maandag, december 03, 2012

Tombe la neige...

English: GSM Fantasy, picture taken in Belgium...
English: GSM Fantasy, picture taken in Belgium Français : GSM fantaisie, photo prise en Belgique (Photo credit: Wikipedia)
Toen ik deze morgen het rolluik in de kamer van Koen omhoog trok, was er nog niets te zien. Toen ik een minuutje later daar kwam om mijn morgen-turn te doen, was het volle bak aan het sneeuwen, en de baan zag al wit.

Het sneeuwt !
Eigenlijk is het zo net weer gestopt; maar het moge duidelijk zijn: de winter kondigt zich nu echt aan ! Alhoewel de weerman en weervrouw ons melden dat het straks weer herfstfstfst is...

Een heel gek verschijnsel met de eerste sneeuw: mijn lindeboom had nog een pak bladeren, maar dat klein beetje gewicht van de sneeuw was er blijkbaar te veel voor... Nu kun je makkelijk het restantje aan bladeren tellen, hier en daar nog eentje....

De lucht is grijs.
Er zit zo te zien nog een en ander in, wordt het geen sneeuw, dan mogen we regen verwachten !

Vanmorgen gehoord op de radio, en gisteren al eens gelezen op mijn kwampjoetertje: het sms-je is 20 jaar oud.
Op de radio deden ze een interview, waar uit bleek dat bij jonge mensen 5.000 ja zelfs 10.000 sms-jes per maand heel gewoon waren... Wat vertellen die lui elkaar allemaal via die onnozele tekstjes in een bijna onbegrijpelijk taaltje?
Het bleek heel simpel te zijn, ieder verandering in het dagelijks gebeuren werd door gezonden als wetenswaardig... Nu ben ik in Leuven toegekomen, Nu ben ik uit het station, ik zit op de bus... ik heb vanavond spaghetti gegeten, het is weer niets op TV...
Het doet me wat denken aan de gesprekken thuis. Zo van die korte mededelingen, waarvan je weet dat je partner de rest wel kan zien... Maar bij SMS zie je elkaar niet, vandaar de voortdurende stroom berichtjes om toch maar in "gesprek" te blijven???

Nu, ik heb het al geschreven, ik heb iets tegen de GSM, dus ook tegen die SMS-jes. Op zich is het best een belangrijke en goede uitvinding, die de mens in staat stelt elkaar te bereiken waar hij of zij ook is... Maar de praktijk is heel wat anders geworden. De GSM heeft het bezoek vervangen, heeft het normale gebabbel van buren en familieleden vervangen. Ik kan me niet van de indruk ontdoen, dat er echtelingen zijn die meer met elkaar praten via de GSM dan wel gewoon als ze bij elkaar zijn.
Ik noem dat telefonitis...

Het is geen uitbreiding van gesprekken, het is een vervanging.
Ik vraag me af of er niet bij zijn, die spreken als je in elkaars ogen kijkt, heel benauwend vinden.
En ik vind het strontvervelend als ik, als wildvreemde buitenstaander, verplicht ben een half gesprek te volgen. De andere helft hoor je meestal niet, omdat het toestel gelukkig meestal niet zo luid kwaakt dat je ook dat kunt volgen...

Wat nog veel gekker is, is het feit dat de meesten niet lijken te beseffen dat hun gesprekspartner hen niet ziet... Je moet eens kijken naar die GSM-ers... Er zijn er heel wat bij die hun gesprek onderlijnen met gebaren. Voor wie zijn die bestemd ??? Voor het publiek ? (Ook leuk: ik hoorde onlangs een dametje overschakelen van luidop tateren naar een bijna fluistertoon voor een héél vertrouwelijke mededeling... in het warenhuis ????)

Ik heb altijd het onwennig idee, dat ik ergens binnendring in de privésfeer als ik moet luisteren naar zo'n gesprek. En wellicht zijn er bij die luide tateraars heel wat lui die staan op hun privacy...
djudedju...

Ik ben nog opgekweekt in de tijd dat je alleen mocht telefoneren als het echt nodig was, want telefoneren was duur, en je betaalde per tijdseenheid, dus moest je het kort maken. Nu lijkt prijs helemaal geen rol meer te spelen. Ik vind telefoneren nog altijd veel duurder dan gewoon spreken, dus telefoneren doe je alleen met mensen die zo ver weg zijn, dat het nog duurder is om de verplaatsing te maken. (Maar ook afstanden lijken niets meer voor de jonge mensen in deze tijd: Een dagje Ardennen dat is toch maar 350 kilometer... Ik heb de gekke gewoonte om nog steeds prijzen in Euro om te rekenen naar de vertrouwde Frank... en afstanden uit te rekenen naar de tijd dat je nodig hebt om er naar toe te stappen.. en dan zijn de Ardennen heel ver weg.)

Ik mag daar echter niet van praten, of ik ben weer "van den ouden bak"... Opa is blijven hangen in the sixties...

Ik vraag me af waarover mijn kinderen zullen blijven hangen binnen een jaar of dertig... Wat zal er in die tijd weer allemaal bijgekomen en/of veranderd zijn ?
Ons moeder zaliger zou zeggen: " 't Zijn allemaal geleende broodjes.", waar mee ze wilde zeggen dat alles terugkwam... Waar wij haar toen voor ouderwets hielden, daar houden mijn kinderen mij ouderwets voor.
Ach... 't is lijk de mode, als je je kleren lang genoeg bewaart, zijn ze ooit weer hip...

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

zondag, december 02, 2012

Snieklaas

Entrance building of Flanders Expo. Gent, East...
Entrance building of Flanders Expo. Gent, East Flanders, Belgium (Photo credit: Wikipedia)
Ik zit hier, steendood, voor mijn schermpje...
Gisteren voormiddag was ik van 9 tot 12.30 Snieklaas, een leuke karwei, maar waar ik blijkbaar veel "moeder" werd dan ik had verwacht. 's middags rap wat eten, en dan naar de Rommelmarkt in Flanders Expo.
Marc Pauwels, diene achterkozijn van Anny, gaf ons twee vrijkaarten voor Art Gent...
Dus, wij, na de "Sjacherbeurs" (zoals de rommelmarkt daar heet), naar hal 1 om eens Art Gent te gaan bekijken...

Het was prachtig, ik heb 's avonds laat onze Bart nog opgebeld dat hij er naar toe moest, als hij de kans zag, het was echt prachtig !

We zagen heel wat kunst, heel wat kunstenaars, en er waren er heel grote namen bij !

Ik heb documentatie verzameld waar ik maar kon, en op de duur zijn wij de standen voorbijgelopen, en alleen halt gehouden bij de dingen die ons, of een van ons speciaal aanspraken. Ik was kapot van de pijn. De dag was duidelijk te zwaar en te lang...

Deze morgen dan naar de rommelmarkt te Wieze, dat is niet zo ver, maar het is een grote markt. Dus zit ik hier weer met een lading verse pijn... Maar ja, ik mag niet klagen. Moest ik tegen Anny zeggen dat ik echt niet wil gaan of kan gaan van de pijn, dan zou ze daar meteen mee akkoord zijn, maar ik weet dat ze dat graag doet, dus zijn we gegaan.

Eigenlijk zelfs niet voor niets... Ik heb een wandelstok, volledig in ivoor, gevonden... Niet alleen een oud item, maar gezien de grondstof iets van blijvende waarde. Geen wandelstok om te gebruiken ! Het zou me spijten moest daar iets mee gebeuren !

Anny was verslingerd op de "Band of Brothers", je herinnert je wel, waar we eens 10 uur aan één stuk TV keken, en dat hebben we er ook gevonden.
Dus alle twee content...

Maar het was dus een héél druk weekeinde, vrijdag tot en met vandaag, druk, druk, druk...

Ach, wellicht was het vroeger veel drukker, dan nu, in onze pensioenperiode, maar dan wisten we daar niet van, we waren het gewoon, het hoorde bij het normale dagdagelijkse werk... Nu leven we veel relaxter, en zodra er enkele dingen vlak na elkaar komen, vinden we dat heel zwaar. Natuurlijk komt dat wellicht ook door mijn pijn, die bij te veel onmiddellijk het leven komt zwaar maken.

Als Snieklaas heb ik dit keer gebruik gemaakt van schmink... Ik heb mijn wenkbrauwen wit gemaakt, en mijn baart met witte haarlak bespoten, zodat het grijs bijna niet meer zichtbaar was. Het was mooi ! Ik ga de directeur vragen om de foto's eens door te mailen. Voor wie Snieklaas niet kent, raad ik aan eens Toon Hermans te beluisteren. Hij heeft een mooie sketch over Snieklaas...


Ik ga stoppen... Volgende week op woensdag en op zaterdag nog maar eens in de kleren van Sinterklaas duikelen, éénmaal voor de kinderen in de Academie te Zottegem, en zaterdag bij Okra - Mater. Dan is het weer voorbij...
Tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

vrijdag, november 30, 2012

Excuus

Omdat sommigen zich ongerust maken als ze geen blog zien... Vandaag geen blog ! (Ik moest naar de autokeuring en dan nog wat boodschappen en deze namiddag gans de namiddag keramiek...

Morgen zal het wellicht ook niet kunnen, daar ik in de academie de rol van goedheilig man voor de eerste keer moet waarnemen... De woensdag daarop nog eens en dan op 8 december voor Okra...

druk, jongens, je hebt er geen gedacht van !

tot de volgende keer ????????????????

donderdag, november 29, 2012

Fanatisme

English: The Jina, or Mahavira, as Guru folio ...
English: The Jina, or Mahavira, as Guru folio from a manuscript India, Gujarat, ca. 1411 Opaque watercolor on paper overall: 9.3 x 28.7 cm (3 5/8 x 11 5/16 in.) Gift of Mr. and Mrs. Charles Page S1985.2.2a Category:Jainism images (Photo credit: Wikipedia)
Eén van de grote gevaren van religies, is het feit dat er soms fanatieke sekten ontstaan, die niet alleen de enig mogelijke redding denken te zijn, maar die zich geroepen voelen om anderen, desnoods manu militari te overtuigen van hun Goddelijke Liefde.

Het verschijnsel vind je in zowat alle religies. De enige uitzondering schijnt het Jaïnisme te zijn, een religie ontstaan in India, omstreeks dezelfde tijd van het Boeddhisme. Het Jaînisme vind alle leven heilig, ieder dierlijk leven moet worden beschermd, en van planten eet men alleen de "dode" delen, dus graan, noten, vruchten...

Of dat het Jaïnisme daadwerkelijk nooit een Heilige Oorlog voerde weet ik niet zeker, ik las wel dat er fikse ruzies waren tussen Boeddha en de stichter van het Jaïnisme Mahavira. (zie foto)

Het zijn trouwens niet alleen religies die fanaten kennen, ook diverse filosofische stromingen kenden fanatici, het voorbeeld van Communisme is genoegzaam bekend.

Fanatisme wil "zijn" leer opdringen, met alle middelen. Ook met geweld.
Het gekke is dat men meestal in de religie, in de filosofie spreekt over liefde voor elkaar, of solidariteit onderling. De religie die wij hier best kennen, is is de Christelijke Religie, en in de prille beginperiode was het inderdaad zo, dat ze opvielen door onderlinge liefde en steun. Er zijn diverse getuigenissen van niet-Christenen, die jaloers zijn op de samenhang en onderlinge liefde en steun bij deze sekte. (Sekte, want toen was het een heel kleine groep in een zee van andersdenkenden !)

Al heel vlug ontstonden er verschillen van mening in de interpretatie van de teksten. Veelal het gevolg van gebrekkige vertalingen, maar soms uitlopend in felle ruzies. Deze ruzies kenden ook dan reeds hun fanatici, en soms werden ruzies hardhandig uitgevochten.

Gedurende de ganse geschiedenis zagen we fanatisme ontstaan, meestal in kleine groeperingen, maar soms ook opgeroepen door de kerkleiders. Denk aan de Kruistochten.

Momenteel wordt er vooral gesproken over fanatieke Moslims... Eén van de grote gevaren van het fanatisme is dat men alle gelovigen van de religie waaruit het fanatisme ontstaat, over de zelfde kam gaat scheren.

In Amerika kent men een veelheid van religies en van sekten, waarvan de meesten vreedzaam naast en met elkaar leven, maar er zijn er ook enkele tussen die heel fanatiek staan tegenover elkaar.
In het Westen lijken die fanatici minder kans te hebben, vooral door het feit dat de religies hier niet meer zo sterk staan. De tijd dat de religie het leven werkelijk bepaalde van bij de geboorte tot in het stervensuur, lijkt hier momenteel verdwenen. Het rijke Westen lijkt geen echte overtuiging meer te hebben. Zelfs wie nog openlijk de religie belijdt, is niet meer zo behept door die religie, dat dit bepalend is voor zijn dagdagelijkse leven.  Deze houding is betrekkelijk vlug gegroeid. Wie ziet er nog dat men voor het snijden van het brood, een kruisteken maakt over dit brood? Ons moeder deed dit nog, en het was toen nog redelijk algemeen te noemen.
Ik noem dat om aan te tonen dat de religie werkelijk doorgedrongen was in het dagelijkse leven, ook al heeft dit niets met fanatisme te maken.
Godsdienst werd toentertijd nog uiterlijk beleden, naast het innerlijke beleven. Het is eerst deze veruiterlijking die verdween, en nadien kwam er ook een vervaging van het innerlijke beleven.

Men aanvaardt hier geen fanatisme meer, niet omdat men tegen religie is, maar omdat men niet meer aanvaardt dat de religie de maatschappij commandeert. Men heeft niet alleen een splitsing tussen kerk en staat, men heeft deze splitsing ook door getrokken tot de gemeenschap waarin men leeft. Religie mag er zijn, maar is een persoonlijk beleven. Men mag het niet opdringen, het mag de maatschappij niet langer meer proberen te beheersen.

Vandaar wellicht dat men, nu meer dan ooit, heel scherp reageert tegen fanatici. Zowel in de Christelijke wereld (denk aan Opus Dei en consorten) als van uit andere ons wat vreemdere religies. Dus heeft men de neiging de religie waar echte fanatici zitten die pogen de maatschappij te beheersen, nogal eens in zijn geheel als slecht te zien. Ik denk dat de Koran niet beter of niet slechter is dan andere religies, maar dat fanatisme maakt het heel moeilijk dat nog te zien.
Eigenlijk is dat fanatisme voor de meesten een anti-reclame.
Wellicht om dezelfde reden wordt het Boeddhisme hier min of meer omarmd, omdat het net de verdraagzaamheid predikt. Het lijkt niet opdringerig, het lijkt zelfs een aanvaardbare mantel bovenop de religie die men al heeft van kindsbeen af.

Persoonlijk ben ik geneigd tot een religieus denken, maar mijd ik, net omwille van het agressieve, het fanatieke, de organisaties die de religie willen orchestreren.
Iedere organisatie loopt het gevaar uit te groeien tot een machtsinstituut. Macht die dan goed bevonden wordt om het doel beter en vlugger te bereiken, maar die het neveneffect heeft dat de macht ook gebruikt wordt buiten het eigenlijke doel.
Dit is het sluipende gif van "de" organisatie als systeem.
Ik heb er niet echt een oplossing voor. U wel ?

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

woensdag, november 28, 2012

Bang

Privacy for Business
Privacy for Business (Photo credit: Wikipedia)
Ik heb Ghostery geïnstalleerd in mijn Chrome browser. Je kunt dit in een heleboel browsers installeren, dus wellicht kun jij dat ook...
Ghostery deelt je mee hoeveel en welke andere dingen met je mee kijken. Als ik hier zit te bloggen, dan zitten er drie vreemde ongevraagde ongenode dingen mee te kijken. En zodra Zemanta ook wakker wordt, komt dat er ook nog eens bij.

Van Zemanta wist ik dat, want die dienst levert mij de foto's die ik gebruik bij mijn blogje... Maar al de rest was mij onbekend, en ik weet niet wat ze daar zitten te doen !

Het kan best zijn dat het niets betekent, maar het maakt me ongerust.
Het idee dat ik niet op één ding aan het werken ben, maar op meerdere, of dat er meerdere mee kijken naar wat ik aan het typen ben... Ik vind dit niet leuk.

Misschien had ik beter die Ghostery niet geïnstalleerd, dan wist ik het niet, en voelde ik me veel veiliger. Misschien is één van die vreemde toekijkende snoeshanen wel een of andere spîonage dienst, die me moet in de gaten houden omdat ik soms wel eens op de kap zit van de politici ? Of omdat ik wel eens een positie durf te kiezen inzake discriminatie? Of omdat ik geen NVA-er ben?

Misschien is het wel een heel normaal iets, war ik me helemaal niet ongerust moet over maken, maar ik vind het toch niet leuk, dat mijn PC, mijn energie, gebruikt wordt door ongevraagde anderen.

Heb je het ook gelezen of gehoord van die Amerikaanse student die weigert school te lopen met een chip die voortdurend meldt waar hij is?
Dit lijkt mij een beetje het zelfde.
Ik ben ook niet happy met al die dingen die ons voortdurend volgen is als ons doen en al ons laten.
We betalen met de kaart: er wordt genoteerd dat ik daar was op die plaats op dat uur.
Ik ben in beeld bij een bewakingsfirma of een camera op de openbare weg...
De winkel waar ik betaal met een kaart van de winkel, of een klantenkaart laat inbrengen, die weten precies mijn koopgedrag.
Misschien wordt Michel Vandenbossche wel verwittigd dat ik nog steeds ganzenlever durf te eten ?

Zou mijn koopgedrag in Auchan (Frankrijk) overgemaakt worden aan Belgische instanties?
Bij de apotheker kan ik de volledige lijst van al wat ik kocht de laatste vijf jaar opvragen. Ik krijg het gedetailleerd tot en met. Wie krijgt dit nog ?
Het globaal medisch dossier, wie leest dat?
Wie heeft daar inzage van?
Is dat echt niet te lezen door de werkgever of door de verzekeraar ?

Ik ben bang.

Nieuw is dat in feite allemaal niet, het is alleen nieuw in die zin, dat het uitgebreid is.
Vroeger woonde en leefde en werkte je in een dorp. Je kocht alles in het dorp, en iedereen wist zowat alles van je. Maar je had niet het gevoel van een vreemde, misschien vijandige controle, want jij wist net zo veel van de anderen als zij ven jou.

Ik las dat men zelfs kan binnen kijken in je huiskamer, door je TV-scherm heen, en dat zelfs als hij niet aan staat. Klopt dit ? Ik weet het niet, maar er is niks wat me nog verwonderen kan.

Natuurlijk doet men dat niet bij u of bij mij, en alleen bij personen die moeten gevolgd worden... Maar wie moet er gevolgd worden? En wie bepaald dat? Ik werkte bij de vakbond, en werd dus gevolgd door de staatsveiligheid. (Dat is echt zo !)

En wie is het die nu in mijn computer zit mee te kijken? En waarom ?

Er is nog nooit zo veel van privacy gesproken als vandaag de dag, en er is nog nooit zo weinig privacy geweest !
Geen wonder dat Jan met de Pet verontwaardigd reageert als men dan mededeelt dat je een filmpje van de inbreker die in je huis in brak, niet moogt op facebook zetten... Omwille van de privacy!
Iemand die inbrak in mijn woning, die brak net mijn privacy (en mijn voordeur), waarom zou zijn privacy dan nog wel gewaarborgd zijn?

Het lijkt op zo'n ogenblik dat de brave burger wel zijn privacy moet prijsgeven aan alles en nog wat, en dat net de bandieten beschermd worden !

Ik denk dat we toch eens serieus moeten nadenken over het begrip privacy...
Als een hoge politicus inzage kan weigeren in zijn financiën, mogen wij dat dan ook ? Of is onze privacy anders dan de zijne? Kom nu niet af met onschendbaarheid, want dat is in feite alleen van toepassing voor mensen die foefelen, anderen hebben dat echt niet nodig !

djudedju

tot de volgende ?


Enhanced by Zemanta

dinsdag, november 27, 2012

Touch screen of aanraakscherm....

Panini Keypad, an Indian innovation helps mess...
Panini Keypad, an Indian innovation helps messaging in any regional or international language with great ease. It is of even greater use in case of Touch screen phones as in above image. (Photo credit: Wikipedia)
Het lijkt wel of er een nieuwe concurrentie-oorlog begint, tussen de groten van de hardware en software leveranciers.
Windows 8 is gebouwd voor Touch screen, en nu schijnt Google ook zijn Chrome Book daarmee te willen uit rusten.

Persoonlijk vind ik die aanraakschermen echte ondingen ! Eerst en vooral vergt het een zwaar pakket software, wat uiteindelijk niet anders kan dan resulteren in een slomer systeem.
Maar wat ik er vooral tegen heb, is het feit dat die schermen in gehard glas moeten zijn, en dus glanzend.
Ik ben de gelukkige (?) bezitter van wat men een "vette" huid noemt. Dat betekent dat iedere aanraking van mijn vinger op dat scherm een plek na laat. Als je er recht voor zit, en aan het werken bent, valt het niet zo erg op, en hindert het niet echt, maar zodra je enigszins schuins tegenover het scherm zit, zie je al die smetten. Als je het toestel uitschakelt, of het gaat automatisch op zwart scherm over voor energiebesparing, dan zie je een verschrikkelijk beeld van vetvlekken.
Dan wil je meteen een vod pakken om dat af te kuisen, maar doe het niet bij slaapstand, of je scherm is meteen wakker en je wrijft massa's programma's in één keer aan het werk...

Nee, ik vind er niets aan.

Bovendien kan ik met het bewerken van mijn klavier, netjes met mijn armen op het meubel blijven rusten, en met dat Touch screen moet ik mijn arm opheffen. Bovendien zit ik dan met die hand voor het scherm waar ik in moet "werken".

Geef mij maar de muis en het klavier. Veel handiger nar mijn idee.

Mijn ervaring met het aanraakscherm komt van mijn tablet. Een handig ding omdat je het mee kunt nemen op verplaatsing (wat moeilijk is met een PC), en het compact genoeg is om in een gewone boekentas mee te nemen. Een laptop moet je bijna in een apart tasje stoppen, of je moet een enorme boekentas hebben.
Minder handig aan het tablet is het feit dat je geen klavier hebt. Je moet dus een klavier op het scherm brengen, en dan door aanraking van de letters op dat scherm gaan zitten typen. Het is te doen, maar het is eerder een noodoplossing. Zeker met mijn dikke vingers en het vet van mijn huid.

Ik weet wel, niet iedereen heeft een vette huid, maar het is en blijft een feit dat je vingers afdrukken nalaten op de harde voorwerpen die zij aanraken. Hoe dacht je dat men anders vingerafdrukken zou vinden? Mijn tablet is één grote verzameling van vingerafdrukken !

Ook de smarphones, de gesofisticeerde GSM's waar men nu de mensheid mee onledig houdt, zijn meestal uitgerust met aanraakschermen. En daar zijn de klaviers die je oproept op dat al kleine schermpje uiteraard piepklein. Zelfs met zo'n aanraakstokje voel ik me niet happy. Ik heb gelukkig nog geen Parkinson, maar je mag helemaal niet misdrukken, of je hebt een verkeerde letter, of twee letters in één keer aangedrukt. Laat staan dat je te lang drukt, dan zie je plots een rijtje à la aaaaaaaaaaaaaaaaaaa verschijnen.

Ik geef het toe, ook met mijn ouderwetse gsm, met een cijferklavier waarop op ieder cijfer een drietal letters staan, krijg ik de rietepetiet. Ik vertik het dan ook om te leren sms-en.  Meer nog, als men mij een sms-berichtje stuurt, doe ik dat heel zelden open, omdat ik het of niet hoorde, of vergeten ben welke handelingen ik weer moet doen omdat scherm te openen... Voor mij is een gsm een draagbare telefoon. Meer wil ik er niet van, meer doe ik er niet mee.

Ik heb helemaal geen lust om nog nieuwe foefjes en piefjes aan te leren met dat klereding. Om eerlijk te zijn, ik heb een hekel aan de GSM...
Niet alleen vind ik het een aantasting van mijn persoonlijke levenssfeer en vrijheid, want men valt nu op ieder moment en op iedere plaats de mens lastig, maar ik vind het ook heel storend en irritant dat ik overal persoonlijke gesprekken hoor voeren, waar ik helemaal geen uitstaans mee heb.
Heel wat van die ondingen lijken mij ook niet goed te werken, want soms lijkt het wel of er mensen zijn die luid genoeg naar elkaar roepen om ook zonder dat ding te converseren.

Indertijd, toen ik nog werkte, was de tijd in mijn wagen, een tijd waarin ik gerust was, niet gestoord werd, eens de zaken kon overdenken. Nu is de auto helemaal niet meer veilig, en men belt de bestuurder op, die dan genoodzaakt wordt te antwoorden, waarbij hij hij/zij mag kiezen in de kans op een proces verbaal of een installatie om handsfree te bellen.

Het gaat nog verder, ik las al over foefjes waarbij die ondingen ingebouwd worden in je uurwerk, of zelfs in je bril. Er zijn er uiteraard ook al die er uit zien als of de drager een gehoorapparaat dragen moet, maar het is dus een GSM...

Nee, leve de vrijheid. Ik heb een gsm, ik geef niemand het nummer, en het dient mij alleen als ik eens iemand moet hebben terwijl ik uithuizig ben. Ze kunnen me niet terug bellen, want ik zet dat ding weer uit zodra ik gedaan heb met bellen. Ik zet ieder jaar een minimaal bedrag op dat ding, en zie mijn kapitaal toenemen omdat ik te weinig gebruik maak van dat onding. Maar liever dat dan er de slaaf van worden.

Of vind jij het zo leuk dat in de winkel waar jij een en ander aan het bekijken bent, men plots naast je gaat ruzie voeren via de GSM... Ruzie waar je niets mee te maken hebt, en ook niets mee te maken wilt hebben.
djudedju

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

maandag, november 26, 2012

zoete dood

the 'Peperbusse', remains of the burnt-down ch...
the 'Peperbusse', remains of the burnt-down church St-Pieterskerk in 1896; Oostende, Belgium. (Photo credit: Wikipedia)
In Duitsland heeft een man klacht ingediend tegen zijn vrouw, omdat ze trachtte hem te doden door hem te verstikken met haar borsten...

Dat doet mij denken aan de man die gestorven was door een arbeidsongeval in de brouwerij: hij was in de ketel bier gevallen en verdronken... De kersverse weduwe: "Hij heeft toch niet te veel afgezien zeker?" "Bah neen hij, madamke, hij is er zelfs nog drie keer uit gekropen om te gaan pissen..."

De arbeiders die vroeger werkzaam waren in een groot scheikundig bedrijf in de omgeving van Oostende antwoordden op de vraag waar ze werkzaam waren: "Bij de zoete dood..."

Ach, wij hebben iets met de dood. De dood dat is het einde ... Dat lijkt afschrikwekkend, beangstigend, en toch lachen we er soms mee, en soms zie je mensen die de dood echt verwelkomen als een goede vriend.

