donderdag, juni 07, 2012

reclame

Nederlands: Molen De Hoop, Elspeet, reclame bo...Nederlands: Molen De Hoop, Elspeet, reclame bord firma Sluis (Photo credit: Wikipedia)



Heb je ook een gloeiende hekel aan al die reclameboodschappen?
Nee, ik heb niets tegen kortingsbonnen en co, maar tegen de reclameboodschappen die ons moeten overtuigen om een of ander product te kopen, gewoonlijk iets wat we helemaal niet nodig hebben, of waar we echt geen behoefte aan hebben.

Of... wat nog erger is, die ons heel wat beloven, maar die het nooit waar maken. Mijn persoonlijke tophit ligt bij dat zalfje voor de pijn. Je ziet een man die zijn woonkamer aan het schilderen is in een afschuwelijke kleur (daar alleen al krijg je pijn van)... De man verft alleen een strook waar hij bij kan zonder zijn rug te buigen of zonder zich te moeten strekken... Idioot, maar dat zijn reclameboodschappen altijd. Plots komt daar zijn vrouw binnen gehuppeld. Je denkt: "VoilĂ , de reddende engel, zij zal de kwast vastnemen en het werk zelf doen", maar nee... Zij smeert de rug van manlief in met een zalfje. Je ziet de zalf (?) door de huid heen naar de pijnlijke zone trekken, en hopla, daar verft manlief in een enkele seconde heel de woonkamer, en zwaait van pure welbehagen in een summum van pijnvrijheid zijn echtgenote nog eens rond ook...

Pijn ken ik... En als je pijn hebt, dan zou je alles proberen, dus tegen beter weten in ook die zalf. Vergeet het... Het helpt dus niet. Wat eigenlijk te verwachten was, maar men richt de reclame heel doelgericht op mensen die pijn hebben, die dus alles zouden doen om maar wat verzachting te hebben.

Deze doelgerichtheid vind je bij de meeste vormen van reclame. Een toilet heeft nu en dan wel eens een minder leuke geur, dus zet men mensen in een ondenkbaar vuil smerig kot om aan te tonen dat hun middel daadwerkelijk de kwalijke geurtjes verdoezelt. Je kunt tegenwoordig geen toilet meer vinden waar niet een of ander middeltje te vinden is die reinigt, en/of een heerlijk geurtje verspreidt... Ons vader zaliger zei ooit: "Dat ding in het wc met dennengeur, dat is iets wat echt goed werkt. Ik heb nu het gevoel dat ik in een dennenbos heb gesch..."

Ik las dat er nu iets nieuws is uitgevonden, een stof die geuren weert. Vraag me geen uitleg, maar het komt er op neer dat we straks met zijn allen rustig windjes gaan kunnen en mogen laten vliegen in ieder gezelschap... Het windje zal of niet meer stinken, of meer nog, heerlijke geuren verspreiden. Mits je een onderbroekje draagt in de goed soort stof.

Mensen van mijn generatie herinneren zich nog dat er nog heel wat huizen waren waar het toilet buiten was, niet in de woning, en er was geen toilet met pot en waterspoeling, maar een plank met een gat in, en je hoorde alles vallen rechtstreeks de beerput in... Gek genoeg stonk dat niet echt. Het rook er wel, maar dat was veeleer een scherpe geur, niet iets dat zwaar rook. Het rook niet naar beer of aalt, dat ruikt maar als je er in roert. En wellicht hadden we toen ook nog niet die overdreven reflex tegenover de geuren die er nu eenmaal bij horen.

Het enige echte nadeel van dit soort toiletten was dat het buiten te doen was... Ik herinner me dat ik ooit op een koude winternacht met de diarree zat, en alle vijf voeten naar buiten moest rennen om op die ijskoude plank te gaan zitten rillen. En toch heb ik nog heimwee naar dat huis... Het eerste huis waar we woonden als jonggetrouwd echtpaar... Het huis waar we voor het eerst op eigen benen stonden.

Maar we hebben het over reclames...
Ergens heb ik er soms bewondering voor... Soms zijn de beelden mooi, knap gevonden en leuk. Maar dat is dan gewoonlijk omdat er eigenlijk geen echte boodschap is... Hoe kun je nu een reclame maken voor water? Je filmpt en bewerkt het filmpje zodat je baby's ziet dansen en springen... Heel leuk, maar uiteindelijk heeft dat niets te zien met een boodschap. Het is iets leuk binden aan het merk. Meer niet. Trouwens, water is water.

Laatste waren we op zoek naar wat spuitwater, want Anny heeft 's nachts altijd dorst en in een vakantieverblijf heb je dat meestal niet bij je... Tot mijn verbijstering zag ik op verscheidene soorten van water vermeld dat het geschikt was om babyvoeding mee te bereiden. Is niet ieder water geschikt ? Water in de echte zin van het woord, zuiver, helder, reuk- en smaakloos? Volgens deskundigen is het water uit het kraantje minstens even goed, in veel gevallen zelfs beter. Waarom koopt men dan al dat gebottelde water ???

Ach, we leven in een gekke maatschappij... Kijk naar de merkenkledij, kijk naar... bijna om het ven wat, en je kunt het binden aan een of andere reclame... Voor mij is die reclame een overbodig iets, iets wat er alleen is, omdat het product op zich zichzelf niet verkoopt door zijn nuttigheid of noodwendigheid...
En toch... heeft het invloed.
Je kunt het niet ontkennen.
Gek !


tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: