraden! www.netties.be ) dat hij de test had meegedaan op vrt op wie hij zou moeten kiezen, en hij vaststelde dat hij al heel zijn leven op de verkeerde stemde, maar er is nog zo'n test van een dagblad, en hij vulde dat ook in, en dan moest hij op een heel andere partij stemmen??? Met andere woorden, ook die vragenlijsten zijn in werkelijkheid een betaalde reclamestunt, waarbij je, als je eerlijk antwoordt, je automatisch bij partij X terechtkomt...
Toen ik nog student was, verscheen er een boek "The Hidden Persuadations"(Ik hoop dat ik het juist schrijf) "De Verborgen Verleiders", waarbij men uit te doeken deed, hoe men reclame kon voeren op allerlei slinkse wegen, zo dat men de mens onbewust dreef tot wat dan ook. Eén klassiek voorbeeld was het invoeren van een tekt op één filmbeeldje, het oog zag niet dat er in de film een vreemd beeldje zat, maar het onderbewuste noteerde het wel, en reageerde op deze verborgen verleider...
Op basis daarvan zijn er wetten uitgevaardigd om dergelijke vormen van reclame uit te bannen, maar mij lijkt dat de invoerders van die vragenlijsten eigenlijk juist hetzelfde deden, en dus in feite op zijn minst moreel schuldig moeten genoemd worden !!!!!

Enfin, ik zal maar stoppen, ik kan alleen maar hopen dat je wantrouwig genoeg blijft om je eigen (echt die van jou, van je eigen gezonde verstand) inzicht te behouden, en verstandig genoeg bent om toch zo veel mogelijk van deze "verborgen verleiders" te herkennen...
Tot de volgende?

Geen opmerkingen: