Church of Saint-Augustine in the Katteberg quarter in Bellegem. Not more in use since 2007. Bellegem, Kortrijk, West Flanders, Belgium (Photo credit: Wikipedia) |
Wat denk je daar van?
Persoonlijk vind ik het maar normaal. En ik heb het hier niet over godsdienst, niet over de bescherming van de vrouw, nee, gewoonweg, ik vind het niet kunnen dat mensen zich totaal onherkenbaar maken en zo op straat lopen. (Voor mijn part zou dit zelfs niet mogen met carnaval, je hoort herkenbaar te zijn, of op zijn minst je herkenbaar te maken bij een eenvoudige vraag van om het even wie.)
Als er iemand met een muts oploopt, die alleen de ogen en de mond vrijlaat, roepen we "Een bandiet!", als je alleen de ogen vrijlaat is het een boerka ? Nee, het past niet dat we ons voor elkaar moeten verbergen. Als ze dat doen in een milieu waar iedereen daar mee akkoord is, dan moeten ze dat weten, maar in een publieke sfeer hoort het niet.
Om het eens cru te stellen, wie weet of die figuur in boerka nu eigenlijk een vrouw is of een man? Met andere woorden, het zou makkelijk kunnen misbruikt worden om op die manier te ontsnappen of dingen te doen die niet door de beugel kunnen.
Nee, ik ben voor openheid. Ik heb niets tegen de Islam, maar ik meen dat iedere godsdienst zich moet aanpassen aan het leven in de gemeenschap, gemeenschap waarin diverse gezindten door elkaar heen lopen, en elkaar moeten eerbiedigen om een samenleving te kunnen zijn. Je kunt niet niet echt samenleven zonder eerbied voor elkaar. Om eerlijk te zijn, ook de Christenheid is nog niet zo lang geleden echt aangepast geworden aan een gevarieerde samenleving. We komen uit een tijd waar de Christenen de overgrote meerderheid vormden, en dat liet hen toe om "baas te spelen" over het geheel.
Denk dus niet dat de Islam het patent heeft op onverdraagzaamheid. Iedere godsdienst en iedere filosofie heeft de neiging dit te doen. Het gekke is dat dit geen onderdeel is van dit geloof of deze filosofie, wel in tegendeel. Maar het is zo dat men rond iedere godsdienst, iedere filosofie geneigd is een structuur op te bouwen, en het is die structuur die op een gegeven moment belangrijker lijkt dan de godsdienst of de filosofie op zichzelf.
In de geschiedenis zijn gelovigen gedood, op de brandstapel gezet, die niet omwille van afwijkingen in het geloof werden veroordeeld, maar omdat ze het niet eens waren met de kerk als instituut, en het gedrag van die kerk. In veel gevallen zijn de scheuringen in de diverse godsdiensten veelal aan dergelijke dingen te wijten.
In onze wereld heeft het communisme een slechte naam, vooral door wat we hoorden over het gebrek aan vrijheid in de Sovjet-Unie... Maar als je het communisme bekijkt als filosofie, dan ziet dat er helemaal niet zo slecht uit, en blijkt daar helemaal geen beknotting van de vrijheid uit. Het is dan ook niet de filosofie, maar de structuur er rond die de dader is.
Om het eens anders te stellen, het denkwerk is wel goed, maar de praktische uitvoering deugt niet... Omdat er daar altijd kansen liggen om machtposities te grijpen.
En macht is het verderf van de wereld.
Ik zou nu heel makkelijk een sprong kunnen maken naar de milieuconferentie... Iedereen weet de noodzaak, maar niemand wil zijn positie verliezen...
Ach, eigenlijk zou het allemaal zo simpel kunnen zijn... Mocht er geen macht bestaan...
tot de volgende ?