Reeds zaterdag, tijdens de Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen, hoorden wij alle vijf voeten de sirene van de ambulances... En we lazen een berichtje bij Het Nieuwsblad, dat er verschrikkelijk veel wielertoeristen in Oudenaarde in de spoed belandden...
En gisteren tijdens de echte Ronde van Vallen, bleven ze maar vallen...
Eerst lachte ik er nog wat mee, "zo zien we nog eens wat...", maar als je ze daar ziet krimpen van de pijn, dan is er geen lachen meer. En als je dan hoort van het dametje dat nog steeds in kritieke toestand lag (gisterenavond), dan is er helemaal geen neiging meer tot lachen.
En het is heus niet alleen in de Ronde dat ze vallen, ik kijk niet veel TV, maar meestal kijkt Anny, en dan hoor ik de TV, en hoor ik het commentaar, en soms lijkt het niet meer op een koersverslag, maar op een ongevallenreportage...
En dan moeten wij ons toch wel eens afvragen wat er mis is.
En naar mijn gevoel is er héél wat mis !!!
Wij hebben die verdomde verkeersdrempels in alle soorten en alle maten, wij hebben de toestand van sommige wegen, maar vooral hebben wij het materiaal waarmee men koerst... De fietsen van Carbon zijn niet zo stevig als een metalen fiets (tenzij men ook die zo licht gaat maken dat er geen stevigheid meer mogelijk is)... Ik heb hier in Mater ooit een wielertoerist zien vallen in een bocht op de kasseien, niet omdat hij weggleed, niet door een stuurfout, maar omdat zijn fiets gewoon midden door brak...
Ik heb hengels in carbon, heerlijk materiaal om mee te hengelen, maar ook heel breekbaar ! Je moet heel goed weten dat je er geen sterkere nylondraad moogt gebruiken dan aangegeven, of de stok kan gewoon breken onder de spanning die iets hoger is dan het materiaal aan kan. En let heel goed op, dat je niet per ongeluk op een stok trapt, want gegarandeerd dat je grote kosten hebt !
Carbon is heel sterk, tot aan zijn limiet... Maar in een koers worden krachten ontwikkeld, die soms in een richting trekken of duwen op het frame, die niet is voorzien door de ontwerpers...
Maar het is niet alleen het frame, ook de wielen, de spaken, de ketting en de tandwielen worden steeds maar lichter, steeds maar dunner... en dus ook steeds maar gevoeliger...
Heb je al eens gekeken naar een peloton marcherende soldaten ? Die mannen lopen netjes op rechte lijnen, zowel van voor naar achter als van opzij bekeken. Ze stappen ook netjes in de maat. We denken soms dat dit een kwestie is van het demonstreren van tucht, maar het is wellicht ontstaan om op een efficiënte manier een grote groep mensen zo snel mogelijk te verplaatsen. Als je netjes marcheert, dan kun je niet op de hielen van je voorganger trappen, want die zijn rechtervoet is net op het moment dat de uwe er aankomt, ook weg ! De enige uitzondering, waarbij men het marcheren achterlaat, is bij het oversteken van een brug. Daar mag men niet in cadans stappen, want deze cadans zou kunnen worden overgenomen door de brug, en het materiaal is daar niet o voorzien.
Vergelijk dit nu eens met een peloton wielrenners...
Allemaal door elkaar heen, zonder afstand, zonder rekening te houden met voor of achter, links of rechts, manoeuvrerend naar eigen inzicht, en de ander moet maar zien dat hij weg is. En die daarnaast. En die daarnaast, en die derde, die reed net op de kant van de weg en sukkelt nu de gracht in.
Wielrenners hebben geen discipline, geen oog voor hun medemens. Zij rijden in een dichte tros bij elkaar, ieder als individu, zonder rekening te houden met de groep.
Misschien zeg ik het wat scherp, maar dat is toch het beeld dat je krijgt als je de beelden vanuit de helikopter ziet, en als je van uit de lucht de valpartijen ziet.
De commentator deed de suggestie dat men het peloton moet beperken... Maar als de renners niet zichzelf enige discipline opleggen, dan blijft het gevaar even groot !
Je kunt makkelijk met zijn tweeën zijn, en je makker in de gracht duwen !
Nee, ook fietsers moeten leren enige discipline te betrachten !
(En meteen weet ik waarom alle automobilisten zo kwaad zijn op de wielertoeristen ! Als ze op de baan zijn, hebben ze ook ten opzichte van het andere verkeer geen enkele discipline ! Zij rijden alsof ze daar helemaal alleen zijn op de baan !)
We kunnen in het vervolg, bij de bookmakers gaan wedden over het aantal valpartijen in een koers, over het aantal renners dat door valpartijen de koers moest verlaten...
En dan kan er hier een duistere Chinees renners komen omkopen om nog wat meer onverhoedse zwenkbewegingen te maken in het peloton...
djudedju...
Val, valler, val-lust...
Boudewijn De Groot moet de tekst van zijn liedje dringend aanpassen, niet meer zingen over de voetballer "ze schoppen hem misschien half dood", maar over de fietser "ze fietsen hem misschien van de gracht in de het kanaal.."
tot de volgende ?
1 opmerking:
Het materiaal wordt steeds beter. En dientengevolge de snelheden hoger. Tel daarbij op dat de belangen steeds groter worden waardoor er steeds meer risico wordt genomen en het valt niet meer te voorkomen dat binnenkort regelmatig dodelijke aflopen zullen voorkomen.
Misschien moeten we de eenheidsfiets introduceren. Een stadsfiets met brede banden en terugtraprem waarop iedere coureur dezelfde kansen heeft, waardoor de beste wint.
Groetjes voor jou en Anny,
Henk
Een reactie posten