En dan spreek ik nog niet van de mensen zichzelf doden. Ik denk dat dit een heel ander iets is. Iets wat ik me zelfs niet eens kan voorstellen. Voor het bestaan van de euthanasie en de stervensbegeleiding had ik wel een begrijpen voor de mensen die uit de pijn stapten, maar de anderen, dat is mij nog steeds heel vreemd. Ik oordeel niet, en zeker ga ik niet veroordelen, gewoon omdat ik het niet begrijp. Ik had ooit een vriend die zich ophing door een koord om zijn hals te doen, en op zijn knieën ging zitten om de koord dicht te trekken. Al wat hij moest doen was zich rechten om terug te komen, maar hij bleef zitten tot de dood. Ik kan mij dat gewoonweg niet inbeelden hoe je dat kan. Ik denk dat er misschien voor die mensen een vlucht is uit een lijden die wij niet kennen, en die wij niet bevroeden. Misschien hebben zij geestelijk dusdanig te lijden dat zij ook geen andere uitweg meer zien dan uit dit leven vol pijn uit te stappen. Dus heb ik zeker geen recht om te oordelen. De tijd dat deze mensen niet op het kerkhof in gewijde aarde mochten liggen, vind ik verschrikkelijk.
Het leed van hen die achterblijven met onbegrip, met enorme vragen, veelal met een vaag schuldgevoel, werden op die manier nog meer gestraft dan alleen al door dat onbegrijpelijke verlies.

Ik heb oude mensen gezien, die naar de dood verlangden, gewoon omdat ze het moe waren, omdat ze alles al gehad hadden. Het was hun tijd, waarom kwam die dood niet?

Mensen die geloven, hebben een zekerheid of een hoop dat de dood niet het einde is... Gek genoeg lijkt dat de dood voor hen niet makkelijker te maken. Alleen zij die sterven met het gevoel dat zij hun tijd nu wel hebben gehad, of die blij zijn uit het lijden te kunnen stappen, gaan met de glimlach. De rest hoopt, maar voelt zich echt niet zeker bij die garantie op een ander, een beter, een eeuwig leven.

Kortom je weet het niet. Het is een kwestie van geloof, en je zou niet moeten geloven, als je het zeker wist.  Geloof is er alleen als je het niet weet. Anders is het kennis.

Ik heb altijd het gevoel dat mensen die dergelijke vragen beantwoorden van uit een overtuiging dat ze weten, dat ze vooral zichzelf overtuigen. En ik denk hierbij net zo goed aan die diepgelovigen als aan die overtuigde atheïsten... Want ik voor, voor mij, snap niet waar ze die overtuiging halen. Het is immers in beide gevallen een kwestie van aannemen, niet van zekerheid.

Ergens ben ik jaloers op dergelijke mensen. Waar ik met reuzegrote vragen worstel, veroveren zij voor zichzelf een zekerheid. Zij overtuigen zichzelf dat ze niet geloven, maar dat ze weten.

Ik voor mij, ik heb dat niet. Ik lig er ook niet wakker van, ik zal het wel zien of juist niet zien, eens ik zelf de grens tussen leven en dood over stap. Ik zie geen reden om bang te zijn. Als er een ander leven is, dan zie ik dat wel, als er geen ander leven is, dan is er niets meer om te vrezen.

Ik hoop op dat ander leven, omdat ik geloof in God, en omdat ik het geloof een goede leefregel vind om in een maatschappij als maatschappij te kunnen bestaan. Het idee dat er een straf is, ook als niemand je daad zag, lijkt mij een middel om het kwaad te onderdrukken.  Voor wie er geen geloof is, is niet gezien worden bijna gelijk aan het niet doen van die daad.

Het is een beetje als met de verkeersregels. Als je te vlug rijdt, en niemand ziet het, dan heb je toch te snel gereden ! Dan heb je toch op een onverantwoorde manier omgegaan met het leven van anderen. Het is niet omdat er geen gevolgen zijn, dat het ongezien is, dat je geen verkeerde daad pleegde.  Voor mij is bewust te snel rijden net zo goed een zonde als "... en beheer nooit iemands goed"

Ik geloof dan ook, dat wie, met of zonder geloof, goed leeft, in een respect voor de medemens en de wereld,  dat die behoort bij de mensen die na een lang leven kunnen zeggen dat de dood mag komen, dat zij het gehad hebben. Ontslapen in tevredenheid: een zoete dood.

De dood is ons niet vreemd, het is een stuk van ons.
We leven bij gratie van de dood !
We eten planten die we doodden, of die "gestorven" waren (vruchten, granen,noten), we eten dieren die we doodden...
Kortom, zonder dood, leven we niet.
Geen wonder dat de dood een stuk van onszelf is...

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta