Image by aa.tee via Flickr
Het zal wel des mensens wezen, dat men altijd alles wil kunnen uitleggen...Het is een erkend feit dat er blijkbaar al altijd en overal een soort drang naar godsdienst, religie, spiritualiteit en dergelijke is geweest. Zelfs in de oudste culturen zijn die zaken terug te vinden.
Dus is men die drang gaan onderzoeken, en ja hoor! Als je ergens een of andere kwab aan het slaapbeen magnetisch stimuleert, dan ervaren de slachtoffers een spirituele ervaring, soms zelfs een gevoel van echte godservaring.
Dus de religie zit hem in die kwab.
Gek genoeg bestaan er gradaties in, en er zijn zelfs mensen waarbij die kwab helemaal geen reacties in goddelijke zin oproept. En er zijn zelfs wetenschappers die dan weer beweren dat het onderzoek fout is gevoerd, en dat die kwab niet bestaande is...
Nu ja...
ik zou zeggen:
terug naar af...
En of die kwab er nu al dan niet is, of de godsdienstigheid ook een lichamelijke regeling kent of niet, doet dat er eigenlijk iets toe? Je zou zelfs de vraag enigszins kunnen omkeren, en de vraag stellen of "de" God dan niet meteen een automatiekje heeft ingebouwd om zich verzekerd te weten van eerbetoon...
Ik denk dat het eerder iets anders is... Er lijkt een sterke band te bestaan tussen godsdienst en gemeenschapszin. Dus is het best mogelijk dat we evolutionair een voorkeur geven aan de mensen met een sterke vorm voor gemeenschapszin, en als dat -al dan niet terecht- door de mens aan een religie wordt gebonden, dan kan dat elementje net zo goed in de evolutie meegenomen zijn.
Maar dat neemt dan niet weg - integendeel- dat er een echte en sterke overtuiging vastligt dat er na de dood een ander leven is. Als dat enkel een overtuiging is, en geen feit, wat doet dat er dan toe ? Niets, want ook nu zijn we ons met zijn allen heel goed bewust van het feit dat er geen bewijzen zijn van dat andere leven. Het is een soort collectieve hoop, en hoop...doet leven?
Ik ook, ik hoop op een ander leven, en vooral op een leven in gelukzaligheid. Maar ik heb daar al heel dikwijls over zitten nadenken. Nu is dat iets wat je de facto niet echt kunt beredeneren, maar ik heb ook de vraag omgekeerd... Stel dat er na de dood niets is, wat dan? Wel, dan is er ook niets om bang van te zijn, want niets is überhaupt ook geen angst. Maar er is dus geen enkele zinnige "behoefte" aan dat eeuwig leven, van waar komt dat idee dan ?
Ik denk dat we misschien iets van de sluier kunnen oplichten, door te luisteren naar de BDE-gevallen, de gevallen van Bijna Doods Ervaringen. Mensen die eigenlijk dood waren -technisch gesproken-, en er dan plots toch nog door kwamen. De meesten van die mensen hebben een ervaring van extrasensorisch uittreden, een ervaring die de gewone wereld overstijgt, een contact met reeds doden en noem maar op. Bijna iedereen die een dergelijke ervaring kende is veranderd, heeft een totaal andere kijk op de wereld gekregen, en de dood is plots niet meer afschrikwekkend, niet meer het einde... Wellicht zijn dergelijke ervaringen ook vroeger voorgevallen, en is de ervaring van die mensen een stukje van de bron van "de" godsdienst?
We zullen het nooit weten, maar het zou een uitleg kunnen vormen voor dat geloof aan een eeuwig, een ander leven, na dit.
Sommigen zien in die ervaringen net een bewijs van dat eeuwig leven, anderen stellen vast dat er op dat moment een plotse verhoogde hersenactiviteit is vast te stellen, vermoedelijk te wijten aan het zuurstofgebrek, een reactie, een tegenspartelen van de hersenen tegen de zuurstofloze dood als het ware. Maar het ene sluit het andere ook hier weer niet uit.
Voor zover we kunnen vaststellen zijn wij de enige zoogdieren die religie kennen. We hebben tenminste nog nooit enige vorm in die zin kunnen vaststellen bij dieren. Maar wij zijn ook de enigen die een volwaardige spraak hebben, en die meer kunnen uitdrukken dan zuivere materiële dingen.
Met andere woorden, wat men ook doet, we blijven op een bepaalde manier ter plaatse trappelen. En weet je, dat is net het mooie er van... Je moet geloven... en hopen... en om die hoop waar te maken leven met liefde voor de naaste...
En zijn we dan niet weer net waar we begonnen zijn?
Geef nu toe, als we het zouden weten, dan hoefde er geen geloof, alleen maar erkenning.
En dat is veel minder beklijvend, het kleeft minder...
En welk geloof is het goede ?
Naar mijn gevoel geloven de meeste mensen in het geloof van hun cultuur... Mocht ik in Benares geboren zijn en wonen, dan was ik nu wellicht een Hindoe. En dan vond jij me een heiden. Misschien ben ik dat op een bepaalde manier ook wel... Ik ben nu eenmaal iemand die niet zo maar op het voorgelegde paadje wandelt, ik negeer wel eens het bordje "verboden op het gras te lopen" (immers die het bordje daar plaatste liep ook op het gras)...
Maar ik voel me kiplekker in mijn sas met dit oeverloos gezoek, want ook ik zou zonder al die vraagtekens geen geloof van doen hebben...
tot de volgende ?
2 opmerkingen:
Hoi Toon, ik heb daar ook regelmatig over nagedacht: dat de cultuur vaak bepalend is voor welk geloof je aanhangt. Ik reken hierbij op een rechtvaardig God die weet dat het voor de een makkelijker is om christen te worden, dan voor de ander.
Hoewel... als ik naar mezelf kijk... Ik kom uit een puur atheïstisch gezin en toch ben ik tot geloof in Jezus gekomen.
Ook is er een opvallende beweging onder moslims te zien. Daar verschijnt Jezus "zomaar" aan veel van hen in de slaap.
En dan hebben we nog de Bijbel. We staan dus ook weer niet zomaar, zonder iets, op aarde, zodat we geheel aan onze eigen inzichten zouden zijn overgeleverd.
Zomaar wat overpeinzingen Toon. Succes bij je verdere zoektocht!
Gr. voor jou en Anny
Een verstandige opa dus... soms gaat
het gewoon "boerenverstand" voor op alle filosofie.... ten andere, de meeste filosofie kan ook het gewoon "boerenverstand" soms eens goed gebruiken. Niet dat ik Toon een boer vind, alleen dat Toon op de grond blijft en zijn logisch verstand gebruikt om de bomen in het bos te zien.
Een reactie posten