zondag, juni 21, 2009

Het discriminatielampje brandt niet eens rood !

Jewish neighborhood @ Antwerp, BelgiumImage by Remon Rijper via Flickr

Een Joods gezin in The United Kingdom heeft klacht neer gelegd tegen zijn buren? omwille van een automatisch aanfloepend lampje met een bewegingssensor...
In de gang van het appartementsgebouw werd een lamp met bewegingssensor uitgerust, om elektriciteit te besparen. Maar een Jood mag op de sabbath (van vrijdagavond tot zaterdagavond) geen licht aanmaken, dus kunnen de twee tijdens de sabbath de deur niet uit. De vierendertig andere bewoners van het gebouw weigeren de sensor uit te schakelen tijdens de sabbath.
De Joden voelen zich nu gediscrimineerd en hebben klacht neergelegd bij de rechtbank.

En zo komen wij op discriminatie...
Gisteren hebben wij het gehad over kapitein Keble (of was het eergisteren???)die spruiten duivelse groenten noemt, en die groente dus verbiedt op zijn schip. Is dat discrimatie ?
Ga ik winkelen in Auchan (en wellicht ook in andere grootwarenhuizen, dan zie ik daar een afdeling die Halal is. Daar liggen net dezelfde schaapskoteletjes als in het niet halalle gedeelte, maar ze zouden volgens een bepaald ritueel gesslacht zijn... Aan het vlees zie je dat niet. Of er per ongeluk al eens een pakje van het ene rek in het andere verdwaalt, is helemaal niet uit te sluiten.
Ik las dat in een deel van de Vlaamse zwembaden, er aparte dagen zijn voor de moslimdames...
En zo kunnen wij heelder bladzijden gaan vullen, met allerlei maatregelen opdat we toch de andere medemens niet zouden krenken in zijn zeden en godsdienst, zijn kleur en wat nog allemaal...
Ik lig er niet wakker van, ik vind dat negerinnetje uit onze straat net zo goed een buur als de anderen, met uitzondering van mijn twee werkelijke buren, want daar heb ik echt contact mee, daar doe ik meer mee dan alleen goedendag en goedenavond zeggen, en eventueel eens over het weer praten. Want dat is de realiteit, van heel mijn buurt ken ik alleen mijn buren redelijk goed, nog enkele anderen vanuit het feit dat ze de ouders zijn van kinderen die kind waren in de tijd dat mijn kinderen ook kind waren... en die hier nogal wat uurtjes binnen zaten te spelen. Die ouders kwamen ze dan hier soms zoeken, daar ken ik die ook wat beter van dan de anderen, anderen die ik alleen van gezicht ken, en zelfs niet allemaal... Soms zie ik iemand waarvan ik denk, die heb ik hier nog nooit gezien... Maar voor mij zijn ze allemaal buren, welke politieke kleur ze ook hebben, welke huidskleur ze ook hebben en of ze vriendelijk zijn of anders... (Dat laatste vind ik veel belangrijker dan hun huidskleur), dus, ik wil maar zeggen dat wij hier, in ons kleine dorp, niet echt ervaring hebben met discriminatie.
Wij zien dat probleem als iets van een andere planeet, als het ware.
Dat maakt dat wij er misschien een nog ongeschonden kijk op hebben, maar het zal ook wel betekenen dat wij er niets van kennen.

Maar voor mij is het belangrijk dat je een samenleving hebt en houdt! En dat is volgens mij de kern van de zaak.

In het geval van het lampje bij de Jood, zou ik de Jood ongelijk geven, gewoon op basis van het feit dat alle andere inwoners van het betreffende gebouw, op basis van besparingen en op basis van ecologische redenen, opteren voor behoud van het systeem. In een samenleving kan het alleen maar goed gaan als je de democratie respecteert, en dus heeft de meerderheid gelijk, ook al vind je zelf dat het niet zo is, je moet de meerderheid volgen. Dat is een basisbegrip in samenleven.

Als ze in een stad een namiddag de zwemkom sluiten voor niet islamvrouwen, dan kan dat alleen als de meerderheid van de bevolking van de stad zich daarmee akkoord verklaart. Is de meerderheid daar tegen, dan kan het niet. Punt.

Men kan dan als nog opteren voor het bouwen van een zwemkom er bij, betaald en onderhouden door die moslims. Want dan is het hun eigendom, niet van de gehele gemeenschap, maar alleen van hun gedeelte van de gemeenschap.

Iets anders is het dragen van uiterlijke tekenen van je geloof of je ongeloof. Wij hebben in onze maatschappij al altijd het dragen van een kruisje, of van medaillekes van heiligen getolereerd, dus moeten we ook dergelijke dingen tolereren van andere godsdiensten. (Er is een uitzondering op, waar het gaat over klederen die identificatie onmogelijk maken, of het dragen van wapens, ook al hebben die een of andere godsdienstige waarde) Maar voor de rest, ik heb er geen problemen mee dat men een hoofddoek draagt, ik heb de tijd nog meegemaakt dat ook onze vrouwen niet in de kerk binnenmochten zonder het hoofd te bedekken, en mannen mogen er niet in met bedekt hoofd.

Dat zijn volgens mij dingen die tot de persoonlijke levenssfeer behoren, en die niemand hinderen. Je kunt er andere ideeën over hebben, maar voor de rest laat dat je koud.

Waar we meest over horen zijn echter andere dingen, dingen waar het gaat over bendevorming, over bedreigen, over erger zelfs... Wel, daar is het ook weer poepsimpel! Het gaat over een samenleving, en wie niet wil samenleven binnen de door de samenleving opgelegde regels, die hoort er niet, en die moet zich aanpassen of een maatschappij zoeken waar ze wel dergelijke dingen tolereren.

Kortom, er is in feite maar een leiddraad, dat is respect voor de samenleving, de maatschappij in zijn geheel, op democratische basis. Wie dat niet respecteert, kan moeilijk zeggen dat hij gediscrimineerd wordt! Want anders verlaat je het idee van democratie !

Een van de "negatieve" aspecten van godsdiensten, is dat ze ook regels opleggen die ingrijpen in de samenleving. Dit was vroeger zo met het Kristelijke, dat is nu met Joden en Islam nog zo. Als we godsdienstvrijheid waarborgen, dan kan dat maar in die mate dat die godsdiensten ook de democratie van die maatschappij waarborgen. Vroeger was de vrijdag bij de Kristenen de dag dat alle vlees verboden was, maar je kunt dat niet opleggen aan hen die er niet in geloven. Dus de Kristenen konden dat alleen doen, indien zij daarmee de rest van de maatschappij niet hinderden. De Jood mag zijn sabbath houden, maar alleen in die mate dat hij de maatschappij niet hindert. De maatschappij moet hem die vrijheid laten, in zoverre dat dit hun rechten niet aantast.
Het kan dus perfect.
Zonder veel moeite.

Waarom maakt men het dan zo moeilijk ?

Om Gods wille, om Allah's wil en om Jahweh's wil, is het echt niet mogelijk elkaar te respecteren? Het zijn drie godsdiensten, die alle drie beweren dat er maar één God is, dus moet het wel over dezelfde God gaan, denk je echt dat die zo erg met zichzelf in de clinch ligt???
djudedju

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: