English: A simple diagram of a road bicycle drivetrain, derailleurs, right crank, and outline of the frame. I've traced a photo of my road bike, with a mostly Shimano parts: a 600 rear derailleur, 8 speed cassette, 105 octalink double crank, and 105 front derailleur. (Photo credit: Wikipedia) |
Sturmey Archer hub ad (Photo credit: elliottzone) |
Die fiets had dus versnellingen, drie stuks om precies te zijn.
Vandaag rijden hier honderden en honderden versnellingen voorbij, want een beetje fiets heeft er nu eenentwintig.
Van een héél kleintje, tot een héél grote, en van alles er tussenin.
Het leukst is een derailleur als je een nieuwe band moet steken aan het achterwiel, waar een heleboel van die tandwieltjes en accessoires zitten in de weg te zitten...
Dan zie je de would-be renners sukkelen en hoor je hen allerlei vrome schietgebedjes richten tot de Grote Wielrijder hier boven...
Maar troost u, beminde sukkelaars, ik zag onlangs een reclamefilmpje over een totaal nieuwe band ! Die band was niet een ding om rond je velg te trekken, maar gewoon een soort buis die aan weerszijden dicht gemaakt was. Je maakt de buitenband aan één kant los van de velg, haalt er de oude band uit (je mag die stuksnijden om zo niet je wiel uit te moeten halen), je pomp lichtjes de buis (band) op, stopt het ventiel door het voorziene gaatje, draait die vast. Dan duw je de buis in de velg, je trekt de velg weer op het wiel, band opblazen en klaar is kees.
Geen gepruts meer met derailleur en kabeltjes...
Trouwens, er is iets mis met de bandenindustrie in dit fietsenland !
Heb je al gezien hoe vaak je would-be wielrenners aan de kant van de weg ziet staan om een nieuwe band op te leggen? (Ze weten dus wel degelijk dat er ook een kant aan de weg is !)
Blijkbaar zijn de banden of van een belabberde kwaliteit, of kiest men de verkeerde soort banden voor het werk dat men er mee wil doen.
Als je praat met die mannen, dan blijkt dat zelfs kleine steentjes genoeg zijn om een gat in die dunne banden te prikken. Waarom neem je dan zo'n dunne banden ? Dikke banden wegen meer, en ieder gram moet je meeslepen... Dat blijkt dan ook de verrechtvaardiging te zijn, om midden op de weg te rijden... daar liggen minder steentjes !
Volgens dezelfde mannen (en vrouwen), blijken fietspaden bij uitstek verzamelplaatsen van kiezelsteentjes, dus fietspaden zijn zeker te mijden...
Voila, nu weten we het !
(Maar waarom zagen ze dan altijd om fiets paden te krijgen? Ach ja, 't is waar, dan liggen er geen steentjes meer op de baan...)
Als ik het goed begrepen heb, dan rijden die mannen met de fiets om hun conditie aan te scherpen.
Mag ik dan eens vragen: "Mocht uw fiets enkele grammen meer wegen, door gebruik te maken van degelijke banden, zou u dan niet nog meer, nog beter aan het trainen zijn, uw spieren aan het sterken zijn?"
Ach, denk je dan, hij is weer aan 't zagen over die wielerterroristen... Ik moet tot mijn verontschuldiging zeggen dat ik vandaag niet veel anders zie dan wielrijders... De inspiratie ligt voor de hand.
Morgen wordt het héél anders, dan passeert de koers der koersen hier aan mijn deur ! Dan staat heel het gebuurte voor zijn deur om te kijken naar de koers en naar de volgwagens. En onmiddellijk daarachter wordt het levensgevaarlijk ! Dan snorren de liefhebbers met de wagen (!!!!) van de ene helling naar de andere, om ze nog eens te zien voorbijkomen, en nog eens, en nog...
Kortom, het is beter thuis te blijven, vandaag en morgen.
Maar vandaag moet ik, hoe dan ook, naar buiten. Ik moet naar de begrafenis van Roland...
Het wordt puzzelen om de veiligste weg te vinden !
Morgen is het Pasen: Allemaal een Zalig Paasfeest !
tot de volgende ?