Je zult je wel herinneren dat ik meestal de dinsdag ga vissen...Dus was ik niet verwonderd dat ik een telefoontje kreeg van Luc...Maar Claude komt, dus het vissen moest wijken, maar niet voor lang, morgen gaan we vissen. Ik vermoed dat we nu eens naar Wannegem zullen gaan, in 't park was het wat flauwkes om het zacht uit te drukken.
Ik zal in ieder geval mijn nieuwe hengel kunnen uit proberen ! Ik heb al de "aapjes" aangebracht. Aapjes zijn twee tegen over elkaar staande haakjes aangebracht op de hengel. Daar kun je de lijn aan bevestigen en door het opdraaien over de aapjes kun je de lijn naar behoeven korter maken tot de gewenste lengte. De naam aapjes haalde ik uit de encyclopedie voor de hengelaar...'t zal dus wel juist zijn...
Dat is voor mij ook het bewijs dat de hengel nooit gebruikt is geweest, er was geen enkel systeem voor de bevestiging van de lijn voorhanden...Plus natuurlijk het zichtbaar nieuwe...
Ik moet deze voormiddag nog wat boodschappen doen, want ik moet achter "stuten en toespiezje" tegen dat Claude komt.
Ik vraag me af wat de nederlandse lezers hier van maken? Ter verduidelijking, dat is westvlaams voor boterhammen en beleg (=toe-spijs). Nu voel ik mij helemaal niet belemmerd in mijn gebruik van vlaamse woorden in mijn teksten, ooit, in een ver verleden toen ik nog fit en gezond was, ging ik nu en dan in Nederland wandeltochten maken...Nederlanders hebben ook hun dialecten, en ze zijn even (on)duidelijk als de onze...
Vandaag ziet het weer er niet zo lekker uit, het is bewolkt, en het is een koude wind.
Hopelijk is het morgen beter om te gaan vissen.
Mijn tekening op bestelling voor Luc (courgette) is naar mijn gevoel bijna-af. Bijna af wil zeggen dat ik nu de tekening enkele dagen laat liggen, en mijn geest er van weg neem ('k weet het dat klinkt absurd) zodat ik binnen enkele dagen de tekening weer als nieuw kan bekijken. Dit is een soortement rijpingsproces...en soms geeft dit aanleiding tot bijkomende accenten in en aan de tekening. Soms ook niet, soms lijkt het "af", en soms klikt het helemaal niet, dan is het ook af, maar krijgt het van mij een onvoldoende. Maar dat is een strikt individuele interpretatie, want soms krijgen deze tekeningen dan veel goede kritieken van anderen. Kunst is nu eenmaal de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie... Alhoewel die omschrijving mij niet 100% voldoet. Voor mij wordt het pas kunst met grote K als "de massa" werkelijk met emotie geslagen wordt.
Nu zijn er mensen die totaal geen gevoel hebben voor kunst, maar de meerderheid voelt toch wel "iets" aan als ze in contact komen met "KUNST". Bijna iedereen voelt "leven" in de werken van Rodin, en zelfs een onverschillige wandelaar keert zich nog eens om om het beeld ook van de andere kant te bezien.
Ik noem hier Rodin, maar ik kan honderden namen hier invullen...Voor mij is een kunstenaar de man (vrouw) die er in slaagt één werk te maken die emotie losweekt bij een heleboel mensen... een grote kunstenaar heeft verschillende dergelijke hoogtepunten gemaakt!
Dat kun je niet als je je vastpint op de allerindividueelste emotie...de emotie moet juist overgebracht worden door de kunst ! Als je in literatuur niet er in slaagt de lezer mee te trekken in het boek, dan moet je het niet uitgeven ook, dan is het alleen voor jou ogen alleen bestemt, en geen Kunst ! Dat geldt evenzeer voor muziek, beelden, schilderijen, gebouwen en noem maar op !
Wanneer wordt een stoel design ? Op het ogenblik dat je er in slaagt een zitmeubel te maken dat uitnodigt te zitten en je terzelfdertijd er in slaagt de blik van de mensen zo op het meubel te vestigen, dat ze het echt be-kijken, be-wonderen, dat je echt zit-Kunst hebt gemaakt.
En kijk maar, als je heel oude stoelen ziet, dan zie je, door alle tierlantijntjes van houtsnijwerk en bekleding, of het een Stoel is, of gewoon een stoel... Laatst zag ik op tv in een verkoopszaal een plastic stoel verkopen voor een enorm bedrag, maar het was dan ook een Stoel, iets dat werkelijk oog- en lijf- strelend is en altijd blijft.
Daar heeft mode geen vat op ! Kijk maar eens naar sommige van de tekeningen in de grotten van Lascaux...Daar weet men op geen 1000 jaar hoe oud ze zijn, maar er zijn er bij, waar je nu nog vol bewondering voor stillestaat ! En zie je hoe die onbekende kunstenaar uit het stenen tijdperk invloed heeft uitgeoefend op een Picasso ? Hoe die heel oude kunst lang voor de abstractie ooit een naam kreeg, er in slaagde het idee van macht te abstraheren in die stier ???
Ik weet het, ik ben op dat stuk een beetje gek, ik kan dagen zitten kijken naar de kunst van de afrikanen, de maya's en azteken, en de gelijkenissen zien, en zien hoe "Mooiheid" nogal dikwijls leidt tot gelijkaardige oplossingen in de weergave. Moet je ook eens doen, en je moet eens proberen "dat" af te tekenen...te verwerken, te beleven...en je klein voelen tegenover die "wilde" van toen...
Ik zit weer op mijn stokpaardje...tot de volgende ?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten