Ik heb een heerlijke site ontdekt, iets om eens in rond te struinen...
Ik weet niet of je gelovig bent of niet, en eigenlijk doet het volgens mij niet ter zake, maar de site gaat wel over geloof... Het is een uniek document, waarin men de bijbel naast de koran stelt, en wel telkens onderwerp per onderwerp, zodat je kunt zien wat de bijbel zegt over een onderwerp, en wat de koran daarover zegt. Neem bv de schepping, eerst krijg je een kleine uitleg, en dan krijg je de teksten netjes naast elkaar. De site is niet pro bijbel of pro koran, neen, het poogt de zaken zo neutraal mogelijk naast elkaar te zetten.
Ik had al gehoord dat er heel wat stukken nogal sterk op elkaar lijken, ook gebaseerd zijn op dezelfde verhalen, maar het is echt verhelderend te zien hoe ze of identiek zijn, of waar ze van elkaar afwijken, en wat het verschil eigenlijk is.
Kijk maar eens op Bijbel & Koran, het is een nederlandse site. Ik heb hier de juiste naam: www.bijbelenkoran.nl . Doen zou ik zo zeggen !
Gisteren is Bart hier geweest en heeft een foto genomen van mijn laatste pyrografisch werk... Dus zal ik het u hopelijk binnen kort kunnen tonen op deze blog.
Ik heb over mijn pyrografie eens geschreven naar enkele producenten van vernis... Ik heb twee, drie problemen:
1)Als je vernist, dan wordt het hout altijd een tintje donkerder, wat de zichtbaarheid van de fijnste schaduwtonen in brandwerk ietwat verdoezeld
2)Als je hout (zelfs vernist) blootstelt aan licht, dan kleurt het hout vanzelf donkerder.
3)Bij het vernissen verdwijnen de niet sterk gebrande lijnen, sterker dan door punt 1 alleen kunnen verklaard worden...
Ik kreeg bijna per kerende antwoorden op mijn vragen ! En er zit een gedeeltelijke oplossing in vermoed ik, ik moet alles nog eens uittesten om zeker te zijn, maar het klinkt veelbelovend...
Hout zal altijd een tintje donkerder worden door het vernissen, er schijnen wel heel speciale vernissen te bestaan die dat niet doen, maar die zijn niet in de handel te verkrijgen en zijn niet zo resistent als gewone vernis. Dus dat euvel blijft.
Hout wordt duurder door de UV stralen in het licht. Er bestaan speciale vernissen die beweren dat euvel min of meer tegen te houden, maar dat zijn dan rode vernissen, dus ook niet bruikbaar.
Maar wat betreft de schaduwen kreeg ik wel een mogelijke tip ! Volgens de ingenieurs in vernissen, is het zo dat wateroplosbare vernissen ook de roetvorming oplossen en mee "uitsmeren"... Dat betekent dus dat mijn geliefde acrylvernis wellicht de oorzaak is van mijn probleem, en dat andere vernissen, niet op waterbasis, dit euvel niet zouden hebben...
Hopelijk werkt dat inderdaad zoals zij beweren ! Dan zouden een heel pak van mijn moeilijkheden verdwenen zijn ! Ik ga het in ieder geval eens proberen ! Als ik je later mijn laatste werk zal kunnen tonen, zul je zien dat voor dit werk meer dan ooit het belangrijk is dat lichte tonen zichtbaar blijven !!!
Ik had al veel eerder eens moeten mailen naar die vernisbedrijven.
Ik heb aan Bart een van de boeken die ik voor mezelf kocht getoond, een boek over Antoon Van Dijck, vooral over zijn etsen. Het is een prachtig boek, aan de onvoorstelbare prijs van nog net geen 5 euro! Bart die naar de academie ging om te leren etsen, zat vol bewondering voor het meesterschap van die mens en zijn confraters; ik ook, en ik denk dat een deel van die werken zeker materiaal bieden om ook eens in pyrografie te brengen !
Nu ik niet meer zo veel buiten kan, moet ik mijn inspiratie vooral zoeken in boeken en op internet. Gelukkig zijn beiden een onuitputtelijke bron van inspiratie. Soms volg ik deze nogal eens tamelijk letterlijk, soms (bij stadsgezichten bv) volg ik het beeld zeer precies, en andere keren gebruik ik som alleen de beelden als idee.
Je bent natuurlijk enigzins beperkt in je mogelijkheden, gewoon door de mogelijkheden van het medium op zich. Bij mijn laatste werk overschrijdt ik een beetje een grens, door in een pyrografie ook met verf te werken. Dat is geen nieuw idee, maar ik verwerk het wel anders dan de meeste anderen, ik verf niet de ganse tekening, maar slechts een of enkele elementen. Dit laat mij toe om dit sterk te belichten en naar voor te laten komen in bos van details. Het werk is desdanig gedetailleerd, dat anders het eigenlijke centrum van het beeld bijna zou verdrinken in de massa...
Vannacht heb ik redelijk goed geslapen, en ik ben dus al weer een stuk beter..
tot de volgende ?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten