Image by F.d.W. via Flickr
Gisteren zijn we in de namiddag eerst bij tanteke geweest, en daarna naar de opendeurdag van de academie van Zottegem, waar ons Lieselotte leerling is... Voordien had ik al zitten nadenken hoe ik het best van Huise (tanteke) naar Zottegem kon rijden, tot ik plots weer dacht aan mijn gps... Bij het verlaten van tanteke de gps ingesteld op het adres van de academie, en wijllie weg... Langs kleine mooie weggetjes die we nog nooit ofte nooit gezien hadden... Toeristische route, en met dit weer zonder wielerterroristen.Natuurlijk kon je niet parkeren bij de academie, en begonnen wij met het zoeken van een parkeerplaats. In een wat verderaffe (leuke verbuiging ) zijstraat vond ik nog net een gaatje, en dan maar te voet academiewaarts getogen.
De academie van Zottegem zit in een tijdelijk verblijf, een deeltje in een gebouw, een deeltje in een grote duidelijk voormalige garage en de rest in van die gestapelde containers met van die metalen trappen in roosters, waar je best geen hoogtevrees hebt.
Weet je waar Lieselotte zat? Juist, in de laatste container zat ze een fazantebeest die daar schamel en wat verfomfaaid opgevuld stond te wezen, na te schilderen, met bister. Ik had het product nog nooit als "verf" zien benutten, maar het is mooi !
Nadien zagen we nog Bart en Els, die ook eens kwamen zien, en hun dochter kwamen halen (om 17 uur stopten de verf- en andere werkzaamheden).
Wat mij aangenaam verrast had en heeft, is de afdeling keramiek, daar maken ze echt mooie dingen! De rest was wat je kent en ziet in iedere academie, begaafde en minder begaafde leerlingen die opdrachten uitvoeren, en meestal nogal de stempel van de leraar ondergaan. Als ze talent hebben, en het verder beoefenen, zal het heel wat werk kosten om dit stramien van schoolsheid weer af te werpen en te groeien tot een eigen stijl. In de keramiek zag ik dit niet, zag ik allerlei stijlen door een, en leek iedereen zijn eigen ding te doen, hoogstens begeleidt door de leraar die blijkbaar alle stijlen aan kon en zijn stijl niet dominant opdrong. Heerlijk.
Ik heb ook academie gelopen, weet dus wat ik zeg. Dit is geen afkeuring, dit is een vaststelling, en het is niet zo erg fout dat de leraar de leerlingen beïnvloedt met zijn stijl, want ook dat is een manier om les te geven. En als de leerling zich dat eigen maakt, kan hij zich van daaruit loswerken naar zijn eigen ding. Het voornaamste is immers dat men de techniek leert kennen en de mogelijkheden van de materialen waarmee men kan werken. De rest komt dan wel er uit, als het er al in zit...
Heb je die blog gelezen, van enkele dagen geleden, die ik er zo maar tussen heb geworpen, over dat voorwerp uit de tijd van de oude Grieken? Nee? Moet je echt eens doen! Je staat met je mond open bij de vaststelling van de prestaties van die mannen toen... Wij denken nog veel te veel in hokjes, denken te veel dat de ontwikkeling van de mens een steeds hoger op gaand iets is...Maar zo een ding doet je plots vaststellen dat men nu en dan blijkbaar plots een heel stuk weer naar beneden is gegeleden, en dat dingen die er ooit al waren weer helemaal opnieuw moeten worden uitgevonden. Dat de weg bergop niet zo rechtlijnig was, en dat we soms blijkbaar een heel stuk ineens moeten hebben verloren, en weer moesten herbeginnen.
Von Däniken schrijft dit en andere dingen dan ook toe aan bezoekers uit andere werelden... Want het lijkt wel onmogelijk dat we ooit die kennis hadden en het weer verloren... Nu is dit voor ons bijna ondenkbaar, omdat wij de kennis van heel de wereld voor en bij ons hebben via boeken en internet..., maar in die tijd was er nog geen boekdrukkunst, en als die wetenschap al op papier (of een andere materie) werd gezet, dan was het op één, of op hoogstens een paar exemplaren, waardoor de kans op verdwijnen plots wel heel erg groot is... Ik denk dat we met veel meer aandacht onze overleveringen moeten nalezen! De avonturen van de Goden, zijn wellicht voor minstens een deel terug te brengen tot generaties voor de toenmalige, die nog in het bezit waren van bepaalde kennis, die zij dan niet meer hadden. Wellicht is de kunst van het vliegen ook ooit al eens eerder uitgevonden, want je leest in diverse mythologiën over vliegende goden. Nu zou je dat kunnen terugbrengen tot bovenmenselijke gaven, maar in veel van de godenverhalen, doen de goden dat niet zo maar, maar gebruiken ze een machine, soms heel bizar beschreven, maar soms voor ons, vanuit onze kennis, herkenbaar... Hoe dit kon verdwijnen? Eigenlijk is dat niet echt zo moeilijk... Als de mensheid nog niet uitgezwermd was, was een fikse natuurramp al voldoende om de meesten te doden... Als de mensheid wel al wat uitgezwermd was, dan was de kennis wellicht niet verspreid, en dus was ook daar weer een fikse ramp voldoende om alles te wissen... Denk je eens in dat in Haïti, alle wijzen van het land bijeen werden gehouden in één instituut, in dienst van het land... Als dit door die aardbeving werd geraakt, dan waren zowat alle kennis samen met alle geleerden in één trek verschwunden... Nu kan dit niet meer... de kennis is niet meer bewaard in één plaats... Maar je ziet best in dat het mogelijk is, en dan zijn plots legenden en mythologiën van een heel ander gehalte dan wij ons indenken.
Von Däniken kan natuurlijk gelijk hebben, maar als "de goden dan kosmonauten waren", waarom zouden ze dan nu niet meer tussenkomen? Er zit iets onwaarschijnlijks in die theorie... Ik denk dat wij het meer moeten gaan zoeken in het vergaan van bepaalde beschavingen door rampen. Trouwens, in de bijbel, en in heel wat andere godenverhalen, worden dergelijke rampen dik uitgesmeerd, denk aan de zondvloed, aan de toren van Babel, Sodomma en Gommorra en lees eens de Indische Hindoe literatuur er op na... Rampen en oorlogen in overvloed!
Maar wat het ook zij, nu en dan ontdekken we bij toeval dingen die we niet kunnen verklaren, dan met teruggrijpen naar oude sagen, mythologieën of kosmonauten... Of, om het anders te zeggen, al onze wijsheid weet geen raad met wijsheid uit andere tijden...
tot de volgende ?